שבת , 27 אפריל 2024
טסלה מורידה מחירים, יוצרת אנטגוניזם ללקוחותיה. מהם הגורמים למהלך הזה? צילום: טסלה

טסלה בצרות וזה משפיע גם עליך


זה ממש לא סוד שטסלה מורידה מחירים, אצלנו כאן בישראל, כבר היינו עדים להורדות מחיר (ברבים) אשר יצרו טלטלה משמעותית בקבוצת הרכבים החשמליים בישראל אבל גם נגעה בשוק כולו. מעבר לעובדה שהורדת המחירים לא יצרה את הנהירה שטסלה קיוותה שתייצר, היא גורמת למורת רוח, שלא לומר התבאסות אטומית, אצל מי שרכש את הרכב במחיר יקר יותר או שעתה צריך לחתוך הרבה יותר ממה שחשב כדי למכור את הטסלה 3 או ה-Y שלו ומחירון הרכב המקובל בשוק בסחרור.

הורדת המחירים הזו, אצל שחקן כה משמעותי בזירה החשמלית, משפיעה באופן רע מאד על הלקוח הישראלי. זאת מסיבות היסטוריות וייחודיות לישראל. ערך הרכב בישראל הוא נושא רגיש מאד. קשור בעבותות היסטוריות לימים שבהם מכונית הייתה נכס. נכס להתגאות בו, שכולם יראו ויחשקו בו. לא במקרה נוצר הביטוי "יוצאים לס"ד" – סיבוב דאווין – כשמגיעה הבונבוניירה החדשה לשכונה. אותה שמחה ועליצות שהייתה בתקופה שבה טסלה העלתה מחירים והעלתה את קרנם של הפליפרים והספסרים שמכרו מכוניות כמעט-חדשות בפרמיום של עשרות אלפי שקלים – התחלפה בעגמומיות, תסכול ועצבים כשעשרות אלפי שקלים נעלמים כנפיחה ברוח סערה. את זה יבואני הרכב הישראלים מכירים היטב ונזהרים שלא ליצור אנטגוניזם שמגיע מהכיס המדמם של הלקוחות שלהם (בטח בתקופה הזו שבה שוק הרכב החדש נכנס ל"השהייה"). מה גם שהם רוצים להגן על ערך המלאי שכבר שילמו עבורו.

יבואני הרכב המקומיים, כמו סקייוול, שומרים על המחיר ועל הערך של הרכב ללקוחותיהם. צילום: עמית אגרונוב

הדו"ח הרשמי של טסלה לרבעון 1 של 2023 (זהירות! אנגלית)

• אתגרי הביטוח של רכב חשמלי

למה טסלה בצרות? שהרי ההבטחה הגדולה להיות הנביאה של עולם הרכב נראה שמתממשת, המניה (עדיין בשחקים – למרות שחיקה של עשרות אחוזים) עדיין יחסית גבוהה למרות המכירות של מאסק למימון רכישת טוויטר ואפילו מכירה של כ-18 מיליון דולרים ממניות טסלה על ידי קימבל מאסק (האח של…) רגע לפני פרסום דו"ח הרבעון הראשון של 2023 לא הייתה משמעותית אבל הייתה מסר לא מרגיע למשקיעים. מאסק שינה אסטרטגיה ומוריד את המחירים ברחבי העולם, על חשבון הרווחיות, בניסיון לשמור או לתפוס נתח שוק גדול יותר. עד שזה לא יקרה, נמשיך לראות הורדות מחיר נוספות – עד לרמה שזה כבר לא יהיה יישים.

  1. קניבליזציה – תאמרו שאלו קטגוריות שונות אבל מהרגע שטסלה הציגה את ה-3 המכירות בעולם של ה-S צנחו. אותה הבשורה בחבילה קטנה וזולה הרבה יותר. האם בכלל שווה לטסלה להמשיך לייצר את ה-S ואת ה-X לאור ירידה של כמעט 30% במסירות של הדגמים האלה למרות עליה של 37% בנפח היצור. נוצר היצע של הדגמים היקרים ביותר שכבר לא אטרקטיביים.
  2. בעיית זהות – גם אם השיווקי זועק "פרימיום" בפועל טסלה 3 היא לא יותר מאשר טויוטה קאמרי חשמלית. וטויוטה עושה "קאמרי" יותר טוב מכולם.
  3. עודף יצור – הבקוש שהיה ב-20/21 דחף את טסלה לפתוח מפעלים חדשים (גרמניה,שנגחאי) והיא פשוט יצרה יותר מדי מכוניות. היצור עלה על הביקוש – זה פגש את גלי הפיטורים הגדולים בסקטור הטכנולוגי והמכירות האטו.
  4. עלויות יצור – הדרישה האדירה לחומרי הגלם הנחוצים ליצור רכב חשמלי, השליטה של מדינות זרות (סין) במחצבים הזניקו את העלויות ללא יכולת שליטה של טסלה. בנוסף בתקופה הזו אי אפשר להוריד את המשכורות לעובדים – כל זה יוצר רצפה קשיחה המגבילה עד כמה אפשר יהיה להוריד את המחירים כדי להגביר מכירות.
  5. לכולם יש – טסלה 3 בעיקר כבר לא מיוחדת, איבדה מהחדשנות שלה וזקוקה נואשות לריענון שיחזיר את ה"אש" לאנשים. צילומי ריגול של הפייסליפט כבר רצים ברשת.
טסלה מודל S הפסידה בקרב לחשמליות החדשות ממותגי הפרמיום. צילום: טסלה

גם אם בסין יש תגובה דומה של היצרניות הסיניות, המגיבות בהורדות מחירים משלהן גם לאור שוק רכב שמתכווץ. אצלנו מחירי המכוניות החדשות לא יורדים. ישנם כמובן מבצעים נקודתיים והנחות, שכן גם בישראל מורגשת האטה במכירות רכב חדש – אבל היבואנים לא ממהרים להצטרף לרכבת ההרים של מלחמת המחירים של טסלה. מוותרים בכך על חלק מהמכירות המיידיות אבל ברכב – הם יודעים – שזה מירוץ למרחקים ארוכים. לפעמים אתה למעלה לפעמים למטה במחזורים שיכולים לקחת אפילו שנים.

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

16 comments

  1. היו צריכים לפחות לעשות בידול משמעותי לדגמים היקרים. אנשים לא מוכנים לקבל את העובדה שהם משלמי פי 4(!!!) על מודל S יקרה, והמבטים סביב מביטים בה כאילו היא עוד מודל 3…

  2. אלי תל אביב

    טסלה רכב חשמלי מעולה ואמין. מלכתחילה תוכנן כרכב חשמלי. עדכוני תוכנה ושירות מעולה, לפחות בחו"ל. מחירי הרכב תומחרו בחמדנות. זאת הסיבה היחידה למכירות מעטות יחסית בשנה האחרונה.

  3. כל כך הרבה שטויות בכתבה אחת…… מחיר של טסלה y זהה כמעט למחיר של ג'נסיס או קיה אבל כאן היבואנים לוקחים עוד כ30000 שח יותר….. על זה תעשה כתבה. לדעתי כתבה ממומנת ומגמתית…

  4. כל יצרני הרכב מוזילים את הרכבים מאחר ולפעמים התשומות יורדות ולפעמים הייצור נעשה רובוטי וזול יותר. אבל… היבואנים בארץ החמדנים והעושקים לא מורידים מחירים. רק הרווחים שלהם גדלים. ומאחר וטסלה מוכרת ללא דילרים אלא היא בעצמה. אז הורדת המחיר היא אסטרטגיה ויכולת להעניק הנחות לאחר מיכן.
    שיבואו בטענות לסוכנים האחרים בארץ.
    ועובדה היא שהם נותנים הנחות גדולות מאוד לגופים עם קהל קונים פוטנציאלי גדול

  5. מעניין כמה כסף שילמו לך על כתבה עלובה ,טסלה לא משלמת זו הבעיה

  6. איזו כתבה מגמתית עלובה וכלכך שקוף שהיא מוזמנת… יבואני הרכב בארץ כלכך בלחץ היסטרי מול טסלה שהם משקיעים הון עתק בכתבות מוזמנות עם מגמה אחת ברורה, להשחיר כמה שיותר את טסלה… וכל זה כדי שימשיכו לעשוק את הפריארים כאן עם קופסאות הפח המיושנות והלא רלוונטיות.
    טסלה היא העתיד, רכב מדהים. יש לי את מודל Y פרפורמנס וזה הרכב הכי מדהים שנסעתי עליו מעולם. נכון, חטפתי הורדת מחיר אבל זה לא מעניין אותי בכלל, אני נהנה מרכב עתידני שהוא רובוט מתוחכם שמתעדכן כל הזמן ותוך כדי.

  7. יש לי טסלה 3 שניה כבר ושנתיים וחצי במצטבר 0 בעיות 0 הוצאות וכן הרכב פרימיום יש בו הכול ולמרות שקניתי אותו יותר יקר מהמחיר כרגע זה לא אומר כלום גם שהמחיר היה הרבה יותר יקר ממה שקניתי לא מכרתי

  8. יש לי טסלה 3 lr רכב מעולה 0 תקלות 0 טיפולים הכתבה מגוחכת ועלובה

  9. נתנו לדוגמה את סקייוול- חברה שלפי השמועות על הסף לפשיטת רגל…

  10. בעל טסלה 3 מהראשונות שנחתו בציון ב2020.
    כל השכנים עדיין מבקשים סיבוב ולוסכים אליה. אז הייתי הראשון, היום יש לי 13 חברים עם מודל 3. הם קנו אחרי שלקחתי אותם לסיבובי הדגמה בשלי ודעתם נטרפה עליהם מהביצועים פר מחיר, קודם רצו לקנות רכבי על. כן יש לנו כסף אנחנו שכבת הביניים אבל אותנו לא מעניין הדאווין, מעניין ההרגשה מחויית הנהיגה בטסלה, מהנוף ממנו מתפעלת כל המשפחה בגלל הגג השקוף לכל אורך הרכב מזה שיש המטן מטען גם מקדימה בניגוד לכל רכב רגיל אחר, מזה שהמכונית מאיצה ב3 שניות וגורמת לך להרגיש בחללית אנטרפרייז במהירות וורפ. כמובן שהערסים המצויים בדרכים הפה שלהם נוטף ריר כשאתה עוקף להם את הרכבי בנזין המפונפנים בלחיצת דוושה קלילה ומראה חצי מהכח של טסלה שמגיעה על הילוך יחיד מאפס ל230 קמש. בשנתיים האחרונות לא ביקרתי פעם אחת במוסך ולא החלפתי שום חלק ברכב אפילו לא בלמים, בגלל בלימה רגנרטיבית כי ברגע שעוזבים את הדוושה הרכב מאט לבד ולא צריך להשתמש כמעט בבלמים. חוייה מעולם אחר, זול, חסכוני ומרגישים שאתה חי במאה ה-24. שלא יספרו לכם אחרת בכתבות מגמתיות

    • חחח, הרגת אותי, אפילו הסינים קונים טסלה, רק בישראל מכונית סינית נמכרת יותר מאשר בסין, בכל מקרה רכב זה לא מניה ואתה מר כתב גם היית מת לטסלה, תמשיך להיות ממורמר קח את הכסף שיבואן סקייוויל שילם לך ולך תקנה טסלה.

  11. כתבה ממומנת לרכבים הסיניים…אתה קורא לעצמך כתב רכב? מכרת את נשמתך בשביל פרוטות… מילה תשים גילוי נאות …מילא תניח את המילים על הנייר לא בצורה מניפולטיבית אלא כמות שהם…תעשה כתבה השוואתית ותציין שאתה כתב מטעם…אז אולי תוכל לחיות עם עצמך …בהצלחה בהמשך ידידי "הכתבן"

  12. לכותב הכתבה אין שום הבנה או ידע לגבי חברת טסלה. טסלה רק מחזירה מחירים למה שהם היו לפני תחילת גל האינפלציה לפני שנה. מי שבצרות הם כל יצרני רכבי הדלק והייבריד שכולם כרגע על סף פשיטת רגל.

  13. אני חרמן על טסלה כבר שנתיים ומחכה לזמן הנכון בשבילי לרכוש אחד ומחזיק מניות שלהם אני עוכב על כל נשימה של החברה ואני בטוח שעוד הרבה כמוני יבוא גל אחד שיקנה את כל המלאי ברגע אחד ואז המחיר שוב יתפס לשחקים כבר שנתיים שאני שאני בוחן את הסיניות זה לא אותה ליגה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nineteen + sixteen =