יום שלישי , 19 מרץ 2024
מבחן דרכים אלפא רומיאו טונאלה. שחר של יום חדש על אלפא אחרת משהכרתם עד היום. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים אלפא רומיאו טונאלה

רוני נאק

דווקא ביום המבחן השני "הבנתי" את אלפא רומיאו טונאלה. ה-SUV מקבוצה C שכל כך הרבה זמן חיכו לו כדי שיוסיף רזולוציה לקו הדגמים של אלפא בישראל ובעולם. האסימון שלי לא נפל בזמן שנהגתי בטונאלה באיזה מעבר הרים צונן ומפותל, גם לא על אוטוסראדת כביש 6 במהירות חוקית למהדרין. האסימון נפל בצל האלכסוני לא של מגדל פיזה אלא של המגדלים הנושקים לאיילון.

 

על הרכב בלי לחפור

בזמן שהג'וליה וסטלביו מתבססים על פלטפורמת "ג'ורג'יו" החביבה (שאגב עתידה להפוך לנחלת ההיסטוריה בגלל שאינה מתאימה להנעה היברידית-נטענת או חשמלית 100%) הטונאלה היא תוצר של תאגיד סטלנטיס העצום. כתמיד במקרים כאלה, מנסים לנצל משאבים זמינים ובמקרה של ענף FCA בסטלנטיס הדבר הכי קרוב מתחת ליד ובממדים היא הפלטפורמה של ג'יפ קומפאס. על פניו בחירה לא גרועה ל-SUV קומפקטי שגם אמור להציע הנעה כפולה ומערכות הנעה היברידיות.

מבחן דרכים אלפא רומיאו טונאלה. הזנב נאה ורק המגב האחורי מקלקל קצת. צילום: רוני נאק

על הבסיס הזה אלפא יצרה את אחד ה-SUV היפים ביותר (בעיניי לפחות) שיש על הכביש. מכל זווית ובכל תנאי תאורה ורקע האלפא רומיאו טונאלה גרמה ללב לפעם טיפה חזק יותר. וזה "משהו" בשביל עיתונאי רכב ציני שעובר שלוש מכוניות חדשות בשבוע.

• נהגנו באלפא רומיאו ג'וליה תלתן ירוק

החיבור למורשת ולדגמי העבר נוכח מאד, בלי להיכנס לניואנסים של איך הפנסים מזכירים את ה"ספרינט זאגאטו" הווירדית מסוף שנות ה-80'. כך או אחרת, כוס קיאנטי אחת אחרי, מדובר ב-SUV שגם אם תסתירו את הסמל שלו – הוא מיד יזוהה כ"אלפא רומיאו". זה לומר הרבה בתקופה הזו של SUV משובטים ממזרח ומערב.

רכב המבחן שהגיע ברמת speciale מצויד בחישוקי גלגל 20 אינץ' ועליהם ציור של צמיגים עם חתך 40. דרך החישוקים המעוצבים במראה אלפא קלאסי, קל לראות קליפרים אדומים שמגיעים מבית BREMBO ויש בזה הבטחה לביצועים והכרה שגם אם יש דופק זה לא אומר שאתה חי.

מבחן דרכים אלפא רומיאו טונאלה. זה ללא ספק ה-SUV הכי יפה שיש היום על הכבישים. צילום: רוני נאק

בכל האמור לקוד העיצוב ה"SUV" ההכרחי יש לשמחתי מעט מאד מזה: חיפויים שחורים קטנים לכנפיים, חצאית שחורה עדינה בצדדים וחלק תחתון מושחר לפגוש האחורי ולשפה של הפגוש הקדמי. נפלא. אלפא לא נפלה כאן עם מסילות גג או שטויות דומות.

אם אני חייב לבקר משהו בעיצוב זה את ההחלטה למקם את המגב האחורי סתם ככה באופן בולט דרך השמשה האחורית. כמו זנב חזרזירי קטן שגם יודע לכשכש כשמדגדגים את הכפתור הנכון. כל כך הרבה השקעה  בעיצוב ולא יכלו להסתיר את המגב בספויילר? יקר מדי?

 

הקבינה

הקבינה ממשיכה במסורת של קודי העיצוב הספורטיביים והקלאסיים של אלפא רומיאו. גלגל ההגה ספורטיבי, מצופה עור, קטום בבסיסו ועם מתג התנעה בשעה 7 שלו. מאחוריו משוטי העברת הילוכים ובעומק לוח מחוונים דיגיטלי (עם אפשרויות קינפוג רבות ופונט איטלקי קלאסי נפלא) בתוך חיפוי מנהרות כמו של פעם.

מבחן דרכים אלפא רומיאו טונאלה. קוקפיט נהדר. עיצובית משלב מסורת וטכנולוגיה. החומרים טובים וכך גם הביצוע. צילום: רוני נאק

המשך סביבת הנהג והנוסעים נאה מאד, מבוצע נהדר ומאזן מושלם בין המסורת להווה בכל מיני צורות נפלאות. כך למשל בין פתחי המיזוג העגולים הקלאסיים תגלו פאנל דקורטיבי מאיר עם חמישה גווני צבע שאפשר לבחור מהם.

במרכז יש כמובן מסך מולטימדיה במידה של 10 ורבע אינץ' שדרכו תוכלו לשלוט בכל פונקציות הרכב. מניהול זרימה הכוח ליחידה ההיברידית דרך הגדרות המפתח החכם, מערכת השמע האיכותית של הרמן-קרדון על 14 הרמקולים שלה וכמובן ממשקי קארפליי ואנדרואיד כשהקארפליי יודע להתממשק אלחוטית.

המושבים עצמם ספורטיביים אבל לא מעיקים מדי בקטע של חביקת-יתר. יש אוורור וגם חימום (תלוי כמובן בחבילת האבזור) והתגלו כנוחים מאד לכל אורך ימי המבחן.

מבחן דרכים אלפא רומיאו טונאלה. מפער דלת גדול, מושב אחורי נוח לשני בוגרים. תאורת LED ופתחי מיזוג. צילום: רוני נאק

חלל הפנים לפנים הוא מצוין עם תחושת איכות טובה, ראות מספקת החוצה ומסר ספורטיבי שעובר מהישיבה העמוקה מאחרי ההגה ולוח המחוונים הגבוה. התנוחה גבוהה יחסית לפרייבט אבל לא "גבוהה" במונחים של ג'יפ.

גם המושב האחורי יהיה מספק לשני נוסעים בוגרים ויש מרווח טוב לרגליים ולראש עד לגובה של 180 ס"מ. מעל זה, הפריזורה תלחך את הסופיטו. הכניסה לאחור נוחה מאד בזכות מפער רחב של הדלת האחורית, בעיקר מלמעלה. יש גם מאחור גם פתחי מיזוג נוספים ושקעי טעינה.

 

מכניקה ובטיחות

הכוח להזיז את הטונאלה מגיע ממנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5ל' התפוקה עומדת על 130 כ"ס ו-24.5 קג"מ. בנוסף, יש גם מערכת מיקרו-היברידית (או מיילד הייבריד, או היברידי-קל) שעובדת על 48 וולט ונותנת מעט מאד בתנועה הבינעירונית כוחה בזחילת הפקקים.

מבחן דרכים אלפא רומיאו טונאלה. 1.5ל' טורבו עם 130 כ"ס ו-24.5 קג"מ. נתונים דומים למנוע ה-1.5ל' של VW כולל תיבת הילוכים כפולת מצמדים שעובדת טוב יותר אצל האיטלקיה. צילום: רוני נאק

הכוח יורד לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 הילוכים ועליה תוכלו לשלוט על ידי מנוף ההילוכים, משוטי העברת ההילוכים (מאלומיניום!) או דרך מתג ה-dna שהוא בורר מצבי נהיגה ומאפשר לנהג לעבור ממצב דינאמי לרגיל ולחסכוני. כל אחד מאלו משנה במעט את מפות ניהול המנוע והעברת ההילוכים.

הביצועים הרשמיים של הגרסה הזו מציינים 9.6 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 200 קמ"ש. צריכת הדלק הרשמית עומדת על 6.2 ל' ל-100 ק"מ.

מבחן דרכים אלפא רומיאו טונאלה. מתג dna בצד שמאל למעלה הוא בורר מצבי הנהיגה. משטח טעינה וקארפליי אלחוטי חשובים יותר. צילום: יצרן

חבילת הבטיחות היא בדרגת 7 שלנו. החבילה כוללת (ברמת ספציאלה) 6 כריות אוויר, תיקון סטיה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תזכורת על שכחת ילדים ועוד. כל מה שצריך כדי למנוע תאונה או לצמצם תוצאותיה ולא כדי לאפשר לכם להתעסק יותר בטלפון בידיעה שיש מי ששומר עליכם – זה לא.

 

נהיגה

עד לכאן נכתבו הרבה יותר מילים משתיכננתי, כי יש לא מעט להעביר. אז לפחות אקצר בקטע הנהיגה. מבטיח לנסות.

באופן טבעי הנסיעה בטונאלה עברה בכרך, בכבישים בינעירוניים לנהיגה ארוכה ומאתגרת ושוב חזרה בתנועת בוקר כבדה. מיכל וחצי של דלק 95 יקר וכמה מאות קילומטרים טובים.

מבחן דרכים אלפא רומיאו טונאלה. בלמים אלקטרוניים טובים, שיוט נעים בקצב מתון. צילום: רוני נאק

נתחיל דווקא מהכבישים הפתוחים. שם האלפא מיישרת קו עם המספרים שיש על התמרורים. לא מעבר לזה, לא בגרסת ההנעה הזו. הקצב טוב ויתאים למנעד רחב של נהגים (ונהגות!) שלאו דווקא נוהגים עם הסכין בין השיניים. את אלה לא מעניינות דקויות ההיגוי, מינון כירורגי של עוצמת הבלימה או התגובתיות של מנוע הטורבו. כך שבשיוט הבינעירוני הטונאלה תהיה פלטפורמה נוחה ממוזגת ועם מערכת שמע נהדרת לעבור קילומטרים באיזי וסטייל. בכל זאת היא מכוונת לדור צעיר, טכנולוגי ואורבני שמעדיף בכלל רכב אוטונומי.

מבחן דרכים אלפא רומיאו טונאלה. יעיל יותר בעיר מאשר מחוצה לה. צילום: יצרן

בתוך העיר הטונאלה מעט סובלת כי כדי להיות יפה צריך לסבול. במקרה הזה החישוקים הגדולים היפים יוצרים רייד קופצני על כבישים שבורים. חוצמזה, הטואנלה נהדרת בעיר. המערכת המיקרו-היברידית מורגשת בכל תנועת זחילה שצריך לעשות, בין אם זה בפקקים או בחניה והלוק של הרכב הורס ומושך המוך צומי בטח בגוון "כחול מיסאנו" הרשמי (מיסאנו הוא מסלול גרנד פרי אייקוני) של ההשקה. באותה הזדמנות נציין את דלת תא המטען החשמלית ואת הנפח של 500 ליטרים שתמצאו שם.

צריכת הדלק הממוצעת במבחן שלנו עמדה על 10.5 קילומטרים לליטר.

 

אורבניקו

על אלפא רומיאו טונאלה מוטלת משימה חשובה מאד. להחזיר את אלפא רומיאו לקונצנזוס ולפנות לציבור לקוחות רחב ככל האפשר. ככזו הטונאלה מבשרת שחר של יום חדש ליצרנית הוותיקה ועתירת ההילה והיא עושה זאת כשהכוונות של הברטה החצי אוטומטית שלה מכוונות לעבר מותגי היוקרה הגרמניים. מה שאולי יכול להסביר את התמחור השאפתני של 250 אלף שקל לרכב המבחן ברמת ספציאלה.

מבחן דרכים אלפא רומיאו טונאלה. נציגת דור חדש, טכנולוגי המיועד לקהל צעיר מקושר ועירוני. צילום: יצרן

בכל האמור למראה החיצוני ולתחושת האיכות של תא הנוסעים, הטואנלה מצטיינת. היא ללא ספק אחד ה-SUV הכי יפים שיש היום על הכביש. מערכת ההנעה המיקרו-היברידית עושה את העבודה הטובה ביותר שלה בתנועה העירונית ומחוצה לה השפעתה פחות מורגשת גם במימד צריכת הדלק. אם לצטט את ההודעה המקורית לעיתונות הרי שהטונאלה "מסמלת את המטמורפוזה של אלפא רומיאו ומציעה חווית נסיעה עתירת טכנולוגיה הפונה ללקוחות צעירים ואורבניים". הפעם ההודעה לעיתונות דייקה.

מבחן דרכים אלפא רומיאו טונאלה. שחר של יום חדש על אלפא אחרת משהכרתם עד היום. צילום: רוני נאק

Check Also

הביטוח ממשיך להתייקר בחדות

הפעם הטבלה של WOBI ממשיכה להראות את מגמת ההתייקרות המהירה של עלות הביטוח למכוניות שבכבישים. בעתיד גם החשמליות יצורפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen − 8 =