רוני נאק
יש רכבי הדגמה שמגיעים אליי ונוסעים "כמה שצריך" כדי שאבין אותם ואוכל לנתח את המאפיינים שלהם באופן קר ואובייקטיבי. לעומתם יש רכבי הדגמה, לא רבים אני חייב לציין, שאני כמעט ולא מצליח לרדת מההגה שלהם. פולקסווגן טיאגו היה אחד מהם. אלה הסיבות.

קטן עם לב גדול
אם עוד לא נתקלתם בשם TIAGO בארסנל של VW בישראל – זה בסדר. הקרוסאובר-קופה הקטן לא זכה לתהודה רבה בציבוריות הישראלית המחושמלת. אולי זו בדיוק הסיבה – העדר מוחלט של חישמול, בין אם מלא או היברידי. וזה לא בהכרח רע – תבינו בהמשך.
ובכן מדובר בקרוסאובר קטן מקבוצה B המתבסס על אותה הפלטפורמה המשותפת לפולו האייקונית וגם ל-T-Cross המשווק אצלנו. בתכלס זה מביא את מניין הקרוסאוברים הקטנים של VW בישראל לשלושה אם סופרים גם את T-Roc שהוא מעט גדול יותר. מעניין.
קבוצה B מכתיבה ממדים בהתאם: בסיס גלגלים של 255 ס"מ, האורך הכללי הוא 427 ס"מ בלבד, הרוחב 175 ס"מ והגובה 150 ס"מ. נתונים יבשים שלרבים לא אומרים הרבה. כי צריך להביט ברכב כדי להבין שמדובר כאן ב-VW פולו שיצאה לקייטנת הישרדות וחזרה על דגמ"ח. הסיפור ברקע הוא שהרכב פותח בברזיל בהתאמה לטעם החם של הבנות בקופקבנה והוא מיוצר סדרתית שם ומשווק תחת שם אחר בדרום אמריקה. בעוד שהיצור בספרד הוא לשוק האירופאי (ואלינו) תחת השם TAIGO.

לפי VW מדובר ב"קופה קרוסאובר" – כפי שרואים היטב בצילומים, הרכב נראה מוגבה, יש חיפוי שחור "קרוסאוברי" סביב הרכב כולו, כולל בתי גלגלים בהגזמה, תחתיות פגושים לפנים ומאחור וגם חצאיות. שמשות כהות מאחור, קורה B מושחרת, פנסי LED אקטיביים בחזית, חישוקי 17 אינץ' ועליהם צמיגים איכותיים בחתך 55. את הלוק חותם ספויילר מעל לשמשה אחורית המצוידת גם במגב. לשמחתי אחראי המוצר ב-VW ישראל, לא הלך צעד נוסף לפנים וחסך מאיתנו מסילות גג ובכך נשמר האופי הספורטיבי של העיצוב. למעט זאת, החזית, מכסה מנוע וכנפיים זה פולו לכל דבר – וזה דווקא בסדר גמור.
צ'מפיון היבואנית משווקת את טיאגו ברמת אבזור אחת: STYLE. שהיא עשירה למדי וכוללת קוקפיט דיגיטלי מלא, מסך 8 אינץ' עם שיקוף אלחוטי לקארפליי ואנדרואיד, תאורת אווירה, משטח טעינה אלחוטי, בקרת אקלים דו-אזורית, גג שמש נפתח, כניסה והתנעה ללא מפתח, חיישני אורות וגשם ובורר מצבי נהיגה. מי שנעדר מדפי המפרט אבל כן נכח ברכב ההדגמה היה סייען החניה, שמצטרף למצלמת חניה. המושבים מרופדי בד והזחתם אנאטומית ועם ברז מצויין לכיוון אינסוף זויות למשענת הגב.

בתחום הבטיחות מצויד פולקסווגן טיאגו ב-7 כריות אוויר וגם במערכות סיוע לנהג ובטיחות אקטיביות. אלה כוללות בלימת חירום אוטונומית, ניטור שטח מת ומניעת התנגשות, בלימה בנסיעה לאחור, התראה על חוסר תשומת לב, פנסים אדפטיביים וגם בקרת שיוט אדפטיבית. דירוג 6 מתוך 8 של משרד התחבורה הישראלי.
בתחום ההנעה תמצאו שתי אפשרויות: 1.5ל' טורבו-בנזין המפיק 150 כ"ס ו-25 קג"מ. לחילופין ברכב ההדגמה נוכח מנוע הליטר המוכר של VW המפיק 115 כ"ס ו-20 קג"מ. ההנעה קדמית בלבד (הפלטפורמה לא מאפשרת הנעה כפולה) והכוח מגיע לגלגלים הקדמיים דרך תיבה אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 מהירויות.

אנו נתמקד במנוע הליטר, כי בזה נהגנו ובמידה רבה הוא בעל התמורה הטובה יותר לכספכם. דף המפרט מספר על תאוצה של 10.2 שניות ל-100 קמ"ש, מהירות מירבית של 196 קמ"ש וצריכת דלק משולבת של 5.7 ל'/100 ק"מ או בשפת בני האדם 17.5 ק"מ/ל'.
המחיר של פולקסווגן טיאגו עם מנוע 1.0ל' וברמת סטייל – כפי שהתייצב לבחינה – הוא 160,900 שקלים. כדי לקבל את המנוע הגדול יותר, 1.5ל' באותה רמת אבזור, המחיר יהיה 174,900 שקלים.
נהיגה
בין העיר להרים, פולקסווגן טיאגו סיפק נוחות נסיעה מצטיינת – לא פחות. אמנם מדובר ברכב שהוא בסך הכל די קטן ומושפע יותר מאחיו הגדולים מכביש גלי, אבל למרות זאת סיפק נוחות נסיעה הרבה יותר טובה משציפיתי לקבל. זה נכון בפרמטרים רבים של בידוד רעשי כביש ומנוע, עבודת המתלים ובידוד מהמורות קטנות כגדולות וגיהוץ פסי האטה בעיר. הרכב רך ונעים מבלי שמרגיש רופס ומתנודד. בנוסף, הבידוד של החום החיצוני ששרר בחוץ היה מצויין – לא מעט גם בזכות בקרת אקלים שלקחה את עצמה ברצינות.

בלא מעט חניות בעיר מצאתי שפתאום יש לו עוד הרבה מקום ספייר לתמרן. מי אמרה שאין יתרונות לקוטן? וגם העזרה של מצלמת החניה והסייען בהחלט שתורמת לשמור על הפחחות של הרכב ישרה.
אם יש משהו שפולקסווגן עושה היטב מזה שנים זה ליצור רושם של איכות גבוהה. כך גם כאן, חווית האיכות היא ברמה אחת מעל למוכר ממותגי המזרח – וותיקים כחדשים. זה מאד אירופאי בתחושה ויהיה מוכר היטב למי שפגש רכב מבית VW (או מותגי הקבוצה האחרים) בשנים האחרונות.
מחוץ לעיר, גם עם מנוע הליטר, הטיאגו היה כיף צרוף. ברוב המכריע של המקרים אין כלל מחסור בכוח – אם מזה אתם חוששים. המנוע הזה מפיק את עיקר המיץ שלו בסל"ד נמוך וביניים (שיא מומנט ב-2,000 סל"ד) ו-20 קג"מ זה משהו שהיינו מקבלים עד לא מזמן ממנוע 2.0ל' אטמוספרי – אז אף אחד לא התלונן. ה-DSG עבדה באופן הטוב ביותר שפגשתי אותה בשנים האחרונות – עם העברת הילוכים מהירה וחלקה ותרמה לא מעט לביצועים וגם להורדת צריכת הדלק (שזו מהות קיומה. לא כך?).

אם בעיר הטיאגו היה נעים ושימושי, מחוץ לעיר הוא מספק חווית נסיעה כמו של רכב גדול. אין כלל בעיה לצאת לנסיעה של שעתיים-שלוש ולרדת רענן מהרכב ולצאת מחלל ממוזג היטב ומושבים נוחים. בכביש מפותל הרכב הזכיר לי כמה כיף יכולה להיות סופרמיני טובה, מצאתי עצמי על הכביש של מכתש רמון, נהנה מכל עיקול בכביש, משנה קו בשינוי לחץ זעיר על המצערת – בביטחון מלא וללא תלונות ממערכות הסיוע. אדיר!
אפרופו מערכות סיוע. אלה המערכות המנומסות ביותר שנתקלתי בהן. אין כאן הסטת הגה אגרסיבית בסגנון סיני של דים-סאם מקולקל. התנועות נוכחות, ברורות אבל לא נלחמות בנהג. פיקס.
כצפוי צריכת הדלק לא הייתה דומה לנתוני המעבדה של היצרן. כמו מנועי טורבו אחרים גם זה שבטאיגו מושפע מאד מאופי הנהיגה. שיוט איטי ורגוע יקרב לצריכת הדלק הרשמית של 17 ק"מ לליטר, אבל נסיעה קצרה, של 7 דקות מהבית לקניון כשהמנוע קר הציבה צריכה של 11 ק"מ לליטר. בואו נסכם שריאלית ממוצע של 15.5/16.0 ק"מ/ל' זה מה שתפגשו בחיים האמיתיים. בהקשר הזה, מיכל הדלק הוא בן 40 ל' ויספק בקלות טווח נסיעה של מעל ל-550 ק"מ בין תדלוקים.

מה פחות?
ויש…ראשית התפעול של בקרת האקלים הפך להיות משטחי מגע, אמנם חיצוניים למסך – תודה לאלים – אבל אלה פסים דקים שבתנועה מאתגרים את בקרת היציבות של האצבע המורה בתוך חלל נע של רכב נוסע. לבסוף, אני וויתרתי על ניסיונות ההחלקה ופשוט הקשתי על הצד הזה או האחר כדי להעלות או להוריד טמפ' ברכב.
דיפוני הדלתות והאיזורים הנמוכים יותר בקבינה, עשויים מפלסטיק שחור. אמנם עם טקסטורה אבל מרגיש חלול ולא בקנה אחד עם איזורי A שמול העיניים. ואז אנו מגיעים למושב האחורי שמשלם את המחיר של העיצוב היפה. קורת הדלת נמוכה מאד, התקרה נמוכה כשכבר יושבים שם ועבורי (כולה 180 ס"מ בלי פלטפורמה) זה לא היה אפשרי כלל לשבת שם. מרווח לגוף ולרגליים יש מספיק – את הראש תניחו בצד בצידנית מקוררת.

לסיכום
במשך הסופשבוע הארוך שביליתי עם הטיאגו ומאות קילומטרים שנהגתי בו בכבישי ארצנו, רדפה אותי התחושה שאני נוהג באאודי Q3 ספורטבק. זה לבדו אומר הרבה על התחושה שהטיאגו מעביר לנוהג בו. חבילת האבזור בהחלט שכוללת המון, דינאמית הרכב נהדר ומספק נוחות נסיעה מצטיינת בקבוצה שלו – בכל פרמטר. כל זה, מאפשר לי גם לתת ציון גבוה על התמורה לכסף כי מקבלים כאן הרבה. בשורה התחתונה, מדובר לטעמי באחת הקניות הטובות-יותר שיש היום בשוק הישראלי. ממליץ בחום.
אחלה רכב עד המוסך תשלם על טיפול או חלק כמן על רולס רויס