רוני נאק
העולם החדש והמופלא של מכוניות חשמליות קידם לחזית חשבון שבעבר נהוג היה להצניע: עלות בעלות כוללת. או Total Cost of Ownership. שזו סכימה המכילה את עלות הרכישה של הרכב, עלויות ביטוח, דלק/טעינה, עלויות של טיפולים שוטפים, בלאי צמיגים, תחזוקה בעלים (כמו למשל ביקורים בשטיפה לרכב וכמובן ירידת ערך.
ובכן ה-ADAC בגרמניה בחן את ה-TCO של הרכב החשמלי החדש של VW אשר אמור לצאת לשוק האירופאי ממש החודש – ספטמבר 2020 והשווה את העלות ביחס לVW גולף רגילה (דיזל ובנזין), טסלה מודל 3, יונדאי איוניק חשמלית, ניסאן ליף.
אמת המידה לפיה חושבה העלות הצפויה היא 5 שנות בעלות ולפי נסועה של 15,000 קילומטרים בשנה. אחרי כתישת הנתונים הפיק ה-ADAC את העלות-פר-קילומטר של כל רכב. להלן הממצאים:
– VW החשמלית ID.3 (עם סוללת 58 קוט"ש): 41.6 סנט/ק"צ
– VW גולף 1.5ל' eTSI: 50.5 סנט/ק"מ
– יונדאי איוניק חשמלית: 46.1 סנט/ק"מ
– ניסאן ליף (עם סוללת 62 קוט"ש): 47.4 סנט/ק"מ
– טסלה מודל 3: 52.5 סנט/ק"מ
• מה הביא את MG ZS EV לשיא של מכירות?
חשוב לציין את השונות בין חלק מהעלויות בגרמניה מול ישראל. התמריצים לרכוש מכונית חשמליות מול רכב עם מנוע בעירה פנימית, עלויות חשמל שונות, עלויות חלפים וטיפולים שונות (למשל יש בישראל יבואנים של רכב חשמלי הנותנים 3 שנים טיפולים בחינם) וכמובן ירידות ערך בשיעורים שונים ועלויות ביטוח אחרות.
כך או אחרת החישוב של ה-ADAC "פותח את הראש" בכיוון הנכון של אופן ההתייחסות לרכב חשמלי ולתחבורה בעתיד ויכול לתת כלים לצרכן החכם.
אצלנו בישראל מובילה MG את מצעד המכירות של הרכב החשמלי ולא מכבר חצתה את קו ה-500 יחידות. לצידה יש את GAC, ניסאן ליף, רנו זואי (דרגת בטיחות 0), אאודי ETRON, יגואר i-Pace. לאלה עתידים להצטרף דגמים רבים אחרים על פני משרעת מחירים רחבה מאד. יהיה בהחלט שמעניין.
ועוד קצת חומר למחשבה. לאור ריבוי דגמי ה-PHEV (היברידי נטען) שמגיעים לאחרונה – אולי כדאי גם להשליך חישוב TCO גם עליהם?