רוני נאק
בין איום אחד לשני – להשמדת ישראל ושליחת כולנו לשחייה ארוכה בים התיכון – כלכלת אירן צומחת בקצב מהיר ושוק הרכב האירני הוא ברומטר די מדויק לזה. הנתונים מתבססים על OICA – ארגון המייצג את יצרני הרכב העולמיים.
ובכן באירן עצמה, יוצרו במהלך שנת 2017, 1,515,396 כלי רכב פרטיים, מסחריות ומשאיות. בנוסף לכך יובאו לאירן עוד 203,169 כלי רכב ובסך הכל נמכרו בשנת 2017 לבדה 1,718,565 מכוניות, מסחריות ומשאיות.
הנתונים המרשימים לכשעצמם אינם מספרים הכל – שיעור הצמיחה של השוק מרשים עוד יותר עם עליה של כ-18.5% בכל שנה משלושת השנים האחרונות. היקף הצמיחה המהיר הזניק את אירן ממקום 20 למקום 16 בדירוג מדינות יצרניות הרכב העולמי. כאשר הצפי הוא להמשך הצמיחה בעיקר בזכות שיתופי פעולה עם יצרנים עולמיים אשר עתידים להתחיל עבודה בחודשים הקרובים. בנוסף רמת המינוע עדיין נמוכה עם יחס של כ-150 מכוניות לכל -1000 תושבים.
יצרנית הרכב הגדולה ביותר באירן נקראת IRAN KHODRO והיא פועלת בשיתוף פעולה עם פיג'ו בעוד שהמתחרה העיקרית שלה – SAIPA – לא הלכה רחוק והיא פועלת יחד עם סיטרואן כדי לפתח וליצר מכוניות לשוק האירני. המותג הפרטי (שלא בבעלות המדינה) החשוב ביותר הוא KERMAN אשר חתם לאחרונה על שיתוף עם יונדאי. לצד אלו ניתן למנות עוד כ-25 מותגי רכב עולמיים מ-JAC הסינית, פולקסווגן, פיאט, רנו, מרצדס ואחרים.
ובכל זאת מדובר במדינה קשה – חוקים נוקשים מגדירים אילו מותגי רכב אפשר לייבא ואילו לא. מהרשימה נעדרים מרצדס, לקסוס, פורשה ובכלל כל רכב בנפח שמעל ל-2.5 ליטרים. יחד עם זאת יש למדינה את היכולת לאשר ייבוא פרטני "במקרים מיוחדים" – אם למשל לרוחאני בא להתאמן על דריפטים בדרך לסקי בדיזין – אתר הסקי הגדול באירן על רכס אלבורז.