יום שישי , 29 מרץ 2024
כשחם ואוגוסט זה הזמן לטיול עם המון מים. צילום: רוני נאק

טיול שטח הירדן ההררי ועמק החולה

רוני נאק

מסלול הטיול הפעם ייקח אותנו למסע שאינו רק גיאוגרפי, ננוע בין זמנים,עידנים, נעבור אפילו שברים ויבשות. טיול מרתק ומקוטב שמתחיל באזור פרוע וטבעי וממשיך בשדות מסורקים ומטופחים – לאורך הירדן מדרום לצפון.

כשחם ואוגוסט זה הזמן לטיול עם המון מים. טעינה מהירה אחרונה לפני הירידה לשטח – בסונול ראש פינה. צילום: רוני נאק

נתחיל את הטיול שלנו מצומת ראש פינה שעל כביש 90. נפנה ימינה לעבר שדה התעופה של ראש פינה ולכפר הנשיא. לאחר כ-4.0 קילומטרים נגיע לבית הקברות של הכפר טובא-זנגריה. ממזרח לגדר שלו נראה דרך עפר לבנה הפונה צפונה ומסומנת בסימון שבילים כחול.

כשחם ואוגוסט זה הזמן לטיול עם המון מים. תחילת המסלול כשברקע ראש פינה וצפת. צילום: רוני נאק

• סקייוול ET5 שובר את מחסום ה-500 ק"מ

טובא-זנגריה הוקמה בתחילה המאה הקודמת על ידי בני שבט ערב אלי היב הבדואים. במלחמת השיחרור הם התגייסו לפלמ"ח ואף לחמו לשיחרור העיר חיפה. רק בסוף שנות ה-80' קיבל הישוב שאוחד בינתיים עם זנגריה (כדי לפנות מקום למושב אליפלט), סטאטוס של מועצה מקומית. לאורך השנים היו בני הכפר בעלי גישה פרטיוטית למדינת ישראל אולם בשנים האחרונות חלה שחיקה בגישה הזו והכפר אף היה זירה לפעולות "תג מחיר" והתפרעויות תושבים.

אנו ממשיכים על השביל הרחב אשר יורד לעבר הירדן ההררי בקשת ארוכה וזווית שהולכת ומחריפה ככל שממשיכים מזרחה. פעילות ערה של כוחות הביטחון באזור גרמה ליצירה של פודרה רבה על הדרך – אם אתם בשיירה יכולה להיווצר בעיית ראות.

כשחם ואוגוסט זה הזמן לטיול עם המון מים. גולשים בפקק לעבר הירדן ההררי. צילום: רוני נאק

אנו נוסעים – בעצם – על ה"פקק" – אותו זרם לבה קדום אשר גלש לתוך החולה ושבר את הרצף הגיאוגרפי של העמק. אחד מתוצרי הלוואי של הפקק הזה הוא אגם החולה ומולנו הירדן ההררי אליו אנו יורדים.

נגיע למפגש עם סימון שבילים אדום. זהו השביל של "הירדן ההררי" אשר ממשיך במקביל לנהר. נפנה בו ימינה במקביל לתעלת המוביל הארצי. אפשר עדיין לראות במקום את הגרוטאה של מכונת יציקת הבטון שהשתמשו בה לביטון התעלה. לאחר כ-100 מטרים נגיע לפיצול עם סימון שבילים שחור. נפנה שמאלה בסימון השחור ונרד בתלילות לנהר הירדן ולגשר כפר הנשיא.

כשחם ואוגוסט זה הזמן לטיול עם המון מים. על גשר כפר הנשיא. צילום: רוני נאק

גם בעונה הזו הירדן זורם, אם כי לא בזעף שאנו אוהבים. אפשר לטבול בכמה מקומות צפונית לגשר ויש לשמור מרחק בטוח ממנו פן נסחף בזרם המים. אפשר להמשיך ברגל עוד כ-100 מטרים צפונה במעלה הנהר לעין דיינוב הנסתר תחת עץ תאנה.

הורדנו את הפודרה מהחרטום ונחזור בדרך שבאנו לשביל הירדן ההררי המסומן באדום. נמשיך עימו צפונה כשאנו נהנים מהנוף הפראי הנשקף ממזרח לנו. אנו על התפר בין רמת הגולן לגליל, בשולי השבר הסורי-אפריקאי. אבל לא רק אנחנו מבלים כאן. ממש לפני היציאה לכביש נגיע למצד עתרת.

כשחם ואוגוסט זה הזמן לטיול עם המון מים. מצד עתרת. צילום: רוני נאק

מצד עתרת היה מבצר צלבני שנועד להגן על נקודת המעבר החשובה הזו בין הממלכות. ההיסטוריה מלמדת שסלח א-דין, ניסה למנוע את בניית המצודה, אולם הטמפלים לא ספרו אותו והשלימו את בנייתה. א-דין צר על המבצר וכבש אותו לבסוף אחרי שחפר תחת יסודות הביצורים והביא לקריסתם. אלף טמפלרים נשחטו באותו היום והוצתה המלחמה אשר הביאה בסופו של דבר לנפילת הממלכה הצלבנית לא רחוק מכאן – בקרב המכריע בקרני חיטין.

כשחם ואוגוסט זה הזמן לטיול עם המון מים. כביש גדות-גונן יפה מתמיד. צילום: רוני נאק

נעלה על הכביש לגיחת אספלט קצרה (שינויים בתשתית חסמה את ציר הטיול המקורי…). נפנה שמאלה לטיפוס לצומת גדות ואז ימינה לגונן, לראפטינג נהר הירדן. נחצה את גשר ש"ן החדש ומיד נרד ימינה לדרך עפר מסומנת בסימון שבילים אדום.

הדרך מוקפת מצידיה בצמחיה עבותה ושורטת צבע. התקדמות במשנה זהירות כברת דרך של כקילומטר עד שתגיעו ל"ברך" של 90 מעלות בשביל. פנו בחדות שמאלה ומימינכם תוכלו לראות את סכר הג'ילבון אשר מחייב באופן הכי ברור – טבילה מרעננת!

כשחם ואוגוסט זה הזמן לטיול עם המון מים. חניון דרדרה – מקסים ונקי. צילום: רוני נאק

המים נקיים, שקופים, מלאים דגים ובעלי חיים. אנא השאירו אותם כך ואספו אחריכם את מה שצריך.

נמשיך על השביל שעל פאת מטע וזה יחזיר אותנו בדרך הקצרה לתעלת הירדן. נחצה את הכביש בזהירות ונעלה על ה"שביל האיזורי" המקביל לתעלה ממזרח. המגמה היא צפונית. גדות התעלה עשירים בדשא וכל מטר מזמין לפיקניק ולזינוק למים (העכורים והחממים).

כשחם ואוגוסט זה הזמן לטיול עם המון מים. שביל נוח לאורך הירדן והמון זולות מזמינות לאורכו צילום: רוני נאק

לאחר כשני קילומטרים נגיע ל"גשר החמישה" אשר מאפשר גישה מערבה. אם לא תחצו בנקודה הזו – אתם מחוייבים להמשיך צפונה עד להבות הבשן. למעט ה"גשר הירוק" המאפשר מעבר של הולכי רגל או רוכבי אופניים – לא תוכלו להגיע לכאן ברכב לאגמון החולה.

לנו זה בא נהדר, והמשכנו בציר צפונה מאתרים לאורך הנסיעה מקומות רבים המתאימים לפיקניק, מנוחה או סתם שיחרור קיטור של הילדים אשר מבלים כבר כמה שעות ברכב.

נשארים בצפון? מסלול טיול לרכס הצפוני!

מתכון שף לקבב שטח אמיתי!

כשחם ואוגוסט זה הזמן לטיול עם המון מים. לקראת סיום על רקע מורדות הר דוב צילום: רוני נאק

את הכביש הבא – מצומת גומא ללהבות – אפשר לחצות מתחת לגשר להבות. אם תבחרו לנטוש עכשיו תחמיצו את הקטע היפה ביותר של התעלה המזרחית של הירדן. פינות חמד לרוב, מוצלות תחת עצי אקליפטוסים גדולים – ומים זורמים אשר טרם קלטו לתוכם את נגר ההשקיה והדישון של רוב שדות עמק החולה.

נצא לכביש בין שמיר לכפר סאלד – חומקים בין קו-נוע פעיל אשר הפך את הדרך לעיסה בוצית וטובענית כמו שאנו אוהבים – בחורף…

 

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen − 9 =