יום ראשון , 28 אפריל 2024
מבחן דרכים יונדאי באיון. החל ב-123,900 שקלים. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים יונדאי באיון

רוני נאק

יונדאי באיון (BAYON), מגיע לישראל מהזרוע האירופאית של ענקית הרכב הקוריאנית. בקצרה נספר כי יונדאי באיון הוא SUV מקבוצה B שיונדאי יצרה במיוחד לשוק האירופאי. יונדאי קולעת לטעם של הלקוח האירופאי בכמה אופנים: ממדים, עיצוב חוץ ופנים, מערכות הנעה וחבילות אבזור השמות במרכז את הטכנולוגיה.

מבחן דרכים יונדאי באיון. גג שחור, שמשות כהות וחישוקי 17 אינץ'. הלוק מתעתע בעושר שלו. צילום: רוני נאק

עיצוב

BAYON הוא הדגם החדש ביותר המיישם את שפת העיצוב שיונדאי מכנה Sensuous Sportiness או ספורטיביות חושנית שאנו מכירים מדגמי יונדאי המובילים. ב-באיון זה מתבטא בשימוש נוכח במשולשים היוצרים ראשי חץ בעלי נוכחות בעיקר ביחידות התאורה בחזית ומאחור בתוספת של נגיעות SUV הכרחיות כמו מרווח גחון מעט מוגדל (165 מ"מ), חיפויי הגנה שחורים לסף המרכב ובתי הגלגלים, דמוי מיגון בתחתית הפגוש הקדמי ואפילו מסילות גג וחישוקי גלגלים גדולים ומעוצבים.

מבחן דרכים יונדאי באיון. גרסת סופרים הבכירה מצוידת בקוקפיט דיגיטלי מלא. צילום: רוני נאק

הקו העיצובי ממשיך גם בפנים. שם תמצאו שילוב של חומרים בגוונים כהים, וקווי צלעות אופקיים המחברים את הדשבורד (מסתירים בתוכם את פתחי המיזוג) עם דיפוני הדלתות. המושבים ברכב המבחן היום תומכים וספורטיביים באופיים וגם שזפו ריפוד נאה וצעיר בעיצובו. רכב המבחן (ברמת סופרים) צויד בקוקפיט דיגיטלי מלא עם לוח מחוונים 12.3 אינץ' המשנה את צורתו בהתאם לאחד משלושת מצבי הנהיגה שייבחרו (אקו, נורמל או ספורט). לצידו יש מסך מולטימדיה 8 אינץ' עם ממשקי קארפליי ואנדרואיד, בקרת אקלים ומערכת שמע עם 6 רמקולים, 2 מהם טוויטרים.

גלגל ההגה בעל העיצוב החדש של יונדאי, עשיר במיתוג המאפשר שליטה במרבית המערכות הנ"ל בנוסף לבקרת השיוט האדפטיבית וחלק ממערכות הבטיחות האקטיביות.

מבחן דרכים יונדאי באיון. המושב האחורי מרווח ביחס לממדי הרכב. יש שקע USB אין פתחי מיזוג. צילום: רוני נאק

הנעה ובטיחות

יונדאי באיון מציע שתי מערכות הנעה, בהתאם לרמת האבזור. גרסאות פרימיום ו-פריים פלוס מקבלות מנוע טורבו-בנזין 1.0ל' המפיק 100 כ"ס ו-17.5 קג"מ. גרסת סופרים (שבמבחן) נהנית ממערכת היברידית-קלה ומנוע טורבו בנזין בנפח זהה עם תפוקה של 120 כ"ס ו-20.4 קג"מ.

• קונסיומר גייד: יונדאי היא הקניה הטובה ביותר

הכוח יורד לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים עם יכולת להעביר הילוכים ידנית באמצעות הסטת מנוף ההילוכים שמאלה. בתחום הביצועים נספר על נתונים רשמיים של 10.4 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 185 קמ"ש.

מבחן דרכים יונדאי באיון. 120 כ"ס ו-20.4 קג"מ זו תפוקה נאה מאד. מורגש בכל נסיעה. צילום: רוני נאק

בתחום הבטיחות יונדאי באיון מצויד היטב ומקבל דרגה 7 בגרסת המבחן. זו כוללת 6 כריות אוויר, תיקון סטיה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו"ג, ניטור שטח מת, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.

 

נסיעה

אם בעבר כשיונדאי רצתה ליצור רכב פנאי קטן היא לקחה i20 וקישתה אותו מעט. קראה לו i20Cross ושלחה אותו לטבע. הדגם הזה אפילו שווק בישראל. בינתיים עברו שש שנים לוהטות ומה שעבר ב-2016 כבר לא עובר ב-2022.

מבחן דרכים יונדאי באיון. מערכת ההנעה ההיברידית מנצלת מורדות כדי לטעון את סוללת הליתיום. צילום: רוני נאק

ליצרה של BAYON יונדאי מנצלת את הפלטפורמה של ה-i20 החדש   (ודגמים אחרים בקונצרן יונדאי/קיה). זה אומר שהבסיס המכאני הוא חדש ועדכני. בהתאם בסיס הגלגלים עומד על 258 ס"מ והמתלים הם תמהיל של תמוכות מקפרסון בחזית וקורת מתח מאחור. שילוב אהוד מאד באירופה בזכות תכונות הניהוג המתקבלות והפרופיל הנמוך של המתלה האחורי המשחרר חלל רב לנוסעים ולתא המטען. אכן המושב האחורי מרווח למדי לקבוצת הרכב וגם תא המטען מציג נפח שימושי של 334 ל' (373 ל' לגרסאות האחרות).

הנסיעה ביונדאי באיון מזכירה מאד דגמים מקבילים מקבוצת VW. הפעם זו מחמאה. מנוע הטורבו הקומפקטי אך חזק, תיבת ההילוכים כפולת המצמדים ואפילו הכיול של המתלים, צפיפות הספוג במושבים ומשקל ההגה. הכל מרגיש הרבה יותר אירופה מקוריאה. אולי השילוב המושלם של חווית נסיעה אירופאית עם מוניטין אמינות קוריאני.

מבחן דרכים יונדאי באיון. המראה ייחודי גם בתוך קו הדגמים של יונדאי. צילום: רוני נאק

כחלק מאותה חווית נהיגה אירופאית נקבל גם מתלים מהודקים למדי, המפרגנים לאיכות הכבישים ב-EU אבל פחות מתרשמים ממה שקורה ב-IL. זה אומר שבקטעים שבה הכביש סלול היטב נוחות הנסיעה ורמות הרעש מהכביש, טובים מאד. במקומות שבהם הכביש שבור, מגורד או סתם מוזנח, אתם תדעו זאת.

הממדים מדויקים מאד לחיים בעיר ועם אורך של 418 ס"מ ורוחב של 177 ס"מ אין בעיה להתפלח בפקקים העירוניים ולהכנס למקומות חניה בממדים של רכב סופר-מיני. מצלמת חניה מצוינת וחיישני חניה לפנים ומאחור עושים את המלאכה לקלה מאי פעם.

פעם היה נהוג לחשוב שמכוניות קטנות לא מיועדות לנסיעה בינעירונית. זה לא המצב עם באיון. למנוע הטורבו מספיק כוח ומבחר של הילוכים כדי להציב מהירות נסיעה בינעירונית טובה. אפשר בקלות לשייט בקצב של כביש 6 או ליהנות מהמומנט של מנוע הטורבו בעליות לעיר הבירה שלנו. זה נתון שדף המפרט הטכני לא מגלה, זמינות הכוח, שהיא טובה מאד על פני טווח מהירויות נרחב. פעולת תיבת ההילוכים כפולת המצמדים מצויינת והיא טובה יותר מאלו שב-VW בעיקר בתנועה בעיר ובתחילת תנועה.

מבחן דרכים יונדאי באיון. ממוצע צריכת הדלק עמד על 15.5 ק"מ לליטר. צילום: רוני נאק

נתון המומנט, אולי הזקנים מאיתנו עוד זוכרים, עומד עם זה של מנועי 2.0ל' אטומוספריים טובים מדגמים שפעם הערצנו. 20.4 קג"מ ממנוע 1.0ל' זה מאד יפה.

כמו כל מערכת היברידית, גם ההיברידית הקלה ביונדאי באיון תהיה בשיא יעילותה בתנועה בעיר ובפקקים. סוללת הליתיום מצאה את מנוחתה באגן של הגלגל החליפי מתחת לרצפת תא המטען (הרכב מצויד בערכת ניפוח) עם תוספת מינימאלית למשקל הרכב.

בנסיעת המבחן נדדנו בין שני נתוני קיצון של 11 קילומטרים לליטר בנהיגה אסרטיבית ועד ל-20 קילומטרים לליטר כשהתנאים התאימו לכך. כך שהממוצע של שלושת ימי המבחן הוא כ-15.5 קמ"ל שמאד ישתנו בהתאם לאופי הנהיגה והאיזור שבו תנהגו.

מבחן דרכים יונדאי באיון. חיה עירונית עם רגליים ארוכות לנסיעות מחוצה לה. צילום: רוני נאק

אחד הדברים שהציקו לי היה כיבוי המזגן בכל פעם שמערכת ה-S&S נכנסת לפעולה ומדוממת מנוע כדי לחסוך דלק וזיהום אוויר. בקיץ הישראלי זה לא רעיון טוב ומחייב בכל התנעה מחדש ללחוץ על מתג ביטול ה-S&S כדי להישאר ממוזגים. בוודאי אם הנכם מתגוררים בשפלה ובמישור החוף. אנשי ונשות ההר, שנהנים מלחות מופחתת וטמפ' הגיוניות יוכלו ליהנות מהחיסכון שהמערכת הזו מציעה.

 

סיכום

כדי לעשות מעט סדר בגודש דגמי ה-SUV הקטנים של יונדאי נספר כי באיון לא בא מעל לזה או מתחת להוא. אלא מציע ממדים דומים עם אופי, תכונות, אבזור ועיצוב שונים בתכלית. מול יונדאי ווניו האמריקאי ליונדאי קונה עם נוכחות גלובלית ושלוש מערכות הנעה שונות, יש ליונדאי BAYON  את הייחוד והאופי שלו. אופי שהוא הרבה יותר אירופה ופחות מזרח רחוק.

מבחן דרכים יונדאי באיון. החל ב-123,900 שקלים. צילום: רוני נאק

המחיר של יונדאי באיון מתחיל ב-123,900 שקלים לגרסת הכניסה ועד ל-133,900 שקלים לגרסת סופרים שקבלנו לבחינה. בהתחשב במחירים של מכוניות חדשות בסגמנט הזה (ובכלל) ולאור החבילה הטכנולוגית העשירה וחבילת הבטיחות המקיפה מדובר כאן ב-SUV עירוני מאד מעניין שכדאי בהחלט לשקול בסבב נסיעות המבחן הקרוב שלכם.

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three × 2 =