רוני נאק
מכל הדברים הטובים שמביאים איתם רכבים חשמליים, החופש להתפרע בעיצוב הוא הטוב שבהם. כך יכולים מעצבי הרכבים החשמליים המשוחררים מהמגבלות המוכתבות על ידי מערכות ההנעה של פעם, לתת דרור ליצירתיות שלהם ולנסות להתבלט ולהיות שונים בתוך זירה שהולכת והופכת לצפופה יותר ויותר של רכבי "אנרגיה חדשה" כפי שנהוג לכנותם בסין.
רבים מאלו בוחרים בכיוונים עתידניים למראה – מנסים ללכוד את העין עם מכונית שנראית כמשהו "חללי" הנושא את הבשורה של הדבר הבא – בטכנולוגיה, בקישוריות וכמובן בתחבורה חכמה ונקיה. ORA, אחד ממותגי "גרייט וול" ענקית הרכב הסינית, בחרה דווקא בכיוון אחר ויצרה את משפחת ה-CAT או במקרה שלנו Funky Cat, שהיא יותר מכל מכונית חשמלית מתוקה למראה. מבחוץ וגם מבפנים.
מה מתחת?
ראשית מדובר ברכב מקבוצה C, קומפקטית, עם בסיס גלגלים של 265 ס"מ ואורך כולל של 423 ס"מ. האמת תיאמר שבעין היא נתפשת כקטנה יותר ממה שהיא בפועל. דבר המתבטא גם בחלל פנים גדול בכל המושבים. נפח תא המטען משלם את מחיר העיצוב עם נפח של 228ל' בלבד.
גרסת ה-300 שנבחנה כוללת סוללת LFP עם קיבולת של 47.8 קוט"ש ומנוע המפיק 171 כ"ס. כאשר לגרסאות ה-400 יש סוללת NMC עם קיבולת גדולה יותר של 63.3 קוט"ש ואותו המנוע בדיוק. (פער המשקל, על פי המפרט, הוא 40 ק"ג בלבד). הטווח הרשמי עומד על 310 ק"מ (עד 420 ק"מ לגרסת ה-400) לפי צריכת זרם ממוצעת של 16.7 קוט"ש/100 ק"מ.
הקוקפיט המעוצב הוא דיגיטלי מלא, והוא אחד החללים החמודים ביותר שראיתי ברכב. הנכד של גולף GTI סימן 1 ושל פיאט 500. עירוב של טכנולוגיה דיגיטלית ופיצ'רים רבים, יחד עם לוק-אנד-פיל רטרו פסטלי ומקסים עם דיפונים וחלקי ריפוד מבד בעיצוב פפיטה ואפילו כפת חתול רקומה על מסעד המרפק. המרווח כאמור לנוסעים בחזית ומאחור טוב מאד. בעיקר לראש אבל גם לרגליים וכתפיים.
חבילות האבזור סופר עשירות ואפילו מגרסת הביניים מקבלים סייען חניה, מושבים עם כיוון חשמלי וזיכרון, ממשק קולי, עיסוי למושבים ופינוקים רבים אחרים.
חשוב לציין את חמשת הכוכבים של מבחן ריסוק ENCAP וכן את העובדה שכל גרסאות ORA פאנקי קאט מקבלות ציון בטיחות 7 מתוך-8 של משרד התחבורה הישראלי. זאת, בין השאר בזכות 7 כריות אוויר, תיקון סטיה מנתיה, בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי שטח מת וניטור עייפות נהג שהתגלה כנוירוטי למדי.
טווח המחירים נע בין 137,900 שקלים לגרסת פרו 300 ועד ל-174,900 שקלים לגרסת 400 GT שבקצה המדף.
נהיגה
פאנקי קאט הוא ראשית כל רכב עירוני. ככזה הוא מוצלח ביותר. מצלמות היקפיות וממדים קומפקטיים עושים את החוויה בעיר לנעימה במיוחד. לזה אפשר להוסיף מזגן מעולה ומקפיא ולוח מחוונים שלצידו מסך מולטימדיה (כל אחד מהם 10.25 אינץ') בעלי תצוגה בהירה ונהירה. כמו אצל יצרניות סיניות אחרות, גם כאן לא תמצאו ממשקי קארפליי ואנדרואיד – אולי בהמשך. מה שכן יש זה ממשק בלוטות' מהיר ומשטח טעינה אלחוטי שיכול לתת את החוויה של קוקפיט נקי מכבלי טעינה ו-USB. תנוחת הישיבה היא באמצע הדרך בין מכונית פרטית נמוכה ל-SUV גבוה. הראות החוצה נהדרת ובהחלט שמורגש שקו העיניים רם יותר מזה של הפרטיות האחרות שעל הכביש.
בנסיעה התאוצה טובה ובעיר מתקבלת נוחות נסיעה טובה למדי –מוצקה אבל לא מענישה. פעם היו אומרים שהרכב "יושב טוב על הכביש" אז, זה-זה. ההגה קל מאד, התגובה של הבלמים לא מפתיעה וקלה למינון וזה בהחלט שיכול לקסום לקבוצות דמוגרפיות מסוימות. באותה הנשימה נספר כי צריכת הזרם בעיר נמוכה למדי ותוכלו להעביר שבוע שלם מהטעינה הביתית של 11 קו"ט AC, בלי חשש או חרדת טווח.
בנסיעה מחוץ לעיר הפאנקי קאט תהיה ספייס נעים מאד לבלות בו שעה בפקק. תוך כדי זה שאתם מושכים יותר מבטים מהסביבה, ממגנט שסוחב שבבי מתכת בשיעור פיזיקה. כשהכביש נפתח אפשר יהיה לשמוע אוושת צמיגים כשהאספלט מחוספס וגם צריכת הזרם תעלה לכדי 20 קוט"ש ל-100 ק"מ והיה עליכם להיות עירניים לטווח.
לכשתגיעו לעמדת DC מהירה תוכלו לטעון עד 70 קו"ט – זה אומר לבלות כ-30 עד 40 דקות בטעינה מ-30 ל-80%. די סטנדרטי בעולם החשמליות בנקודה הזו בזמן.
סיכום
אורה פאנקי קאט מצליחה להיות שונה מאד בנוסף הרכבים החשמליים שיש כרגע בישראל. היא עושה זאת עם פיצוח נהדר של קונספט עיצוב רטרו-טכני שנותן ל-ORA, אורה של חדשנות עם שיק, קריצה ושמחת חיים שאין לאחרים (שנדמה כי לפעמים הם לוקחים את עצמם יותר מדי ברצינות). עם דירוג בטיחות גבוה, חבילות אבזור עשירות וטווח נסיעה שימושי במרחב הישראלי – ה-Funky Cat יהיה הרבה FUN בכל נסיעה. רגע רגע! אמרתם שיש פיל בחדר? המחיר של רכב המבחן ברמת 300pro+ עומד על 153,900 שקלים, משקף את הסביבה התחרותית שיש כרגע בשוק הישראלי.