תומר הדר
אין מערכת סייען לבלימה? – אין כוכבים. זהו המסר התקיף שמשדר היום ארגון הבטיחות האירופי EURONCAP ליצרני רכב שאינם מציידים את מכוניותיהם במערכות AEB – סייען לבלימה, שמשתלט באופן חלקי על מערכת הבלימה של הרכב – ומסייע לנהג כאשר הרכב חש בקרבת יתר לעצמים שלפניו.
התוצאות שמפרסם היום הארגון כוללות ארבעה דגמי רכב שונים – מתוכם שלושה בעלי אוריינטציית שטח זו או אחרת – ואחד הוא מיניוואן. כך, על פי תוצאות מבחן הריסוק שערך הארגון לטויוטה היילקס החדשה, קיבל הטנדר של טויוטה שני ציונים: אחד גבוה במונחי טנדרים – ואחד נמוך. ההיילקס שהשתתף במבחן, שצויד במערכת סייען לבלימה קיבל חמישה כוכבים – ציון מלא ומצוין בפני עצמו עבור טנדר. לפי טויוטה, תא הנוסעים של ההיילקס עמד היטב בתאונה, אך כרית האוויר לא מנעה מבובת הריסוק להיפגע באופן קל באזורים שסביב תחתית כרית האוויר. גם במבחן ריסוק צידי נרשמו פגיעות בנוסעי ההיילקס – אך אלה היו פגיעות קלות בלבד. בהיילקס ללא מערכות הסיוע בבלימה התקבל ציון נמוך: שלושה כוכבים מתוך חמישה, בגלל היעדרה של המערכת.
גם קיה נירו, רכב הכביש שטח ההיברידי שיגיע לישראל במהלך החודשים הקרובים קיבלה שני כוכבים במבחן הריסוק: לפי EURONCAP – נירו בעלת סייען לבלימה זוכה לציון טוב של חמישה כוכבי ריסוק מתוך חמישה. לפי הארגון, במבחן הריסוק נרשמה הגנה טובה ליושבי הרכב מלפנים – אך במבחן ריסוק צידי נרשמו פגיעות בבובות שישבו במושב האחורי, במיוחד באזור החזה והאגן. הנירו השנייה שנבחנה – ללא מערכת סייען לבלימה קיבלה ציון פחות טוב: ארבעה כוכבים מתוך חמישה. צמד מכוניות נוספות שנבחנו על ידי הארגון זכו לציון מלא של חמישה כוכבים – בין היתר הודות להימצאו של מערכות סייען לבלימה.
סובארו לבורג- מכונית המנהלים/כביש שטח/משפחתית/ספורטיבית של סובארו זכתה לציון הגבוה ביותר לאחר שהארגון קבע כי תא הנוסעים שלה נותר יציב בתאונה. עם זאת, בלבורג נרשמה פגיעה בחזה של בובת הריסוק בצד הנהג הן במבחן הריסוק החזיתי – והן במבחן הצידי. לצד אלה נבחנה גם רנו סניק החדשה – שיבואה ארצה עדיין נבחן על ידי קבוצת קרסו – שקיבלה ציון מלא של חמישה כוכבים במבחן.