יש וויכוח עתיק יומין – יחסית כן – עד כמה באמת נחוץ מתלה אחורי באופני 29 אינץ'. בוודאי כאלו המיועדים לרכיבת שבילים או XC (קרוס קאנטרי) מתונה כמו האקזמפלאר הנ"ל מבציר 2015 של TREK. והוויכוח נולד מעצם הפיזיולוגיה של הגלגלים הגדולים ומהיכולת שלהם להעלים שיבושים ולגרוס מהמורות כאילו לא היו שם ובעיקר מכיוון שאין לרוכב את יכולת התמרון לחמוק מהם.
Trek אקסקאליבר
אוקיי אז לא בדיוק אותה חרב מיתולוגית של המלך ארתור אלא אופני הרים בסיסיים למדי של TREK אשר נועדו לרכיבות שבילים מתונות, לרוכבים הרים מתחילים, לאחרים המחפשים אופני כל-בו אשר יכולים לשמש אותם גם ככלי תחבורה וכן, גם לרוכבי הרים מנוספים יותר שרוצים לגוון מבלי לפצח את קרן ההשתלמות על זוג אופניים יקרים שניים על המתלה שבסלון.
השלדה עשויה מאלומיניום 6061 ומיוצרת בסין. היא יחסית כבדה ועשויה טוב-פחות ממרבית המוצרים של TREK אותם שזפו עינינו וישבננו בחודשים האחרונים. מופע ההלחמות אינו שיר הלל לחרוזים אחידים ומושלמים והפיניש טוב אבל לא מעולה. אבל בכל זאת יש מחשבה רבה ותיכנון חכם מאחרי הביצוע הלא מושלם. ניתוב הכבלים מצויין אם דרך השלדה או תחת הקורה העליונה. גיאומטריית G2 של טרק שנותנת מענה לאיטיות ההיגוי של גלגלי 29" נמצאת כאן. זווית ההיגוי חדה עם 69.3 מעלות (לשלדה 17.5 שנבחנה), תמוכות השרשרת באורך (אולי בעצם ב"קוצר") של 445 ס"מ, וזווית המושב נוטה לאחור ב-72 מעלות. ה-BB או הקראנק נמוכים בכ-5.5 ס"מ וכל זה מתורגם לגיאומטריה פרוגרסיבית ומודרנית שאנחנו מאד אוהבים ומעריכים בעיקר בזכות השילוב של יציבות מול תמרון ושמחת חיים.
בחזית יש מזלג של רוקשוק עם מהלך של 100 מ"מ. ההקפצה נעשית על ידי קפיץ פלדה אשר את העומס הראשוני שלו אפשר לכייל ביד מן החוץ. על הרגל השניה – שבקוטר 30 מ"מ – תמצאו נעילת מהלך ואופסט של 51 מ"מ שגם נועד לחדד את ההיגוי.
נאבות אנודייז ירוקות מושכות מאד את העין לטבורים של פורמולה אשר אוחזים בחישורים עבים וחישוקי אלומיניום מ-בונטראגר. על אלו, נעולים צמיגי XC ברוחב 2.00 אשר מידותיהם ואופי הסוליה אומרים "מהירות" הרבה יותר מאשר "אחיזה".
העברת הכוח נסמכת על רכיבים של שימאנו:אלטוס קדמי חובק את השלדה, אסארה אחורי מדלג בין תשעה גלגלי השיניים של הקסטה האחורית. השיפטרים מגיעים ממשפחת אסארה. גם הבלמים של שימאנו. מדובר בדיסקים הידראוליים בקוטר 160 מ"מ בחזית ומאחור. הסדרה היא M355 אם זה חשוב לכם לדעת.
כל הרכיבים ההיקפיים מגיעים מבונטראגר וזה כולל, כידון, מוט מושב, אוכף, גריפים ועוד. המשקל עומד על 14.5 ק"ג והמחיר 4,300 שקלים.
• אולי בכל זאת תקחו אופני הרים עם שיכוך מלא?
רכיבה
הוותיקים יותר בוודאי זוכרים את גארי פישר, מי שהחל בשעתו את מהפכת ה-29 אינצ'ים, אבל הלך ונטמע לתוך TREK הענקית עד שלבסוף נעלם כמותג עצמאי. ולמרות זאת רוחו עדיין עימנו אם בשם של הדגם הזה – שלא השתנה ואם בתחושה ה"רייסרית" שהאופניים האלו מעבירים לרוכב עליהם. וגארי פישר – קשישא – עשה זאת עם הוקוס-פוקוס של גיאומטריית שלדה אשר את פיתוחה אנו רואים באופניים האלו.
וזה לא דיבור של אנשי שיווק. לאופניים האלו אין זכר לגמלוניות של ה-29 של פעם. הם התגלו כיציבים ומהירים מאד בשבילים הפתוחים של הנגב המערבי. תנוחת הרכיבה מאפשרת דיווש יעיל מאד ולכיפוף של הכידון (15 מעלות לאחור) יש תוספת ברוכה בהקשר הזה. ללא מתלה אחורי שיגזול מהכוח של הרגליים, התגובה לתאוצה מיידית וחדה יחסית. את החדות מעממים המשקל העצמי ויחסי העברה ארוכים אשר מאטים את הפרץ. סט הגלגלים מהיר מאד, וכך גם הצמיגים בעלי התנגדות נמוכה לגלגול ומאפשרים לשייט במהירות גבוהה מבלי לשרוף יותר מדי אנרגיה.
אבל זה רק "חצי" מהאופניים האלו. שכן תכונות הניהוג של השלדה הזו מאפשרים להם לספק הנאה גם בסינגלים – כל עוד אלו אינם מסולעים ומדורגים מדי. המעבר מקו ישר לפניה מהיר ואינטואיטיבי, היציבות, בסוויפרים ארוכים ומהירים טובה למדי כשרק המזלג הבסיסי וציר הגלגל הדקיק יוצרים תחושת "ספגטי" בכידון. ללא מתלה אחורי הייתי מתרחק מהסינגלים הטכניים ביותר, אבל הקפות כמו זו שרכבנו אותה בגברעם, או בבארי – יכולות להיות מספקות ביותר לרוכבים בכל הרמות.
ומה בכל זאת לא אהבנו? יחסי ההעברה בקסטה ארוכים מדי ועם מרווח – חור – מורגש במרכז. בקטעים משובשים או קיפוצים השרשרת ירדה מההילוך כשהמעביר האחורי לא הצליח לשמור על המתח שלה ותחת עומס, המעביר הקדמי לא מצליח לדלג פלטה, עד שממש יורדים למעמס מזערי. המעצורים של שימאנו M355, מציגים מופע לא אחיד באופניים רבים. לפעמים הם נהדרים, פעמים הם לא מספקים. במקרה דנן, המעצור האחורי היה מצוין וסיפק עוצמה טובה ושליטה נהדרת בסף הנעילה. לעומתו הקדמי – זהה בכל דבר – חסר נשיכה ,עוצמה ודיוק. באופניים האלו, לאור המהירות שהם מסוגלים לה והמסה שלהם, הייתי בוחר בדיסק גדול יותר – 180 מ"מ – על אף הקנס של תוספת המשקל.
סיכום
טרק אקסקאליבר 7 עוברים את "מבחן המנשא" עם מראה שאינו מסגיר את העובדה שהם עולים "רק" 4300 שקלים. אבל הם עוברים לא רק את מבחן ה"שופוני" אלא גם את דין הרוכב. השלדה מתוחכמת כמה שהיא פשוטה ובחירת הרכיבים סולידית גם אם לא מזהירה. הם יספקו קשת רחבה של רוכבים, ובעיקר אלו שעושים דיוושים ראשונים בשטח. ויהיו אופני מסע איתנים, כמו גם שותפים לפורענות קצרה בסוף השבוע. ההילוכים הארוכים, והצמיגים נמוכי הפרופיל עושים אותם גם לאופני יוממות או אופניים עירוניים טובים, וככאלו מגיעים עם בונוס של מעצורי דיסק חזקים ויכולת לכסות מרחק רב במהירות. מה היינו משנים בהם? מעצור קדמי חזק יותר, והעברת כוח במדרגה אחת יותר גבוהה – נאמר SLX. או שתוסיפו עוד 1,500 שקלים לגרסה 9 (הבכירה) של הדגם הזה.