שבת , 27 אפריל 2024
יבואנים מקבילים וזעירים יוכלו להינות מהסכמי הסחר על בסיס מסמכים שיוגשו על ידי היבואנים הישירים. צילום: רוני נאק

מהפכה ביבוא רכב

רוני נאק

תיקון לצו תעריף המכס שמפרסם משרד האוצר. אשר צפוי להיכנס לתוקף בעוד כמה שבועות כהוראת שעה עד סוף אוגוסט 2025. עשוי לשנות את "כללי המשחק" בין יבואני הרכב הישירים ויבואני הרכב המקבילים.

יש מדינות רבות שלישראל יש עמן הסכמי סחר וזה אומר שלמכוניות (וסחורות אחרות) אשר מיובאות ממדינות אלה יש הטבת מכס בשיעור של 7%. למשל קוריאה הדרומית וגם לארה"ב. על יבואן הרכב  להוכיח למדינת ישראל שבאמת המכונית זכאית להטבה באמצעות "מסמכי העדפה" המוצגים למדינה.

• יונדאי ירדה מהפסים

ליבואן הישיר קל להשיג את המסמכים האלה מיצרנית הרכב. לעומתו מי שאינו מייבא ישירות מהיצרן ניצב בפני משימה יותר קשה. כך נוצר מצב שבו שתי מכוניות זהות יכולות להיכנס לישראל, אחת עם המסמכים ואחת בלי וזאת עם המסמכים תקבל הטבה של 7% מכס.

חוסר האיזון הזה עתיד להשתנות. לפי לשון התיקון :"חוק התחרות הכלכלית (תיקון מס' 23 והוראת שעה), התשפ"ג-2023 כלל, בין היתר, הוראת שעה שתיקנה בתיקון עקיף את חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016, והוסיפה לו את סעיף 56א (להלן- התיקון העקיף).

במסגרת התיקון העקיף נקבע כי יבואנים ישירים יעבירו לרשות המיסים, אחת לחצי שנה, מידע אודות הרכבים המיובאים על ידם, שניתנה לגביהם העדפת מכס ביבוא במסגרת הסכם סחר עליו חתומה ממשלת ישראל. המידע המועבר יכלול את שם יצרן הרכב במדינת החוץ, קוד היצרן של דגם הרכב ומדינת הייצור של הרכב. כלומר עכשיו כל היבואנים יהיו שווים.

לפי לשון התיקון :"התיקון העקיף נועד לאפשר הטבת מכס בעת יבוא של רכבים באמצעות יבואנים עקיפים ויבואנים אישיים, כאשר הם מייבאים רכב שזהה לרכב שיובא על ידי יבואן ישיר שקיבל העדפת מכס בהתאם להוראות הסכם הסחר הרלבנטי. כאמור, כעולה מהניסיון המצטבר יבואנים עקיפים ויבואנים אישיים מתקשים יותר בהצגת מסמכי העדפה תקינים".

במצב החדש כל רכב שיש לו יבואן ישיר יחשב כעת ככזה שהוצגו עבורו המסמכים גם אם יובא ביבוא עקיף או יבוא זעיר ואם מגיעה לו ההטבה הוא יהיה זכאי לה. כך, לפי לשון התיקון: "מוצע בצו זה לתקן את צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 ולקבוע פרט חדש במסגרתו תינתן העדפת מכס לרכב שיובא ביבוא אישי או ביבוא עקיף אם הוא בעל שם יצרן, קוד יצרן ומדינת יצור זהים לרכב אשר יובא על ידי יבואן ישיר".

צעד קטן נוסף – אך חשוב – לשיפור התחרותיות בשוק הרכב לטובת כולנו הצרכנים.

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two × two =