שבת , 27 אפריל 2024
ממנורות שמן עד לפנסי LED פריזמטיים. כך התקדמה טכנולגיית התאורה ברכב המודרני. צילום: יונדאי

האבולוציה של הפנסים ברכב

כאשר רואים מכונית בפעם הראשונה, אי אפשר למנוע מהמבט להתמגנט מיד אל הפנסים. בנוסף להיותם פיצ'ר עיצובי חשוב, הפנסים הקדמיים גם עוזרים להגדיר את אופי המכונית. במידה רבה ה"עיניים" של הרכב וכמו שכולם יודעים העיניים הם הצוהר לנשמה.

פנסי רכב מתקדמים רחוקים כמרחק המזרח מן המערב מנורות האצטילן או הנפט של פעם – שהיו קרובות יותר לעששיות נפט מפוייחות. בימינו פנסי LED מספקים טווח ראייה רחב ורחוק עוצמת תאורה חזקה מאד, צריכת זרם מופחתת ואורך חיים ארוך במיוחד. פנסי LED חוסכים כסף רב לנהגים לאורך חיי המכונית, והופכים יותר ויותר לפריט סטנדרטי בדגמי רכב חדשים.

הפנסים של היום הם גם אוטומטיים וחכמים יותר מאי פעם. ראשית עם הופעתה של High Beam Assist, שמכבה ומדליקה אוטומטית את האורות הגבוהים כאשר מצלמת התצוגה הקדמית של הרכב מזהה מקורות אור אחרים, וכעת מערכת התאורה הקדמית החכמה, המכבה רק את חלקי האורות הגבוהים (מכונה גם MATRIX).

ממנורות שמן עד לפנסי LED פריזמטיים. פנסי אצטילן ושמן לא סיפקו עוצמת תאורה ודרשו המון התעסקות. צילום: יונדאי

• טיל מימן של יונדאי זה העתיד

פנסי אצטילן

הפנסים הקדמיים המוקדמים ביותר הוצגו בסוף שנות ה-80 של המאה ה-19, ותודלקו על ידי אצטילן או שמן. מנורות אצטילן היו נפוצות בזכות העמידות של הלהבה בפני רוח וגשם. מראות הוצבו מאחורי הלהבה כדי למקד את האור קדימה, אך למרות זאת קרן האור עצמה התפזרה לכל עבר. זה הפך את הפנסים האלה לפחות יעילים דווקא כשצריך היה אותם, בלילה. בנוסף כל ההתעסקות עם האיצטלן עצמו, הפיח שנוצר והפתיל שצריך היה חדש – נורא.

ממנורות שמן עד לפנסי LED פריזמטיים. פנסים חשמליים ראשונים הופיעו כבר בשנת 1900. צילום: GM

פנסים חשמליים

בתחילת שנות ה-1900, יצרניות הרכב החלו לפתח פנסים חשמליים, אם כי לקח להם כעשור להפוך לסטנדרט של תעשיית הרכב. הסיבה הייתה הקושי לייצר דינמו קטן מספיק כדי להיכנס למכונית ועדיין לייצר מספיק זרם כדי להדליק את הנורה באופן משמעותי.

יצרנית הרכב האמריקאית Peerless הייתה היצרנית הראשונה שהציגה פנסים חשמליים בשנת 1904, וארבע שנים מאוחר יותר, הספק הבריטי Pockley Automobile Electric Lighting הציע סט שלם של פנסים חשמליים כולל פנסים, פנסים אחוריים ופנסי צד, שהונעו על ידי סוללת שמונה וולט. בשנת 1912, הושקה בשוק הרכב האמריקאי, מערכת החשמל המודרנית הראשונה ששילבה את מערכת ההצתה החשמלית שלה עם מערך התאורה שלה.

ממנורות שמן עד לפנסי LED פריזמטיים. פנסים אטומים סיפקו עמידות טובה אבל כל היחידה דרשה החלפה אם הנורה נשרפה. צילום: שטח

פנסים עם אלומה אטומה

עד 1939, אורות אלומה אטומים הוצגו, והפכו לתקן מחייב בכל כלי הרכב בארה"ב בין 1940 ל-1983. הפנסים השתמשו ברפלקטור פראבולי, כמו גם בעדשה וכבלים אטומים יחד, כדי להציע מקור אור בהיר יותר וממוקד יותר. על ידי שימוש בחוטי להט מטונגסטן (כמו הנורות הביתיות).

למרות כמות הזרם הרבה שנדרשה לקבל תאורה ראויה, אורות אלומה אטומים מוקדמים סיפקו כמות קטנה יחסית של אור, ולעתים קרובות חוט הלהט היה משאיר שאריות כהות על הזכוכית, מה שהגביל – מן הסתם – את כמות האור שעברה דרכה. יתרון משמעותי היה ששום מים מגשם, כבישים רטובים או ניקיון לא יכלו להיכנס ולטשטש את האור, אבל זה כן אומר שאם נורה אחת נפגעה, יהיה צורך להחליף את כל היחידה.

בשנת 1962, קונסורציום צרפתי, גרמני ואיטלקי של יצרני נורות ופנסי ראש ייצרו את מנורות ההלוגן הראשונות המותקנות ברכב. אלה סיפקו פנסים בהירים ועמידים יותר בשל האופן שבו גז ההלוגן הגיב עם הטונגסטן. תהליך זה העניק לנהגים ראות הרבה יותר טובה, במיוחד באלומת האור הגבוה החזקה.

ממנורות שמן עד לפנסי LED פריזמטיים. פנסי קסנון או HID היו יעילים בעיקר באלומה החזקה וצרכו פחות זרם. צילום: שטח

פנסי פריקה בעוצמה גבוהה

בשנות ה-90 התחלנו לראות יישום ראשון של נורות פריקה בעוצמה גבוהה (HID) – הידועות גם בשם פנסי קסנון – אשר פולטות אור על ידי יצירת קשת חשמלית בין שתי אלקטרודות מתכת דרך גז קסנון אינרטי. פנסי HID יוצרים הרבה יותר אור ביחס לכמות האנרגיה הנצרכת.

פנסי קסנון הפכו לפופולריים יותר ויותר בתחילת שנות ה-2000 – אם כי בעיקר בגזרות המכוניות הפרימיום היקרות זאת בשל עלותם הגבוהה – פנסי קסנון הציעו לנהגים תמונה ברורה יותר של הכביש, תוך שהם מחזיקים מעמד פי שלושה מנורות הלוגן וצורכים פחות אנרגיה.

ממנורות שמן עד לפנסי LED פריזמטיים. פנסי ה-LED הפכו לאלמנטים עיצוביים משמעותיים במראה של הרכב. צילום: יונדאי

פנסי לד

דיודות פולטות אור (LED) הן מקורות אור שימושיים מאוד מכיוון שהן בהירות, זקוקות לאנרגיה מועטה כדי להאיר ויכולות להחזיק מעמד לאורך זמן. בעוד שחוט הלהט הדקיק בנורת הלוגן מסורתית יתכלה עם הזמן ויוביל לכשל בסופו של דבר, ב-LED, תמצאו מוליך למחצה המשחרר פוטונים של אור כאשר מטען חשמלי מופעל. פשוט לא?

גם איכות האור שמקרינות נורות LED טובה יותר. אורות כחולים מאירים יותר ומספקים יותר ניגודיות (קונטרסט), מה שמקל על הנהגים להבחין בין אובייקטים בלילה. זה מקטין את עייפות הנהג ופחות מסנוור עבור משתמשי דרך אחרים, כמו גם מקל על הראייה בתנאים שבהם יש ראות לקויה.

 

השימוש הראשון ב-LED בפנסי רכב הגיע באמצע שנות ה-2000, ויחידות תאורה LED מלאות הכוללות פנסים ראשיים, פנסי יום (DRL)  ומאותתים הוצגו זמן קצר לאחר מכן. שוב עקב עלויות גבוהות, השימוש בפנסי LED בתחילה הוגבל אך ורק לשוק רכבי היוקרה. מאז, יצרנים כמו יונדאי דחפו להנגשה רחבה של הטכנולוגיה, מה שהופך אותה לזמינה יותר למספר רב יותר של אנשים במחירים נוחים יותר.

ממנורות שמן עד לפנסי LED פריזמטיים. ציפוי מתכת לצד הפנימי של עדשת הפנס מסתיר אותה בטקסטורה של שבכת החזית. צילום: יונדאי

טוסון: טכנולוגיית תאורה נסתרת

הסגנון החיצוני המתקדם של יונדאי טוסון מבטא את מה שמעצבי יונדאי מכנים 'דינמיקה פרמטרית', תוך שימוש בקווים, פנים, זוויות וצורות ליצירת פרטי משטח דמויי תכשיט קינטיים – שהמיידיים שבהם נמצאים באורות הפרמטריים הנסתרים של רכב השטח רב המכר. פנסי יום ייחודיים אלו (DRL) משולבים בצורה חלקה בשבכה דמוית תכשיט, ונחשפים רק כאשר הנהג מפעיל אותם.

כדי לייצר את הנורות הגדולות של טוסון החדשות, השתמשה יונדאי בטכנולוגיית תאורה חצי-מראה משוכללת. תהליך זה כלל ציפוי משטח של חומר מתכתי דק מאד על צידה הפנימי של עדשת הפנס.

ממנורות שמן עד לפנסי LED פריזמטיים. כשהפננים נדלקים הם נראים. צילום: יונדאי

המהנדסים ביונדאי השתמשו בשילוב של ניקל-כרום כדי לספק עמידות בחום, תוך שימוש בצבעי כרום כהים עדינים המשתלבים בצבעי השבכה בחזית. הפנסים נראים בדיוק כמו חלק מהשבכה כשהם כבויים, ומשמשים גם כ-DRL ונורות איתות כשהם מופעלים.

ממנורות שמן עד לפנסי LED פריזמטיים. מהפכת הפיקסלים מאפשרת לגופי התאורה להיות חכמים. לעקוב אחרי פניות ולמנוע סינוור נהגים. צילום: יונדאי

נורות פיקסל פרמטריות

IONIQ 5, הדגם הראשון במותג הרכב החשמלי הייעודי IONIQ של יונדאי, הציב את הרף גבוה מעל לתעשייה כשהגדיר מחדש ויצר פראדיגמה חדשה בתחום. פנסי החזית המפוקסלים שלו משלבים תאורת יום (DRL) ייחודית המספקים חתימת אור שאין לטעות בה וחשוב מזה היא ייחודית ל-IONIQ 5.

פנסי פיקסל פרמטרים חדישים אלה, שנמצאים גם בחלק האחורי של המכונית, מסמלים את כוונתה של יונדאי להמציא מחדש באופן השורשי ביותר את הניידות החשמלית עם עיצוב ספציפי ל-EV שיעבור לדגמי IONIQ עתידיים. למעלה מ-700 נורות פיקסל משולבות בעיצוב של IONIQ 6, הדגם השני במשפחת IONIQ של יונדאי, כולל הפנסים הקדמיים ויחידות התאורה המשולבות מאחור.

ממנורות שמן עד לפנסי LED פריזמטיים. ביונדאי איוניק 6 יש שילוב של LED פיקסלים ותאורת MATRIX חכמה. צילום: יונדאי

מערכת תאורה קדמית חכמה

IONIQ 6 כולל גם מערכת תאורה קדמית חכמה ומתקדמת (IFS) עם פנסי Matrix Beam LED, המשתנים בהתאם למצב הכביש. IFS כולל פונקציה אוטומטית, המכבה חלקית את האורות הגבוהים המפריעים לנהגים אחרים. לא לטעות, זה אינו מעבר מאור גבוה לאור נמוך, אלא החשכה חלקית של האיזור בו נמצא הרכב שבא ממול. יתרה מזאת, האיזור החשוך עוקב אחרי הרכב עד שהוא חולף. כבר לא צריך להחליף את האורות הגבוהים באופן ידני כדי למנוע סנוור של נהגים אחרים.

תוכן מקודם

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

One comment

  1. לא הבנתי, הכתבה ממומנת עי יונדאי??
    מה הקטע להכניס רק את יונדאי מה גם שהיא ממש לא החלוצה בתחום הלדים!! מוזמנים לעשות גוגל ולגלות איזה טכנלוגיות לד יש היום שלא רשמו כאן בכתבה החסרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 + 15 =