יום רביעי , 27 ספטמבר 2017
דף הבית » אופני הרים » מבחן אופניים MACINA Kapoho LT 272 KTM
מבחן אופניים MACINA Kapoho LT 272 KTM
מבחן לאופני הרים חשמליים MACINA Kapoho LT 272 KTM צילום: תומר פדר

מבחן אופניים MACINA Kapoho LT 272 KTM

רוני נאק

התגובות בשבילים היו מקוטבות למדי. מסלידה וגועל – (מהסוג ממנו נהנים אופניים חשמליים מכל זן) לבין התלהבות גלויה ועניין רב. וגם לי לקח קצת זמן "להבין" את האופניים הללו, אפילו שכבר רכבתי על הזן הזה. הגיאומטריה, הפיזיולוגיה, המפרט כולם זועקים "אנדורו" בעוד שמערכת ההנעה של בוש מסוגלת לספק גם 70 קילומטרים של תיור רגוע – וזה יוצר סוג של דיכוטומיה או שמרחיב את היכולת מעבר למורדות הטכניים של הסינגלים של האנדורו החוצה למרחבים ולטיולים ארוכים יותר עם סיוע חשמלי.

מבחן לאופני הרים חשמליים MACINA Kapoho LT 272 KTM צילום: תומר פדר

מבחן לאופני הרים חשמליים MACINA Kapoho LT 272 KTM צילום: תומר פדר

האופניים

שלדת האלומיניום מתוכננת סביב המנוע החשמלי. וזה מגיע מ-BOSCH עם נתונים של 36 וולט ו-250וואט כפי שמכתיב התקן. הכוח מגיע מסוללה גדולה של 13.8 אמפר/שעה אשר משתלבת ברווח שבמשולש השלדה הקדמי. תכלס מערכת ההנעה הזו מוכרת ונפוצה למדי – ומסוגלת תלוי בעוצמת התגבור שתבקשו לטווח של כ-70/80 קילומטרים וכ-30 קילומטרים בתגבור החזק ביותר.

אולם השלדה – זו ש-קטמ מייצרת – שונה למדי. למתלה האחורי מהלך של 160 מ"מ אשר מרוסן על ידי בולם זעזועים של פוקס עם מיכל פיגיבאק חיצוני. בחזית תמצאו פוקס נוסף עם מהלך של 150 מ"מ וקוטר 34 מ"מ. לשני הבולמים כיוונים לשיכוך החזרה מהיר. הצירים הם BOOST רחבים והכרחיים כדי לאלכס את הגלגלים השמנמנים בקוטר 27.5 ורוחב 2.8. בצמיגים האלה אוחזים חישוקים א-סימטריים מרשימים למראה.

מבחן לאופני הרים חשמליים MACINA Kapoho LT 272 KTM צילום: תומר פדר

מבחן לאופני הרים חשמליים MACINA Kapoho LT 272 KTM צילום: תומר פדר

זווית ההיגוי שטוחה למדי – 66.5 מעלות, תמוכות שרשרת באורך 498 מ"מ וזה ארוך, והדרופ של ציר ההנע קטן יחסית רק 25 מ"מ.  שני הנתונים הראשונים מלמדים על אופניים יציבים ונוסכי בטחון בעוד שהנתון השלישי מצביע על ניסיון לתת להם מעט זריזות והתנהגות.

שימאנו מספקת את הסחורה בצד של מעביר הילוכים אחורי XT הפוקד על קסטה 11-46 (שיניים) עם 11 יחסי העברה. מעצורים הידראוליים גם מגיעים משימאנו – סדרת XT עם חבילת ICE TECH לפיזור חום מהיר יותר. דיסקים בקוטר 180 מ"מ בכל גלגל ורפידות בלם עם צלעות קירור מתוקות.

מבחן לאופני הרים חשמליים MACINA Kapoho LT 272 KTM צילום: תומר פדר

מבחן לאופני הרים חשמליים MACINA Kapoho LT 272 KTM צילום: תומר פדר

עוד בתחום האיבזור נזכיר מוט מושב הידראולי של KINDSHOC עם תנועה של 100 מ"מ ומאפשר לבטא היטב את האופי הדואלי של האופנים הללו. אוכף סלה-איטליה מצוין ועוד איבזור היקפי מבית KTM סוגרים חבילה נאה למדי.

משקל האופניים מוכנים לרכיבה עומד על 24 ק"ג המחיר: 25,000 שקלים

רכיבה

שים את הישבן על האוכף ומדי יהיה קל להבחין שלא לא אופני אנדורו רגילים. תנוחת הרכיבה זקופה יחסית – הגלגל הקדמי לא נמתח הרחק לפנים והזנב ארוך מדי בשביל פליקים מהירים בין העצים. עם הגלגלים השמנים ותכונות השלדה מתקבלת תחושה "נטועה" של אופניים מאסיביים – והמשקל הוא כזה 24 ק"ג שללא העזרה החשמלית מורגשים היטב בשרירי הרגליים.

תנוחת הרכיבה טבעית ונוחה למדי – וגם נוחות הרכיבה שמתקבלת משילוב של צמיגים עם נפח אוויר עצום ולחץ נמוך יחסית יחד עם מתלים בעלי מהלך ארוך – גם היא מצויינת. חירפוצים, אבנים קטנות ושיבושי שביל נעלמים לגמרי תחת גומי בלחץ של 18 PSI.

מבחן לאופני הרים חשמליים MACINA Kapoho LT 272 KTM צילום: תומר פדר

מבחן לאופני הרים חשמליים MACINA Kapoho LT 272 KTM צילום: תומר פדר

עזרת המנוע החשמלי הופכת את ההתנגדות לגלגול של צמיגי ה+ לעניין תיאורטי למדי ואם יש טרוניה אחת היא שמגיעים מהר מדי למהירות של 25 קמ"ש ולסוף הדחיפה החשמלית. בעסה.

בשבילים טכניים קל מאד לשכוח שמדובר באופניים כבדים למדי. בעיקר כל עוד אתם רוכבים בקו ישר. כמעט כל הרפטואר של בנשמן ודומיו יעלמות מתחתיכם ללא דרמה. האופניים האלו נוסכי בטחון והמתלים הארוכים סופגים ובולעים שטח טכני וקפיצות נהדר. אולם אל תצפו כאן לקלילות או זריזות. יותר בסגנון של נגמ"ש עם מנוע חזק ופחות מכונית ספורט קלילה. פעמים רבות מדי הגעתי מהר מדי לפניות – והבלמים אותגרו קשות. שינויי כיוון מהירים דורשים הרבה שפת גוף ומדי פעם הגלגל הקדמי פוסע כשנכנס כוח תוך כדי פניה. תחלמו – האופנים האלו ינשכו אתכם.

מבחן לאופני הרים חשמליים MACINA Kapoho LT 272 KTM צילום: תומר פדר

מבחן לאופני הרים חשמליים MACINA Kapoho LT 272 KTM צילום: תומר פדר

ואז נגמר הסינגל ויש קטע קישור ארוך כזה, בשמש, עליה, דרדרת או חול. והמאכינה האלו אוכלים את זה בלי מלח. יהיה עליכם לדווש אבל עם משמעותית פחות מאמץ. "ספורט זה לא" זרק לי רוכב אחד שחלפתי ב-25 קמ"ש בעליה. "גם אני רוצה" אמר דובון שמנמן בחולצת רכיבה צמודה מדי באותה עליה ממש. אבל ההארה באה ברכיבה אחרת לגמרי – בשבילי חולות של געש ואיזור יקום. בחורף נחמדים בקיץ קילומטרים של הליכה וקללות. האופנים הללו – עם 7.65 קג"מ וצמיגים רחבים ריחפו מעל החול בעודי צוחק כמו צבוע בסרנגטי. אין דרמה – אין חול טובעני. 1:0 אופניים מול חולות.

מבחן לאופני הרים חשמליים MACINA Kapoho LT 272 KTM צילום: תומר פדר

מבחן לאופני הרים חשמליים MACINA Kapoho LT 272 KTM צילום: תומר פדר

סיכום

יש כאן דיון פילוסופי. האם יש בכלל מקום לאופניים כאלו ומה הלגיטימיות שלהם? בינתיים באירופה המכירות של הזן הזה רק מאיצות ונוגסות עמוק באלו של אופני ההרים הרגילים וכבר יש תחרויות ומירוצים. בינתיים, מה שחוותי בעצמי הם אופניים שמורידים את מפלס הזיעה בצורה מאד משמעותית – עדיין צריך לעבוד אבל פחות קשה. ימחקו מעלות דרדרתיים, יעבירו אתכם דרך שבילי חול טובעני וגם יתמודדו יפה עם כמעט כל מה שנכנס להגדרה של רכיבת אנדורו טכנית ומאתגרת. המחיר, גם אם לא נמוך באופן אבסולוטי, הוא לגמרי באיזור של אופני אנדורו איכותיים (לא מחושמלים) – ועם יכולת להביא לשטח רוכבים חדשים ולהחזיר את העניין לרוכבים ישנים יש כאן – אולי – הצצה לעתיד של רכיבת השטח.

מבחן לאופני הרים חשמליים MACINA Kapoho LT 272 KTM צילום: תומר פדר

מבחן לאופני הרים חשמליים MACINA Kapoho LT 272 KTM צילום: תומר פדר

2 comments

  1. איכשהו עצוב לי לקרוא את הכתבה הזו.
    אמנם כל אחד יבחר אם הוא רוצה להמשיך לרכוב על אופניים רגילים או לעבור לחשמליים.
    אבל אני חושב שזו תחילת הסוף של ספורט אופני ההרים.
    לאט לאט יתחילו החשמליים להשתלט על השבילים ואני יודע שגם בקבוצת האופניים המתבגרת שלי תצוץ לה יום אחד הסנונית הראשונה.
    לפני מס' שבועות באירופה ראיתי כבר המון אופניים כאלה בין הכפרים.
    אני מעריך שגם אצלנו נתחיל לראותם יותר ויותר עד שיהפכו לרוב.

  2. דייב אז מה רע שהשטח יתמלא ערסים?

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6