יום שישי , 19 אפריל 2024
Skywell ET5 - כמה יעלו לכם שלוש שנים עם רכב פנאי חשמלי? צילום: תומר פדר

השוואת עלויות אחזקה – רכב פנאי חשמלי מול היברידי מול טורבו-בנזין

המכוניות החשמליות הרבות שמגיעות לישראל בחודשים האחרונים סוחפות את השוק. לכן זה לא מפתיע בכלל שבשנת 2,022 התחזיות מדברות על כ-20 אלף מכוניות חשמליות שיעלו על כבישי ישראל – מספר כפול מה-10 יחידות שכבר נוסעות בכבישי ישראל ומתחברות בשמחה לשקע הטעינה כשהן חולפות בהתעלמות מוחלטת מתחנות התדלוק.

לאורך השנים לא היו הרבה מהפכות בשוק הרכב בישראל. מה שכן היה זה "העברת מקל" מהיצרנים האירופאים, לפריצה של המותגים היפניים ותחילת עידן הליסינג ולעליה של המותגים הקוריאניים השולטים בשוק בשנים האחרונות. כמעט תמיד מדובר באותה חבורה של יבואני רכב וותיקים, המתחרים אחד בשני וכל אחד מנסה בזמנו לגנוב את האש מיריבו.

הפעם המצב שונה. הבשורה מגיעה מסין, בה פעילים אלפי (כ-3,000) יצרניות רכב שונות מתוכן כמה מאות המייצרות גם או רק מכוניות חשמליות. צריך במקרה הזה לברור היטב את המוץ מן התבן כדי לאתר את ההזדמנויות הטובות ביותר שיש שם.

 

אם אנו עוסקים ברכבי פנאי חשמליים, הרי שהבחירה האוטומטית צריכה להיות בטסלה Y. אלא שהשיווק של זו עוד לא החל כאן אצלנו בישראל. מי שכן נוכחת בשוק שלנו ונכנסת לקבוצת הגודל התחרותית של SUV-D היא סקייוול.

סקייוול היא אחת הבולטות בתחום ומכוונת לאיכות ופרימיום כפי שאנו מכירים ממותגי הרכב האירופאים. זו גישה סולידית יותר ויקרה הרבה יותר עם פיתוח של פלטפורמה חשמלית כל-חדשה. מול זה יש "קיצורי דרך" כמו ניסיון של לתת מראה הייטקי ועתידני לפלטפורמה מיושנת של רכב בנזין שעבר הסבה. וצריך רק לקלף שכבה אחת של הבצל הזה כדי לראות מה באמת מסתתר שם למטה.

סקייוול ET5 ה-SUV החשמלי היחידי כרגע בקבוצה D. צילום: תומר פדר

בין מותגי הרכב החשמלי יש אמנם גם יבואנים וותיקים שהזריזים שבהם הספיקו לסגור הסכמים ולהתחיל פעילות. אבל אנו עדים לראשונה מזה שנים לכניסה של שחקנים חדשים לזירת היבואנים הסדירים. משאת נפשם של יזמים רבים. קבוצת כדורי (ענקית חלקי החילוף "המאגר") היא אחת מהם. ואחרי השקה מוצלחת מאד של רכב הפנאי החשמלי ממותג סקייוול שהקבוצה מייבאת, בה נמכרו כ-500 יחידות מדגם הפנאי ET5 (החל ב-175,000 שקלים), חשבנו שזה יהיה נכון להשוות את עלות הרכישה והאחזקה של SUV חשמלי, מודרני ומתקדם מול עלות האחזקה של הדגם הנחשק ביותר בקבוצת SUV-D הלא הוא  טויוטה ראב-4 הייבריד.

טויוטה ראב-4 הייבריד. אמת המידה בסגמנט ואחד מכלי הרכב הנחשקים בישראל. צילום: רוני נאק

הדוגמה לעלות האחזקה מתייחסת לשלושת השנים הראשונות של הבעלות (לרוב זה הזמן של האחריות על הרכב) ולפי קילומטראז' של 20,000 קילומטרים בשנה שזה הממוצע הארצי של משתמש פרטי.

החישובים נעשו לפי העלויות ביום פרסום הכתבה (24 פברואר 22) כשהעלות של קוט"ש חשמל ביתי עומדת על 53.8 אג' והעלות של טעינה בעמדת DC מהירה היא 2.0 שקלים (נכון יש זולות יותר).

ליטר בנזין אוקטן 95 בשירות עצמי עומד על 6.9 שקלים לליטר.

לנתוני הצריכה נצמדנו לנתונים הרשמיים של היצרן לפי תקן WLTP כדי לעשות סטנדרטיזציה לאופן שבו נמדדו הנתונים. כולנו יודעים שבפועל הנתונים שונים ותלויים מאד באופי הנהיגה, מספר הנוסעים שיש ברכב, רמות האבזור ועוד.

הלהיט של סקודה – קודיאק. קיבל לאחרונה עדכון קל והתאמת מחירים למיסוי המעודכן. המהות לא השתנתה. צילום: רוני נאק

הגרסאות שנבחרו להשוואה הן גרסת "לקצ'רי" של ET5 הכוללת גם גג שמש פנורמי ומשטח טעינה אלחוטי. תחתיה יש גרסת קומפורט ומעליה גרסת פרמיום בעלות של 194,900 שקלים.

מצד של טויוטה בחרנו בראב-4 אקספריאנס. גם זו אינה גרסת הבסיס והיא מאובזרת יותר מגרסת ה-איבולב הבסיסית. המחיר של טויוטה ראב-4 עלה לאחר עדכוני המס האחרונים והוא עומד עתה על 195,990 שקלים.

הסקודה קודיאק אמבישן גם היא מבין הדגמים המבוקשים ביותר בשוק. התייקרה מעט בינואר והיא כאן כנציגת רכבי הפנאי בעלי יחידת הנעה טרמית ללא חשמל כלל. המחיר עומד על 198,397 שקלים ותחתיה ומעלה יש גרסאות זולות ויקרות יותר.

 

טבלת עלויות אחזקה 3 שנים ראשונות:

 

 

  סקודה קודיאק אמבישן טויוטה ראב-4 הייבריד אקספריאנס סקייוול ET5 לקצ'רי
עלות רכישה 198,397 195,990 184,900
אגרת רישוי (לשנה) 2,407 2,407 530
אחריות* שנתיים 3 לרכב/5 סוללה 5 לרכב/8 סוללה
טיפולים (שלוש שנים) 3,060 2,501 ע"ח היבואן (4 שנים או עד 80000 ק"מ)
דלק/טעינה (לשנה) 9,660 7,866 1,937 (טעינה ביתית בלבד)

2,891 (חצי טעינה ביתית וחצי עמדות DC לפי 2 ₪ קו"ט)

ביטוח (חובה ומקיף לשנה)** 4,300 4,430 2,689 (איילון)
עלות אחזקה לשלוש שנים 52,161 46,610 15,468

*טויוטה וסקודה ניתן להאריך אחריות בתשלום.

** קודיאק גרסת אמבישן, ראב 4 גרסת אקספריאנס, סקייוול גרסת לקצ'רי

***צריכת דלק/זרם לפי נתוני WLTP כדי ליצור בסיס אחיד להשוואה

מחיר ליטר 95 – 6.9 ₪ בשירות עצמי

 

Check Also

אגרת הרישוי לרכב חשמלי מתייקרת מאד

מדינת ישראל מכניסה את נהגי הרכב החשמלי מתחת לאלונקת המיסים. החל מה-1 לינואר 2025 הטבת אגרת הרישוי תבוטל ותיישר קו לפי 7 קבוצות הרישוי הנהוגות

5 comments

  1. לא יכול להיות. שהמחיר של הרכב הסיני יהיה כמעט כמו טויוטה או סקודה זה הזויי צריך לעלות 30% פחות.!!!

  2. חצי טעינה ביתית? נתון מופרך!

  3. הנתונים לא נכונים!
    העלויות יצור של הרכב החשמלי והסוללות מזהם את הסביבה פי 4-5 מרכב רגיל (מנוע בנזין/סולר) .
    ועכשיו רוצים מיסים על ההטענה.
    שכחתם גם את עלויות של הסוללה בערך 20.000$ ..
    אז איפה החיסכון???

  4. לפני שמפרסמים נתונים רצוי מאוד לעשות בדיקה מעמיקה של הנתונים האמיתיים ולא להסתפק בנתונים שמספקים היצרנים.
    הרי יש להם אינטרס כלכלי מאחר והם השקיעו מיליארדי דולרים בשנה בפיתוח.
    ונתון נוסף.. באף מקום לא מייצרים חשמל רק מהאנרגיה מתחדשת.

  5. הבעיה העיקרית היא מדיניות הממשלה לגבי רכבים חשמליים ולא נראה שיש לה מדיניות. אם הממשלה החליטה שמשיקולי איכות סביבה יש לעבור לרכבים חשמליים (באירופה התקבלה החלטה שעד 2035 לא יהיו יותר רכבים מונעים על דלק), היא צריכה לעודד תשתית של תחנות הטענה בכל הארץ, לחייב כל חניון שיהיו לו עמדות הטענה וכדומה. אי אפשר שכל נסיעה נתחיל לחשב אם לא ניתקע בדרך והיכן העמדה הקרובה ביותר שהיא רחוקה בעצם ועמוסה. אבל כנראה שהממשלה הבינה שרכבים חשמליים גורעים ממנה את המיליארדים של מיסוי הדלק והיא רק בוחנת גזירות על רכב חשמלי שיפצו אותה וירחיקו אותנו מרכבים חשמליים. דבר נוסף – כרגע אין שוק כלל לרכבים חשמליים יד שנייה מעל 3 שנים ואם זה לא נכנס לתחשיב הוא לקוי מהותית. נושא נוסף זה השירות. החברה שפרסמה את הכתבה לא פרסמה את רשימת תחנות השירות לה – מוסכים ואופי השירות. בסוף בעיקר קונים רכב בגלל השירות והאמינות והביטחון ביצרן ובספק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one + 3 =