יום שלישי , 19 מרץ 2024
השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. צילום: סיאט
השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. צילום: סיאט

השקה: סיאט ארונה

רוני נאק

פורסם במקור בממון של ידיעות אחרונות

"איזון" הייתה המילה במרכז המצגת של סיאט. וזה לדברי החברה הוא הסוד להצלחה. איזון בין דינאמיות לשימושיות, בין עיצוב להנדסה, ועוד כמה צמדים דומים שבאים להעביר את המסר שמדובר כאן במוצר של פשרות אבל כאלו שלא תהיה לך בעיה איתן ובסופו של דבר יצרו מכונית שתתן איזון – עדין יש לציין – בין איכות לבין הנגישות ללקוחות הצעירים יחסית של מותג סיאט.

השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. צילום: סיאט
השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. נראית במקומה בכרך. צילום: סיאט

סיאט ארונה

פלטפורמת MQB A0 מאפשרת שילוב בלתי אפשרי לכאורה; מידות חיצוניות קומפקטיות (אורך של 4,138 מ"מ, רוחב של 1,780 מ"מ, גובה של 1,543 מ"מ) אבל גם מידות פנימיות נדיבות כמו תא מטען בנפח 400 ליטרים ומרווח טוב לנוסעים בכל המושבים. הפלטפורמה מאפשרת לא רק גמישות בין מוצרית, אלא גם מביאה תכונות חיוביות של ניהוג, קשיחות מבנית, וגמישות הנדסית כמו למשל אפשרות לשלב מיכלי גז דחוס במודול אחורי היכן שניתן להשתמש ב- CNG (זה לא גפ"מ ועוד לא רלוונטי לישראל). כך למשל אפשר ליצור רכב פנאי קטן עם בסיס גלגלים של 256.6 ס"מ, מרווח גחון של 19 ס"מ ושימושיות כדי לקחת את מה שצריך להרפתקה בסוף השבוע.

השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. צילום: סיאט
השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. גרסאות הבסיס תכליתיות הגבוהות מרשימות. צילום: סיאט

חסוך אלפים בקניית רכב חדש – ניסאן סנטרה ב-30,500 שקלים הנחה

בהיצע מנועי בנזין ודיזל כאשר לישראל רלוונטיים מנוע ה-1.0 ל' על שלושת הצילינדרים שלו המפיק 115 כ"ס ו-2.0 קג"מ וגם מנוע 1.5ל' עם 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ. שניהם בעלי הזרקה ישירה ומגדשי טורבו.

העברת הכוח היא רק לגלגלים הקדמיים ונעשית באמצעות תיבת הילוכים רובוטית DSG עם שבעה יחסי העברה או ידנית עם 6 הילוכים. ההנעה קדמית בלבד ואין אופציה להנעה כפולה לכל הגלגלים.

בהיצע ארבע רמות איבזור: סטייל, fr, אקסלנס ו-evo. כולן תגענה גם לישראל.

השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. צילום: סיאט
השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. 400ל' ברגיל והרבה יותר עם קיפול מושבים. צילום: סיאט

לצד פריטי איבזור כמו בקרת אקלים, פנסי LED מלא, ריפודי עור ואלקנטרה תמצאו גם את מערכת המולטימדיה המצוינת של סיאט המאפשרת קישוריות מלאה ומציגה מידע באופן נהיר ובהיר ממסך מולטי טאצ'  8אינץ'. עוד ידעו אנשי סיאט לספר לנו כי בשנה הבאה תגיע גם אופציה ללוח מחוונים ווירטואלי מלא. פריט שעוד לא ראינו בקבוצת הרכב הזו.

חבילת הבטיחות כוללת בקרת שיוט אקטיבית, בלימת חירום אוטומטית, ניטור עירנות נהג, ניטור רכב חוצה מאחור ועוד. זינוק לפנים במישור הבטיחות האקטיבית כפי שראינו בסיאט איביזה החדשה.

השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. צילום: סיאט
השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. חלל הפנים גדול ומרווח למכונית קטנה. צילום: סיאט

העיצוב הוא לגמרי ברוח הדור האחרון של סיאט וניכר בחיתוכי המרכב והזוויות השונות. "קו דינאמי" אשר נמשך מבסיס קורה A לכל האורך עד שחוצה את קורה D לשניים – משמש כקו התוחם את שני איזורי הצבע השונים – אלו אגב מוצעים ב-68 שילובים שונים. חישוקי הגלגלים יהיו בין 17 ל-18 אינץ' תלוי ברמת האיבזור.

במבט מרחוק קשה לטעות במראה וברור כי מדובר בסיאט וכאן לטעמי המעצבים בהחלט הצליחו לתפוס את רוח המותג, ולהעביר את מסר הדינאמיות ו"שמחת החיים" של הבראנד.

 

נהיגה ארונה

מנוע ה-1.0ל' מוכר לנו כבר ממכוניות אחרות בקונצרן. אלינו יגיע עם 115 כ"ס וכ-20 קג"מ. המנוע התגלה כגמיש מאד ועם תפוקה טובה לכל שימוש סביר. בשילוב תיבת DSG עם 7 הילוכים אפשר להגיע ל-100 קמ"ש ב-10 שניות והתיבה בהחלט שעובדת נהדר עם המנוע משולש הצילינדרים הזה. שיא המומנט מגיע ב-2000 סל"ד והמנוע עד לנקודה ההיא מרגיש "בסדר" אבל לא סופר חזק, אולם מהרגע שהוא נכנס לתחום היעיל העסק מתחיל לזוז באופן נמרץ הרבה יותר.

השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. צילום: סיאט
השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. התנהגות כביש מצויינת ומעט רעשי רוח. צילום: סיאט

בכבישים המהירים בהם נהגנו בספרד אפשר היה לשייט על 150 ואפילו 170 קמ"ש עם המנוע הזה, כאשר הפלטפורמה מציגה נינוחות רבה ומשרה בטחון. תאוצות הביניים אמיצות גם אם לא מאד חזקות וכדאי לדפדף הילוכים ידנית או לעבור למצב "ספורט" כדי להפיק את המירב מהמנוע הזה. נתוני היצרן מדברים על כ-20 ק"מ/ל' ולתחושתי אפשר להגיע לזה בנהיגה מדודה.

המנוע השני בו נהגנו הוא 1.5ל' חדש שיגיע בגרסת EVO, FR, רק עם תיבת הילוכים ידנית עם 6 יחסי העברה. המנוע מפיק 150 כ"ס ו-25 קג"מ מ-1,500 סל"ד. שלא במפתיע המנוע הזה מוציא הרבה יותר מהפלטפורמה ומתאים יותר לנהג נמרץ שאוהב לחבר שתי נקודות בזמן הקצר ביותר. זמינות הכוח טובה, ותפוקת הכוח נדיבה מאד עד שזו מתיישרת באופן מורגש למדי בתקרה של 6,000 סל"ד. נהיגה מדודה יכולה להניב כ-19 ק"מ/לליטר גם בזכות טכנולוגיית ניתוק הצילינדרים של המנוע החדש. כאן המקום למילת ביקורת אחת – המנוע נוכח ונשמע מחוספס למדי וגם מהלך מנוף ההילוכים לא תמיד מדויק ו"נופל" למקום. לצד זאת, חלוקת יחסי ההעברה נכונה ומתאימה למנוע ותפוקת הכוח בהחלט שמפרגנת לתכונות הדינאמיות המצוינות של השלדה הזו.

השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. צילום: סיאט
השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. מרוסן מחוץ לעיר מהודק בתוכה. צילום: סיאט

תנוחת הנהיגה גבוהה יותר משל האיביזה – אחותה לפלטפורמה – והישיבה מאחרי ההגה טבעית ונעימה מאד. הקוקפיט יהיה מוכר לכל מי ששהה בקבינה של קבוצת VW בשנים האחרונות והאיכות הכללית ברובה ברמה גבוהה. גרסת סטייל בעלת תא נוסעים תכליתי ובסיסי יותר אבל כל הגרסאות שמעל מציגות דיפוני עור, עם תפרים צבעוניים, מושבי ספורט ועוד איבזור מעולמות יקרים יותר – ואלו מאד הרשימו.

המקום במושב האחורי מרווח לרגליים ולראש של בוגר בגובה 180 ס"מ (עבדכם) וגם הכניסה לשם קלה זכות מפער דלת גדול.

הקוטן של המכונית מתאים לחיים בעיר ויש גם אופציה של מערכת עזר לחניה במקביל או בניצב. קוטר הסיבוב של 10,5 מטרים ושדה הראיה הנרחב עושים את החיים בעיר לקלים למדי – גם ההיגוי קל, אולי קל מדי במהירות עירונית אך מתקשח בנהיגה מהירה.

השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. צילום: סיאט
השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. פס דינאמי חוצה את הגג מיתר המרכב. צילום: סיאט

אותו ריסון מרכב מדויק, וכיול מתלים מהודק לפעמים מתגלה כלא נוח על כבישים שבורים או שיבושים חדים. עם חישוקי 17 אינץ' סיאט ארונה הייתה נוחה ונעימה יותר מאשר על 18 אינץ' וצמיגים בחתך 45. עוד ראוי לציין את מפות ניהול המנוע השונות (גרסת FR) "דרייב פרופייל" המאפשרות לבחור בין מצבי; רגיל, ספורט, אקו ואינדיבידואלי להתאמת אופי אישית של הנהג. וגם דיפ' קדמי XDS הממקסם את האחיזה בפניות ותורם להתנהגות כביש מחודדת יותר.

השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. צילום: סיאט
השקה סיאט ארונה. כששמחת חיים ואיכות נפגשים. 68 שילובי צבעים שונים. צילום: סיאט

סיכום

סיאט ארונה היא הרבה יותר מסיאט איביזה מוגבהת. יש לה זהות משלה ואופי ייחודי בקו הדגמים של סיאט. לטעמי רכב פנאי צריך מרכיב אחד במיוחד שאין במשפחתיות – אותו "X" פקטור שיוצר כוח משיכה מעבר לפרקטי ולעבר הנחשק – וכאן ה"X" נוכח כחלק מהעיצוב ומגיע כשמחת חיים ועליזות שהן באופי של המותג והמכונית הזו. עושר איבזר הנוחות והבטיחות, האיכות הכללית הבולטת בגרסאות הגבוהות, והיכולת הדינאמית של השלדה ומערכות ההנעה יכולים בהחלט להביא את סיאט ארונה להיות הטובה בקבוצה שלה. אלינו היא תגיע ברמות האיבזור המקבילות לסיאט איביזה ובטווחי המחיר שבין 110 ל-130 אלפי שקלים. יחידות ראשונות צפויות להגיע לקראת סוף הנשה הנוכחית והשיווק העיקרי יחל ברבעון הראשון של 2018.

Check Also

הביטוח ממשיך להתייקר בחדות

הפעם הטבלה של WOBI ממשיכה להראות את מגמת ההתייקרות המהירה של עלות הביטוח למכוניות שבכבישים. בעתיד גם החשמליות יצורפו

2 comments

  1. כמו סוזוקי

  2. בלי 3 שנים אחריות , לא נקנה אף אחד …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

twelve + three =