רוני נאק
מאזדה העולמית הציגה את גרסת הפלאג-אין הייבריד של MX-30 המיועדת לשוק האירופאי. הדגם הזה, MX-30, שהיה רכב הפנאי החשמלי הראשון של מאזדה הגיע גם אלינו אך שווק רק בערוצי היבוא המקביל. לצד איכויות גבוהות של תא הנוסעים וחדשנות של חלק מחומרי הגלם שנעשה בהן שימוש, ל-MX-30 היה בעיקר טווח נסיעה חשמלי מוגבל למדי. עד עתה.
הכירו את R-EV שזה בשפת מאזדה, פלאג-אין טורי (בניגוד למקביל) שבו הנעת הגלגלים נעשית אך ורק על ידי המנוע החשמלי ואילו מנוע הבעירה הפנימית הוא גנרטור ליצור חשמל ואין לו חיבור מכאני כלל לגלגלי הרכב. הסידור הזה מאפשר לבעל המאזדה המעוצבת והמיוחדת הזו להשתחרר כליל מאימת חרדת טווח או להכיר חברים חדשים בהמתנה ארוכה בעמדות טעינה ציבוריות (שאין מספיק מאלו בכלל).
לפי ההודעה של מאזדה העולמית יש ל-MX-30 הזו (R-EV כן?) טווח חשמלי של 85 ק"מ – שזה לא רק בכלל ל-PHEV, יותר ממספיק לשוטטות יומיומית בכרך והפקקים. בנוסף לסוללת הליתיום עם קיבולת של 17.8 קוט"ש נהנית MX-30 ממיכל דלק של 50 ליטר ממנו ניזון מנוע רוטורי בעל רוטור יחיד (משהו בצורה של בורקס גבינה משולש – בגדול…). מאזדה עצמה לא ציינה את תפוקת הכוח של הבורקס הזה אבל כן פרסמה, בהודעה הדרמטית לעיתונות המערער את יסודות עולם הרכב, כי מכיוון שבעלי MX-30 הם בעלי "אורח חיים אקטיבי" מצויד הרכב בספק כוח עוצמתי וחסר פשרות המסוגל להפיק עד 1.5 קילו-וואט במתח של 220 וולט מאותו גנרטור.
בנוסף יעמוד לרשות הנהג בורר מצבי נהיגה אשר יאפשר לו לבחור בין שלושה מצבים (להלן המצבים + פירוש שלנו): NORMAL = נורמלי, EV = חשמלי, CHARGE = טעינה. אפשר גם לבחון זאת כך: NORMAL = היברידי כמו שאנו רגילים ומחשבי הרכב (חסרי הפשרות) מנהלים את זרימת הכוח. EV = מאה אחוז הנעה חשמלית וללא פליטת מזהמים פלוס הדיסקליימרים של רמת הטעינה בסוללה וכו' וכו'. CHARGE = שמור למדינות נאורות שבהן יש אזורים בכרך שאין להן כניסה לרכב מזהם או שבעלות נת"צים עם תנועה חופשית לרכב חשמלי (אהה…נת"צ היו אצלנו פעם כאלה לא?).
לסיכום הבשורות הטובות הן שהמנוע הרוטורי ממשיך לזמזם לו בעליזות מתחת למכסה המנוע של מאזדה. עוד חדשות טובות למי שמהסס להיכנס ב-100% לעולם של הרכב החשמלי מסיבות אובייקטיביות יותר ופחות. הדגמים החדשים שעתידים להגיע מ-מאזדה בהחלט נוטעים בנו תקווה שהיצרן הזה מצא נישת איכות ייחודית ומעולה. כשבאופק מאזדה 6 כל-חדשה על פלטפורמת הנעה אחורית ומנועי 6 ציל' טוריים (גם דיזל PHEV מעניין) שיהיו גם ברכב פנאי ממשפחת CX, מאזדה תספק לנו עוד הרבה חדשות מרתקות.