יום שישי , 29 מרץ 2024
קאדילק SRX במבחן שטח. נראה טוב, נוסע בסדר, יקר מדי צילום: פז בר

כמעט פרימיום קאדילק SRX – מבחן דרכים

הטלטלה שעברה ב-GM לא פסחה גם על מותג הפרימיום על קונגלומרט הענק. מספר הדגמים מצומצם, שיתוף הרכיבים נרחב, וחלק מן האיבזור והמיתוג מגיע ממדפי-מותגים "נחותים" מספינת הדגל של הג'נרל. אבל קאדילק החלה בשינוי הרבה יותר מוקדם מהמשבר של 2008. וזה קרה כשהבינו בחדרי ההנהלה שכדי להילחם במותגי אירופה המובילים: אודי, מרצדס, וולוו ובעיקר ב.מ.וו – יהיה עליהם להתרחק מהדוגמה האמריקאית המגדירה איך מכוניות צריכה להיות. כך למשל ננטשה גישת ההנעה הקדמית – מהפכנית בשעתה – לטובת הנעה אחורית. העיצוב חודד, וכך גם התנהגות הכביש והביצועים. נוספו גרסאות שרירית "V" מרובות צילינדרים וסוסים והם יצאו להילחם בחזית האירופית עם שילוב של מותג/איכות/ביצועים ותג מחיר שמעט נמוך יותר מאלו של הגרמניות.

קאדילק SRX במבחן שטח. נראה טוב, נוסע בסדר, יקר מדי צילום: פז בר

רכב פנאי

טרנד רכבי השטח והפנאי בוודאי שלא פסח על קאדילק – והאסקלייד הענקי (מבוסס סילבראדו כמובן…) הצליח להתמקם יפה בראש צמרת הפרימיום בשוק האמריקאי. אולם לא היה לו סיכוי מחוץ לארה"ב בזכות שילוב של מידות כבירות ומנועים זללני דלק. כך ב-2002 הציגה קאדילק רכב פנאי קומפקטי על בסיס רכיבי הנעה של מכונית פרטית. אגב, זו בדיוק הנוסחה של כל יצרני הרכב האירופאים בעניין. והיום, עשור אחרי, כשנראה שרכבי השטח הענקיים הולכים בדרך הדינוזאורים – אין דבר נכון יותר מרכב פנאי קומפקטי עבור מי שפרייבט נראה אפרורי ולא מלהיב.

הקאדילק SRX הנוכחי הוצג בתערוכת דטרויט של 2009 והוא נשען על פלטפורמה "סיגמא" של GM ייחודית למסגרת מותג קאדילק ומשרתת את ה-CTS וה-STS. לשלדה ארבעה מתלים נפרדים – מאחור מתלה רב-חיבורי – והיא מצוידת במנועי V6 3.0 ל' או V8בפרייבטים. ב-2011 הוצע ה-SRX גם עם מנוע V6 טורבו שמפיק 305 כ"ס ו-40 קג"מ אך לישראל בחרה UMI – יבואנית קאדילק – להביא רק את ה-V6 3.0 האטמוספרי עם 268 כ"ס ו-30 קג"מ. למנוע הזרקת דלק ישירה וכן תזמון שסתומים משתנה במאמץ לתת לו תפוקה רבה ביחס לנפח אך עדיין לשמור על צריכת דלק סבירה. הורדת הכוח לקרקע מתבצעת דרך תיבת הילוכים אוטומטית עם שישה הילוכים והנעה כפולה קבועה – בתפעול שקוף מבחינת הנהג. אין כאן דיפ' מרכזי אלא מערכת חכמה המנתבת באמצעות מצמד את הכוח לפנים, לאחור או לשניהם. המערכת מנטרת את עצמה 100 פעמים בשניה ומסוגלת לבצע שינויים כמעט מידיים בהעברת הכוח.

• למבחן ב.מ.וו X3

העיצוב שעודכן עת הצדת הדור השני של ה-SRX ב-2009 משקף את השפה החדשה של קאדילק. הקווים חדשים, ושבורים בזוויות ברורות. לא תמצאו קו מעוגל אחד – כמעט – בכל המרכב. אלו מכם שניחנו במעט דמיון לא יתקשו לזהות את העיצוב של כמזכיר את זה של המפציץ החמקן. ומעט פטריוטיות מעולם לא הזיקה למכור מכוניות בארה"ב.

סביבת הנוסעים ממשיכה את המוטיב העיצובי – וגם את זה של המפציץ עם מסך מולטימדיה שמתרומם מראש הקונסולה המרכזית עם הפעלתו. לוח המחוונים עשיר מאוד במידע המוגש באופן נהיר ונאה. לא השתגעתי מטבעות הפלסטיק הכסוף סביבם וגם גבישי ה"קריפטונייט" שנועדו להוביל את ניצנות חיווי המאותתים לעיני הנהג – היו לקוריוז ולא יותר.

מיתוג התא עשיר מאד ותמצאו צביר מתגים קטן ליד מתג הפנסים, עוד סוללה על גלגל ההגה וממש כוורת של מיתוג במרכז. עם חיווי ברור, וחלוקה נכונה של הפוקציות שלהם – קשה להתבלבל והתפעול אינטואיטיבי.

רכב המבחן הגיע ברמת האיבזור הגבוהה ביותר (עולה 400,000 שקלים) והוא צויד גם במזגן אחורי, מסכים אחוריים מתקפלים, אוזניות אלחוטיות ומערך חיבורים המאפשר אפילו ממישוק של פליסטיישן למושבים האחוריים – מדליק. עוד באיבזור חבילת עור מלאה ופנסי קסנון.

בתחום הבטיחות אין כאן בשורה מיוחדת: שש כריות אוויר, בקרת יציבות עם רגישות להתהפכות (אין מבחן ריסוק אירופאי NCAP).

קאדילק SRX במבחן שטח. העיצוב נאה, האיבזור עתיר הביצוע...בסדר צילום: פז בר

נהיגת מבחן

על כביש 1  – במהירות התנועה – הקאדילק SRX בממוצע בסדר גמור – אפילו טוב. הוא מציע נוחות נסיעה טובה מאד, המושבים שלו סופר-נוחים ועתירי כיוונים, ובידוד התא מפני הכביש והרעשים סביב מצויין. וזה ממשיך את מה שהרגשנו בעיר לגביו, יכולת מצויינת לספוג את רוב המהמורות – ומידת מה של קושי לסנן את הגדולות שבהן. ולמה זה "רק" טוב. מכיוון שהמנוע נוכח מדי – והוא נשמע כל אימת שהלחץ על הגז מתגבר קצת. האפקט בתחילה חביב – כאילו הצליל כוון לתת אפקט ספורטיבי יותר. אולם בהמשך היום העסק מתחיל להציק – עד שנראה כלא ראוי. פרימיום או לא?

התנהגות הכביש טובה מאד ואפילו הרכות של המתלים, ומחסור מורגש בריסון צידי, לא הצליחו לצנן את החבילה הכוללת שהתנהלה יפה מאד על כביש הררי מפותל. אבל גם כאן המנוע התקשה להבריק – הרעש רק התגבר ויחד עם הילוכים ארוכים הביצועים לא היו מרשימים מדי. בפיתולים נחשף גם ההגה שהוא דק היקף ולא תמיד נעים ללפיתה ומעביר משוב חלקי, ואפילו הבלמים היה נחמד אילו נשכו חזק יותר. הצצה בף הנתונים מגלה משקל עצמי הנושק ל-2 טונות וזה מסביר לא רק את הביצועים הפורשים אלא גם צריכת דלק ממוצעת של 6.5 ק"מ לליטר – אאוץ'!

• אולי תסע לטעום יין ביקב יתיר?

את מבחן המראה הקאדילק SRX עוברת בהצטיינות. אהבתי את הייחוד ואת המסר האסרטיבי של המרכב ושל התא. אבל במבחן המישוש היא אינה מצטיינת – הפלסטיקה חשה דלה למגע, החלקים הכסופים הם פלסטיק ולא אלומיניום וריפודי העור מקומם במונית ניו-יורקית צהובה ולא ברכב פנאי פרימיום. כדי להתמודד עם ב.מ.וו X3, אודי Q5ו-וולוו XC60, בקאדילק צריכים להשתדל יותר. ואולי הפחד מלהעלות את המחיר מונע מהם להשתמש בחומרי גלם יקרים יותר.

קאדילאק SRX במבחן שטח. נראה טוב גם ייחודי וגם מותגי, חישוקי כרום מעט "שלופיים" באופיים צילום: פז בר

נוסעים בשטח

קאדילק מגדירה את ה-SRX כ"קרוסאובר" – זו חיה שנופלת מעט מתחת לקומת רכבי הפנאי לבין סטיישן רגיל ובנאלי. ככזה אין לו ממש יומרות שטח זולת גיחה לשביל עפר מפולס. ועל כזה ה-SRX התמודדה מצויין עם חצץ, אבנים קטנות, פני שטח גליים ושיבושים מזדמנים. במהירות איטית, אותם מתלים שהיו נוחים בעיר יהיו נוחים גם על השביל. מערכת ההנעה הכפולה מקנה אחיזה רבה ובטיחות מצויינת. בכמה ניסויים שאיתגרנו את בקרת המשיכה לקח לה שלוש עד ארבע שניות להתגבר על הצלבה. כבו מערכות רבות אחרות היא תתמודד הרבה יותר טוב אם המכונית תהיה ב"גלגול" איטי – קצב הליכה לא יותר – המאפשר פעולה יעילה יותר של המערכת. מגן גומי ממש מתחת לפגוש הקדמי, משמש כ"גשוש" במקרים שזווית הגישה המוגבלת, ממוצה. ובקיצור, ה-SRX יביא אתכם לפינה בשטח – אליה השברולט קרוז מהליסינג לא תעז להיכנס.

קאדילק SRX במבחן שטח. המנוע נוכח מדי בתא הנוסעים וצמא מדי בתחנת התידלוק צילום: פז בר

מתמודד ראוי?

יש בישראל שתי בעיות ליבואני ה-SRX. האחת היא היבוא האישי – שחותך מחירים. האחרת היא המתחרים המציעים כלי רכב בעלי תכונות דומות והם עושים את שלהם באופן הרבה יותר נכון מהקאדילק דנן. וזה נכון בכל פרמטר נבחן: מאיכות הביצוע, דרך איכות החיים, התנהגות הכביש, הביצועים וחבילות הבטיחות – ולבסוף השורה התחתונה: המחיר. אם צפוי היה שיהיה לקאדילק יתרון מחיר – אז לפחות על הנייר – מחירון מול מחירון, המצב אינו כזה. מצד שני בהתחשב במדיניות ההנחות הרווחת אצל כל מותגי היוקרה – וקאדילק לא שונה כאן – המחיר בפועל עשוי להיות שונה למדי. בשנה הבאה צפוי ה-SRX להיפרד ממנוע 3.0 ל' לטובת המנוע החדש המשרת כבר ב-CTS. עם נפח של 3.6 ל' ותפוקה של 308 כ"ס ו-36 קג"מ צפוי סעיף הביצועים להשתפר – בינתיים, ה-SRX הנוכחית, למרות גודש האיבזור, לא מאד אטרקטיבית.

Check Also

JAECOO מביא את בשורת האורבני שטח החדשה!

JAECOO ששיווקו יחל בחודשים הקרובים , מביא בשורה לכל המצפים לרכב פנאי בעל ערך מוסף גם מעבר לכביש. עשיר בטכנולוגיות שיעזרו להכיר ולהגיע למחוזות חדשים

One comment

  1. סואעד נידאל

    אני מעוניין להחליף ממצופישי לקדילק אשמח לחזור אליי למס 046473676–0526609638

להגיב על סואעד נידאל לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five + two =