שבת , 27 אפריל 2024
מבחן דרכים סיטרואן C4. החל ב-145 אלפי שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים סיטרואן C4 בנזין

רוני נאק

האמת התעצבנתי. מה הקטע? למה כל המכוניות האחרות לא יכולות להיות מצוידות במתלים מצוינים. כאלה שמגהצים את פני הכביש ומעניקים לנוסעים נוחות ברמה אחרת ובטיחות משופרת. אני לא מדבר על רכב פרמיום יוקרתי ויקר המצויד במתלי אוויר מתוחכמים מבוקרי בינה מלאכותית. כולה C4 של סיטרואן, רכב עממי ממנו יכולות להנות משפחות רבות בישראל. רק כשנוסעים ברכב כזה, בסגמנט כזה, קל להבין שיש לא מעטים שחוסכים עלינו עם חלקים נחותים שעטופים בצלופן שיווקי נוצץ.  מה יש בסיטרואן C4 שנותן חווית נסיעה הרבה יותר גבוהה מתג המחיר שלה?

 

קווים לדמותו

סיטרואן C4 בגלגולה האחרון היא ספק קרוסאובר ספק הצ'בק משפחתית בקבוצה C. ככזו היא מאד מזכירה את קיה אקסיד המצוינת ואת סובארו XV כפולת ההנעה.  הדגם הזה פרץ לחיינו באמצע 2020 על פלטפורמת EMP1 של קבוצת PSA (ממנה תמצאו גם פיג'ו 2008, אופל מוקה ואחרות). בסיס הגלגלים עומד על 267 ס"מ שזה רק 3 ס"מ מהדגמים הגדולים יותר של הסגמנט.

מבחן דרכים סיטרואן C4. משפחתית קומפקטית עם ניחוח ג'יפוני ובמחיר שהיום נראה הגיוני. צילום: רוני נאק

בהיותו "קופה SUV" אין ל-C4 ישבן בצורת תא מטען, אלא דלת חמישית המנגישה תא מטען של 380 ליטרים. מתחת לרצפה של התא תגלו גלגל חילופי קטן. גם זה בימינו הקלה מול דגמים המגיעים עם ערכת ניפוח ואופטימיות. זה משמעותי בעיקר כשמדובר ברכב לייפסטייל כמו ה-C4 שעתיד לפגוש גם שימוש לא קונבנציונאלי.

יתר הממדים עוסקים באורך כולל של 435 ס"מ מדויקים לעיר, רוחב של 180 ס"מ נכונים לחובבי השווארמות וגובה של 152 ס"מ לשפופי החניונים. מי שירצה לצוד זריחות על המכתש יגלה מרווח גחון של 15.6 ס"מ. שזה, בינינו, די מוגבל.

מבחן דרכים סיטרואן C4. יח' הנעה מוכרת: 1.2ל' טורבו עם 130 כ"ס ו-23.4 קג"מ שנהנה מתיבת הילוכים נהדרת עם 8 הילוכים ובורר מצבי נהיגה. צריכת דלק של 15.5 קמ"ל. צילום: רוני נאק

לובינסקי היבואנית משווקת את הסיטרואן C4 ברמת אבזור אחידה (ושלוש מערכות הנעה). זו נקראת "שיין" והיא כוללת קוקפיט דיגיטלי, ממשק קארפליי ואנדרואיד, גג שמש, בקרת אקלים דו-אזורית, תצוגה עילית (HUD), תאורת LED מלאה עם חיישנים, ריפודי מושבים נאים ועוד פינוקים רבים המוסיפים לערך ולחווית הנסיעה.

את יחידת ההנעה הזו אתם כבר בטח מכירים היטב. מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2ל' שבעזרת 3 צילינדרים מפיק 130 כ"ס ו-23.4 קג"מ. ההנעה קדמית בלבד דרך תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים. יש בורר מצבי נהיגה (אקו, נורמל וספורט) שבכל אחד מאלו משתנה הטמפרמנט של מערכת ההנעה. בנוסף ישנם גם משוטי העברת הילוכים בגב גלגל ההגה. כדי שתהיה יותר שמחה.

מבחן דרכים סיטרואן C4. קוקפיט מקורי ויוצא דופן. הממשק טוב יותר ועם שני כפתורי קיצור דרך שימושיים. יש תצוגה עילית HUD למי שעוד לא התגבר על הניפוי מקורס טיס. צילום: רוני נאק

עוד נספר על חבילת בטיחות אקטיבית בנוסף ל-6 כריות אוויר. זו כוללת בקרת שיוט אדפטיבית עם זחילת פקקים, בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, ניטור עייפות נהג ועוד. על כך נוסיף שיש בסיטרואו C4, עוגני isofix למושבי בטיחות לילדים, מפתח חכם וכן יש עוד.

• מבחן דרכים סיטרואן C5 איירקרוס

הערה אחת חשובה: סיטרואן C4 משווקת עם בחירה של שלוש מערכות הנעה: טורבו בנזין, טורבו דיזל (130 כ"ס ו-31 קג"מ) ו-100% חשמלית עם 136 כ"ס ו-26.5 קג"מ וטווח רשמי של 350 ק"מ.

המחיר של רכב המבחן עומד על 145 אלף שקלים כאשר עבור גרסת הדיזל תשלמו 155 אלף שקלים ועבור המעבר לחשמל יהיה עליכם לשלשל 169 אלף שקלים ולהשתגר למימד אחר.

מבחן דרכים סיטרואן C4. פנסי LED מלא עם חיישני תאורה והחלפת אור גבוה אוטומטית. צילום: רוני נאק

נהיגה

כבר נסעתי בדגמי סיטרואן בעלי "חבילת הנוחות" החדשה שמחזירה את היצרנית הצרפתית לתהילת הנוחות שממנה נהנתה פעם. איך שהחזרה לשורשים ולזהות הגרעינית של המותג עשתה לסיטרואן רק טוב. בעבר כבר נהגתי בדור החדש של מוצרי סיטרואן אבל עד המפגש עם ה-C4 לא הבנתי עד כמה הדלתא גדולה ביחס למכוניות האחרון ובעיקר אלה מהמזרח.

זה לא שהנסיעה רכה ורופסת, כמו שפעם היינו מקבלים ברכב אמריקאי גדול. אלא משלבת רכות מצד אחד, עם ריסון נכון מצד שני. כל זה ללא שמץ של נוקשות או קיפוצים. עבודת מתלים נהדרת. ככל שהכביש היה גרוע יותר, כך יכולת הגיהוץ והעלמת השיבושים הרשימה יותר. יתרה מזאת, בלופ הקבוע של נסיעות המבחן, יש גבנון כזה שלא אחת הכריע את המתלים של מכוניות ממותגי פרמיום נחשבים והעיר לצרצור מחאה מערכות בקרת יציבות נוירוטיות. על אותו הגבנון, באותה המהירות, עם הסיטרואן C4 העסק נמחק כלא היה. ללא פסיעה הצידה, ללא מחאה. בלי דרמה. נייס!

מבחן דרכים סיטרואן C4. מושבי כורסה מרווחים ונוחים מאד. חומר הריפוד נדבק כשמזיעים. צילום: רוני נאק

מנוע הטורבו גמיש מאד. מה שאי אפשר לראות בטבלת הנתונים זה את זמינות הכוח שלו, בעיקר בסל"ד נמוך ובינוני. שם בשילוב תיבת ההילוכים מרובת יחסי ההעברה, המנוע חי טוב. ואנחנו מירוצים. צאו לשיוט למרחק גדול ואין מכונית בסגמנט הזה וברמת המחיר הזו שתתן חווית נסיעה כה נעימה. או כמו שהילדה הבכורה שלי אמרה: "האוטו הזה נוסע חלק". היא לא טועה.

בתוך העיר נהניתי ממרוח הגחון המוגדל והפגושים שמתרוממים מעל לספי המדרכות. גם הממדים הצנועים ומצלמת החניה והחיישנים שסביב, עזרו לי להימנע ממפגש עם עצמים קשיחים.

מבחן דרכים סיטרואן C4. המראה ייחודי, חתימת האור גם כן, הקרוס/קופה של סיטרואן מוצאת את הייחוד שלה. צילום: רוני נאק

מה פחות

בזחילת פקקים, בכל פעם שתיבת ההילוכים נכנסת להילוך הראשון, אוטומטית נדלקים חיישני החניה. זה מעיף את המסך של האנדרואיד או סתם גורם להבהוב מעצבן.

מערכת ה-S&S הטורדנית עדיין עימנו והיא תחזור לפעולה אחרי דימום המנוע. לפחות עתה יש כפתור קיצור דרך לתפריט ההגדרות כך שאתם במרחק שתי לחיצות מביטול המערכת והפעלה רציפה של המזגן.

מבחן דרכים סיטרואן C4. תא המטען משלם את המחיר של העיצוב. הנפח הוא 380 ל' ויש גלגל חילופי קומפקטי (ולא ערכת ניפוח) הללויה. צילום: רוני נאק

המנוע שהוא ממש אחלה בסל"ד הביניים הופל לקצר נשימה בסל"ד הגבוה. כך שבנהיגה נמרצת או כדי לקבל עקיפה מהירה כדי יהיה לנצל את הבשר שיש בסל"ד הביניים ולעלות הילוך מוקדם.

אותם מתלים נפלאים המקנים נוחות נהדרת, גורמים לזוויות גלגול מורגשות. נהג שיודע לנצל העברת משקל ייהנה מהאופן שזה משפיע על ההתנהגות ועל הקו שישורטט בפניה. נהגים פחות מיומנים יילחצו – צריך להתרגל וצריך גם לזכור שזו לא GTI.

מבחן דרכים סיטרואן C4. חווית נסיעה נעימה מאד. בזכות מערכת מתלים מעוררת קנאה. צילום: רוני נאק

סיכום

סיטרואן C4 בנזין (או דיזל) היא בעיניי תגלית של ממש. הציבה בימי המבחן צריכת דלק של כ-15.5 קילומטרים לליטר וסיפקה נוחות עילאית וחווית נסיעה ממוזגת ונעימה. בהתחשב במצב הפקקים אין כאן חסרון בביצועים ובמקרים הנדירים שבהם הכביש פתוח ומאפשר נסיעה, ה-C4 תהיה סופר-נעימה וחסכונית מאד במהירות הרשומה על תמרורי הדרך (היא אגב יודעת לזהות את התמרור ולהזין את הנתון לבקרת השיוט. נייס!).

המחיר הנוכחי, עלה ב-6,000 שקלים ביחס למה שהיה לפני ה-1 ליולי 22' ועומד על 145 אלפי שקלים. כנראה שזה עתה הרף החדש המאפשר לקבל משפחתית חביבה מאד (ועם 5 שנות אחריות) בישראל.

מבחן דרכים סיטרואן C4. בחירה של שלוש מערכות הנעה – אחת מהן חשמלית 100% צילום: רוני נאק

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × 2 =