רוני נאק
בישראל לא מכירים את השם CROWN בהקשר של טויוטה (אולי בהקשרים אחרים…) אבל מדובר בשם דגם בעל משמעות היסטורית רבה מאד לטויוטה העולמית שמזה 70 שנים מסמל את הדגמים המושקעים-יותר של ענקית הרכב והיא קומת איכות ואבזור מעל שאר דגמי טויוטה העממיים. אם תרצו ה-CROWN כבר עלתה כמה מדרגות לעבר הקומה של לקסוס היוקרתית.

עתה טויוטה הציגה בארה"ב שתי גרסאות של CROWN. אחת, כמו אחיותיה ההיסטוריות, היא סדאן ואילו הדגם המעניין יותר עבורנו נקרא Crown Signia והוא ה-SUV הראשון הנושא את השם המשמעתי הזה.

הרכב מיוצר ביפן בלבד (יש גרסת הגה שמאלי לא לדאוג) על בסיס הפלטפורמה ההיברידית החדשה של טויוטה, TNGA-K אשר משמשת גם את גרסת הסדאן ומיועדת לדגמים בסגמנט D ו-E. אצלנו אנו כבר מכירים אותה מתחת לדגמי לקסוס NX ו-RX החדשים, טויוטה היילנדר ואחרים.

לעיצוב יש דוק של עיצוב ספורטיבי עם החזית החדשה של המותג המכונה Hammerhead, קו גג זורם עם מסילות גג, חישוקי גלגל 21 אינץ'. לחלל הפנים מאפייני פרימיום רבים, שני מסכי 12,3 אינץ' – אחד ללוח המחוונים והשני למסך המולטימדיה. ממשקים מתקדמים ומערכות סיוע לנהג ובטיחות אקטיבית מדור 3.0 של טויוטה. מושבים עם ריפודי עור, חימום ואוורור וכיוון חשמלי, גג שמש פנוראמי גדול. עוד תמצאו מערכת שמע JBL עם 11 רמקולים, עדכוני תוכנה מן האוויר OTA, קארפליי ואנדרואיד אלחוטיים, מצלמות 360 מעלות ומפתח חכם ואפשרות להפוך את הטלפון הנייד למפתח.

החלק המעניין הוא מערכת ההנעה ההיברידית, כחלק ממדיניות טויוטה. זהו מנוע בנזין 2.5ל' אטמוספרי שעובד יחד עם שני מנועים חשמליים לתפוקה משותפת של 243 כ"ס (צריכת דלק רשמית של 15.5 ק"מ/ל'). ההנעה כפולה לכל הגלגלים כאשר את הכוח לגלגלים האחוריים מספק מנוע חשמלי אחורי הממוקם שם. יש ניתוב מומנט אקטיבי כדי לסייע ליציאה מן המקום במקרה של קרקע דלת אחיזה וגם כדי לשפר את מאפייני ההתנהגות של הרכב בכביש מפותל על ידי צמצום תת-היגוי (צמצום דחיפת החרטום לפנים והגדלת קוטר הסיבוב בפניות הדוקות). בורר מצבי נהיגה יאפשר לבחור שלושה מצבים בסיסיים. חיווי על מסך המולטימדיה מספק מידע בזמן אמת על העברת הכוח. טויוטה ארה"ב נותנת 8 שנות אחריות למערכת ההיברידית וחלקי הרכב השונים וגם 10 שנות אחריות לסוללה.

השיווק בצפן אמריקה מתוכנן לקיץ 2024 עם מחיר התחלתי המוערך בכ-45 אלף דולרים. תג מחיר גבוה למדי שבמידה והדגם הזה ימצא את דרכו לישראל עשוי למצא עצמו מחוץ להישג ידם של ישראלים רבים. בשלב זה טויוטה לא ציינה האם הדגם הזה ישווק גם באירופה.
