רוני נאק
זו פריצת הדרך לה ציפינו? טויוטה הציגה טכנולוגיית מצברים יבשים (solid state) חדשה שמבטיחה לפצח את הבעיות שיש לסוללות הליתיום-איון שבהן משתמשים כיום ברכב חשמלי. העיקריות שבהן הן טווח הנסיעה המוגבל וזמני הטעינה הארוכים.
• כמה עולה סוללה לרכב חשמלי בישראל?!
לפי המצגת של טויוטה, הסוללה היבשה שפיתחה תספק טווח נסיעה של 500 קילומטרים ותקבל טעינה מלאה ב-10 דקות – וזאת ללא בעיות הבטיחות (שריפה בעיקר) שיש כיום עם סוללות ליתיום. לצד זאת טויוטה ממשיכה במרוצה ומספרת כי אב טיפוס ראשון לרכב כזה יוצג עוד במהלך 2021 ומיד אחריו תגיע הגרסה הסדרתית.
הרכב החשמלי שטויוטה מפתחת סביב טכנולוגיית המצברים הזו יהיה בעל טווח כפול מכזה בעל סוללת ליתיום בתנאים דומים ולפי טויוטה מבלי "לשלם" בצמצום חלל הפנים אפילו במכוניות הקטנות ביותר. הסוללות היבשות צפויות להוות תחליף מציאותי לסוללות הליתיום הנוכחיות המשתמשת בתמיסת אלקטרוליטים נוזלית. הפיתוח הזה יפחית את סכנת הדליקה וישפר את הצפיפות האנרגטית של הסוללה (כמה אנרגיה הסוללה מסוגלת לספק ביחס למשקלה). בנוסף, זמני הטעינה צפויים להתקצר בשני-שליש.
הפיתוח הזה גורם לתגובת שרשרת במורד ספקי חומרי הגלם לטויוטה. כשיצרנית הרכב הגדולה בעולם, מתחילה לשנות כיוון היא יוצרת זרמים ומערבולות רבים בעקבותיה. מה שאומר שגם VW מאיצה פיתוח טכנולוגיית סוללות יבשות אשר ישמשו לכל קו הדגמים החשמליים הנרחב שהיא מציגה על בסיס שבועי. וסין, היצרנית הגדולה ביותר של מכוניות חשמליות כיום משקיעה משאבים כלכליים רבים לפיתוח טכנולוגיה דומה. עבורנו, צרכי הרכב הקטנים, מה זה אומר? שהמכוניות החשמליות שיגיעו בקרוב יהפכו למיושנות עוד לפני הגעתן? האם מכוניות חשמליות המונעות בסוללות ליתיום יוכלו להיות מוסבות לסוללות יבשות בהמשך?