רוני נאק
כשהגיע השברולט בלייזר החדש ארצה, אי שם ב-2019, רבים (וגם אני) לא היו מרוצים מזה שהוא נושא שם כה אייקוני וקשוח כמו BLAZER, אבל פיזיולוגית מדובר ב-SUV מודרני שלו ולשלדת סולם יש מן המשותף כמו לטבעוני ונתח קצבים. בתהליך דומה, למרבה האימה, שעבר גם על הדיפנדר של לנד רובר, אשר הפך מרכב שדה קשוח וספרטני למלכך מדרכות בשכונות היוקרה של האלפיון. האם השינוי ההיסטורי שעבר הבלייזר, הוכיח עצמו כמהלך הנכון?

ואימרו RS
כנראה שכן. מכמה סיבות. ראשית העם רוצה SUV. גדול, קטן, עם או בלי 7 מושבים, העיקר שייראה SUV ויציע את השימושיות של SUV. הנעה כפולה, שפעם הייתה בלב העניין, כבר שולית עד לא נדרשת כלל והמיקוד הדינאמי, האוטומוטיבי, של המכוניות בקבוצה הזו עבר מיכולת השטח לנוחות והתנהגות בכביש. כבר לא המדרגות האיומות והאלכסוניות בחורשן אלא חווית הפרימיום בדרך לגבינות היקרות מדי בבת שלמה.
גרסת RS הספורטיבית של הבלייזר מקבלת מנוע 2.0ל' טורבו עם 230 כ"ס ו-36 קג"מ. הורדת הכוח לגלגלים היא דרך תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 9 הילוכים ויש גם הנעה כפולה חכמה לכביש וגם לשטח. אגב, אותו בורר הנעה הוא בתפקיד כפול כבורר מצבי נהיגה ומחליף גם בין מצבי הספורט והשטח. פתרון קומפקטי ונאה.

בתוך התא תמצאו מערכת מולטימדיה עדכנית עם ממשקי קארפליי ואנדרואיד, שקעי SUB רגילים ו-C לפנים ומאחור (לטעינה), מערכת שמע פרמיום מבית BOSE עם 8 רמקולים ועוד אפשרויות להגדרות רבות דרך מסך 8 אינץ' מרכזי. בנוסף אליו משולב מסך 8 אינץ' נוסף בלוח המחוונים המשמש כמרכז המידע לנהג ומציג מגוון רחב של נתונים החל מלחץ האוויר בכל צמיג ועד טווח הנסיעה המשוער, ועוד.
הארכיטקטורה הפנימית נותרה ללא שינויים וזו סולידית וממשיכה את הקו הספורטיבי של המותג, בוודאי בגרסאות RS, אותו ניתן לזהות גם בדגמים אייקוניים כמו קמארו ואחרים. ריפודי העור שעל המושבים וחלק מהדיפונים הם עור אמיתי (לא "עור טבעוני" או "עור סינטטי"), התפרים בגוון קונטרסטי ספורטיבי ויש כמובן הזחה חשמלית וזכרונות.

מאחור תמצאו מושב מרווח ובעיקר רחב מאד. לא מעט בזכות בסיס גלגלים של 286 ס"מ ארוכים וממד רוחב נאה של 195 ס"מ.
• גולשים על עננים עם שברולט טריילבלייזר
אהבתי מאד את עיצוב המרכב, עיצוב המובלט על ידי צבע רכב המבחן הזהבי והגג השחור (פאנורמי נפתח) שלו. אחד ממאפייני החובה של עיצוב SUV הוא פס הגנה שחור סביב שולי חצאית המרכב ובתי הגלגלים. מה שהחל כפריט פרקטי להגנה על המרכב מרסס אבנים הנזרקות מהצמיגים ומגע עם השטח, הפך ברבות השנים לאלמנט עיצובי. שברולט בלייזר הגבירה במובן הזה ועשתה את ההיקף שלרוב הוא פלסטי וחסר ברק, לשחור פיאנו מבריק ונוצץ. צבע שלא רק מוסיף לאווירה אלא גם מתכתב נפלא עם הסמלים והכיתוב השחור, וגם חישוקי 21 אינץ' (אופציה) של הגרסה הזו.

עוד אציין את השמשות הכהות, ידיות ומראות צד בגוון המרכב, ודלת תא מטען חשמלית, עם פתיחה ברגל וסמל שברולט המואר לקרקע כדי לעזור לך להבין היכן יש למקם את הרגל כדי שהדלת תיפתח ותנגיש לך 864ל' עצומים של נפח.

איך זה נוסע?
הבחירה במנוע הטורבו לגרסת RS היא גאונית. המנוע הזה חש הרבה יותר "חי" ונמרץ ממנוע ה-V6 שהוא יותר חלק ולינארי. אופי הפקת הכוח של המנוע גורם ל-RS לחוש דינאמי ושש לקרב ואכן אפשר להפיק באמצעותו תאוצות נאות מאד (מתחת ל-9 שניות ל-100 לפי היצרן) מהמקום וחשוב מזה תאוצות ביניים חדות וגם יכולת לשייט בקצב מהיר בקלות מתעתעת.

חלק מהיכולת הזו מגיע הודות לתיבת ההילוכים מרובת יחסי ההעברה. זו מוצאת את ההילוך הנכון לכל מצב, עובדת בצורה חלקה מאד ומדלגת מעדנות בין ההילוכים בתאוצה או בתאוטה. פעולתה ה"שקופה" לנהג היא עדות לעבודה הטובה שזו עושה. זה מתבטא גם בצריכת דלק די טובה של כ-11 ק"מ לליטר – בממוצע. לא רע.
נסיעת המבחן לקחה אותנו אחרי יומיים אורבניים, לביקור בערבה, נסיעת שטח קצרה לבדוק מה אומרות העגבניות במושבי הערבה התיכונה וחזרה למרכז. לופ של כ-500 ק"מ ביום אחד אינטנסיבי.
נוחות הנסיעה טובה מאד. אין בבלייזר RS אותה רכות, סופר רופסת, של מכוניות אמריקאיות של פעם, אלא נוחות נסיעה מעולה, בידוד טוב מאד של שיבושי הדרך ורעשי רוח וסביבה. בהחלט מקום נעים מאד לבלות בו את הנסיעה הארוכה מבלי להתעייף. התנהגות הכביש קרובה יותר לזו של מכונית פרטית מאשר SUV גמלוני כמו של פעם. זה מאפשר לקבוע קצב נאה ובטוח בכבישים מתפתלים ומענגים.

לא יכולתי לעמוד בפני הפיתוי של כניסה לאחד מערוצי הנחל שאני אוהב אי שם למטה. ערוץ חצצי שלא מטיל מורא או כולל מכשולים טכניים למעט זיפזיף עמוק וטובעני. הזדמנות לבחון את יעילות מערכת ה-4X4 של הבלייזר מבלי לסכן את בריאות צמיגי ה-21 אינץ'. אלו אגב לא צמיגי כביש רכרוכיים לגמרי אלא צמיגי קרוסאובר של קונטיננטאל המאפשרים מידת אחיזה והגנה גם על דרכי עפר. בתוך המעטפת הזו הבלייזר עשה את העבודה באופן נאה ביותר, מרווח הגחון מאפשר חקר שבילים בטוח, הרמת גלגל לאוויר, בחריץ עמוק, לא מייצר דרמות והכלי ממשיך בתנועה מדודה לפנים. מומלץ לשמור על תחתית הפגוש הקדמי – פן יפגוש בקרקע – ותהיו בסדר.

רגע רגע
שברולט בלייזר חף מחישמולים. לא מיילד-הייבריד, לא הייבריד ולא פלאג אין. זה בסדר למי שמסתייג מעודף טכנולוגי. גם כך הטבות המס לרכבים האלה כבר לא בתוקף. עוד הסתייגות מפתחי המיזוג שתפעולם אמנם מבריק, אבל היכולת לכוון את כיוון זרימת האוויר – מוגבל בשל כך.

לסיכום
שברולט בלייזר RS נושא בשורה של דינאמיות, יכולת ואבזור ברמה גבוהה. חבילת אבזור בטיחות טובה וגם אבזור נוחות ועיצוב עשיר מאד. מנוע הטורבו נושף בו רוח חיים מגניבה ועושה את הדגם הזה לדינאמי ומלהיב לנהיגה אבל גם יודע לחסוך בדלק אם רוצים. המחיר של ה-RS עומד על 304,990 שקלים (חישוקים בתוספת של 10,000 והגג השחור עוד 4,500 שקלים). ביחס של שקל לתמורה – בוודאי ביחס למתחרים הישירים מגרמניה – לא הייתי מתעלם, גם היום, מהשברולט בלייזר.
