רוני נאק
VW מנהלת בימים אלה שיחות צפופות למדי עם שתי ספקיות מרכזיות שלה, BOSCH ו-CONTINENTAL ושוקלת האם לתבוע נזיקין משתיהן מהסיבה שלא עמדו באספקת הצ'יפים לקו היצור. דבר שפגע בנפח היצור וחייב את VW להפחית את מספר כלי הרכב שהיא מייצרת. כך דווח בעיתונות הגרמנית.
"עבור פולקסווגן הקדימות היא לצמצם את צוואר הבקבוק שנוצר בשל המחסור במוליכים למחצה" כך אמר דובר VW בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס אתמול. VW קיוותה לסגור את הדברים בשיתוף פעולה עם הספקיות החשובות האלה, כולל בחינת האפשרות לקבל מהן פיצוי על הפגיעה בנפח ביצור. שני מפעלים מרכזיים, בוולפסבורג וב-אמדן הפחיתו את קצב היצור ומפעל רכיבים בברונסוויק צמצם את התפוקה גם כן.
• מה לוקח? VW טיגואן או מאזדה CX-5?
במקביל VW מנהלת מגעים עם ספקים אחרים (כדי להשלים את החסר) ומצפה מ-בוש ו-קונטיננטאל לשאת בעול ולהתחלק עם VW בעלויות הנוספות שיווצרו גם מכך. ההערכות בגרמניה שיש ל-VW קייס עם סיכוי לא מבוטל לתביעה כזו. אם הספקיות לא התציידו במספיק צ'יפים כדי לעמוד ביעדי האספקה אליהן התחייבו, יהיה עליהן לשאת בעלויות והנזקים שנוצרו בשל כך. ההערכות הן שמדובר בסכומים שעשויים להגיע לעשרות מיליוני אירו.
VW לא לבדה בעניין הזה. גם פורד, דיימלר ו-BMW נאלצו לצמצם יצור בשל המחסור בצ'יפים. המחסור לתעשיית הרכב נוצר עוד בתחילת משבר הקורונה, כאשר היצרניות הפנו את עיקר היצור לטובת יצור שבבים לסמארטפונים בזמן שתעשיית הרכב כמעט וקפאה. יצרני השבבים לא ציפו להתעוררות כה עוצמתית של יצור רכב חדש ועתה הם נאבקים לעמוד בביקוש שמגיע משם.