יום שבת , 17 נובמבר 2018
דף הבית » מגזין » חשמליצ'י
חשמליצ'י
חשמלית עירונית ליצ'י. עם טווח של עד 100 ק"מ ומזגן מצויין אפשר ליהנות ממנה. המחיר: 40,000 שקלים. צילום: רוני נאק

חשמליצ'י

רוני נאק

הנדידה של תעשיית הרכב ממנועי בעירה פנימית, בנזין או דיזל, למערכות הנעה חשמליות כבר בעיצומה. זה החל כמו טיפטוף אולי אפילו הזעה בקיר הבטון של סכר תעשיית הרכב כבר די מזמן – אבל רק בשנים האחרונות בזכות רגולציה והשקעה אדירה בפיתוח מצברים שימושיים התחלנו לקבל כלי רכב שימושיים ממש.

אחד מאלו שהגיע ממש לאחרונה לישראל הוא ליצ'י אשר נהנה מסטאטוס חוקי של קוואדרה-סייקל. או אופנוע עם 4 גלגלים (די הודות לפריצת הדרך של רנו טוויזי בעניין הזה) – ככזה הוא מוגבל לתנועה בתוך הערים, לשאת עד 2 נוסעים (נהג+1), מהירות מירבית של עד 70 קמ"ש, יש לחגור חגורת בטיחות וחשוב מכל: על הנהג להיות בעל רשיון נהיגה רגיל פלוס ביטוחים פלוס טסט כדת משה בישראל. בעבר היה ניסיון לייבא את ליג'ייה הצרפתית, אי שם בתחילת שנות ה-2000 אלא שללא סטאטוס חוקי ברור ועם מנועים קטנים וחלשים העניין לא צלח.

חשמלית עירונית ליצ'י. עם טווח של עד 100 ק"מ ומזגן מצויין אפשר ליהנות ממנה. המחיר: 40,000 שקלים. צילום: רוני נאק

חשמלית עירונית ליצ'י. עם טווח של עד 100 ק"מ ומזגן מצויין אפשר ליהנות ממנה. המחיר: 40,000 שקלים. צילום: רוני נאק

ליצ'י הוא כלי רכב קטן, זעיר במונחי מכוניות ונכנס לאותה המשבצת כמו הסמארט הקטנה ואפילו מעט קטן ממנה. וגם הוא יכול לחנות לרוחב הנתיב. האורך הכללי הוא 225 ס"מ והרוחב די צר עם 140 ס"מ אולם ישיבה זקופה וגג גבוה יוצרים גובה של 164 ס"מ. הנוסעים בקבינה יושבים בתוך כלוב בטיחות (נסתר מהעין במבנה המרכב) ומולם דשבורד שאינו שונה מהותית מזה של רכב פרטי רגיל. לוח מחוונים דיגיטאלי עם חיווי מהירות, מחשב דרך, רמת טעינה ועוד. פה ושם אפשר למצא כיתוב בסינית שעוד לא עבר גיור. מערכת שמע מקורית וחשוב יותר מכל מערכת מיזוג מקורית יעילה מאד. למושבים טווח הזחה מסויים – ההגה קבוע במקומו.

חשמלית עירונית ליצ'י. עם טווח של עד 100 ק"מ ומזגן מצויין אפשר ליהנות ממנה. המחיר: 40,000 שקלים. צילום: רוני נאק

חשמלית עירונית ליצ'י. עם טווח של עד 100 ק"מ ומזגן מצויין אפשר ליהנות ממנה. המחיר: 40,000 שקלים. צילום: רוני נאק

על ההנעה מופקד מנוע של 4.5 קילווואט אשר מוזן ממצברי ג'ל בנפח של 150Ah . זה יספיק לטווחים שבין 70 ל-100 קילומטרים (תלוי בגיאוגרפיה והפעלת מערכות נוספות ברכב) כאשר טעינה מתבצעת משקע ביתי 16 אמפר רגיל לגמרי ותארך כ-8 שעות ממצב ריק.

המחיר: 40 אלף שקלים

הנהיגה בליצ'י ראשית מושכת המון תשומת לב. ורבים ניגשו לרכב להתעניין ולשאול. כל שצריך כדי להתחיל להתגלגל זה לשחרר בלם רגל ולהסיט ידית קטנה – שמאד דומה לידית המגבים – למצב D והעסק זז. בתחילה בהססנות ואז מאיץ במהירות למהירות סופית של 50 עד 55 קמ"ש. אין הילוכים – אין מצמד – אין בעיות.

חשמלית עירונית ליצ'י. עם טווח של עד 100 ק"מ ומזגן מצויין אפשר ליהנות ממנה. המחיר: 40,000 שקלים. צילום: רוני נאק

חשמלית עירונית ליצ'י. עם טווח של עד 100 ק"מ ומזגן מצויין אפשר ליהנות ממנה. המחיר: 40,000 שקלים. צילום: רוני נאק

למרות הספויילר הסקסי שעל הזנב – אולי פדחת – לא מדובר כאן במכונת נהיגה שתקח להרים. המתלים רכים מאד וחסרי ריסון. מה שעושה אותם מצויינים לטיפול בשיבושים של רחוב עירוני טיפוסי במהירות נסיעה נמוכה. את רוב הדברים הם סופגים ומבודדים ורק אם תיחבטו בבאמפ רציני כמו פתח ניקוז עמוק מדי או פס האטה גבוה מדי, תרגישו זאת על הגוף. לצמיגים הקטנים, אולי קטנים מדי עם חישוקי 12 אינץ', יש כאן מגבלה בשל הקוטר הקטן – קטן יותר מקטנועים רבים.

התאוצה מהמקום תידרוש מעט סבלנות מנהגי המכוניות שמאחור – ואלו יופתעו בהמשך מהקצב של הקטנה הזו עד למהירות העירונית המותרת. לבלימה יש יתרון של משקל קל, אבל לא תמצאו כאן מערכת רגנטטיבית המנצלת את הבלימה כדי להפיק מעט חשמל ולטעון מצבים. המערכת די בסיסית ונועדה בעיקר ליצור מוצר נגיש וזול.

חשמלית עירונית ליצ'י. עם טווח של עד 100 ק"מ ומזגן מצויין אפשר ליהנות ממנה. המחיר: 40,000 שקלים. צילום: רוני נאק

חשמלית עירונית ליצ'י. עם טווח של עד 100 ק"מ ומזגן מצויין אפשר ליהנות ממנה. המחיר: 40,000 שקלים. צילום: רוני נאק

בתחום השימושי אזכיר תא מטען חיצוני בנפח 50 ליטרים, בעל נעילה סמלית ואטימה בפני גשם ואבק. יש עוד תא איחסון פנימי ממש מאחרי המושבים. נעילה מרכזית וחלונות חשמל גם הם נוכחים כמו גם מפתח עם שלט ופנסי LED אחוריים.

לפי יבואנית ליצ'י (UDS אינטרנשיונל בע"מ) עלות הרישוי וביטוח החובה עומד על כ-1000 שקלים. לגבי התחזוקה, אין ממש כזו. למצברים אורך חיים כשל המכונית והם נטולי טיפול ואין צורך להיכנס למוסך לטיפולים תקופתיים. היבואן מציע שנת אחריות "מפגוש לפגוש" מיום הרכישה ואם יש תקלה או קלקול ניידת שירות יכולה להגיע עד לבית הלקוח.

חשמלית עירונית ליצ'י. עם טווח של עד 100 ק"מ ומזגן מצויין אפשר ליהנות ממנה. המחיר: 40,000 שקלים. צילום: רוני נאק

חשמלית עירונית ליצ'י. עם טווח של עד 100 ק"מ ומזגן מצויין אפשר ליהנות ממנה. המחיר: 40,000 שקלים. צילום: רוני נאק

הליצ'י יכולה להתאים לכמה סוגי לקוחות כאשר המשותף לכולם הוא צורך בתנועה עירונית והגנה ממזג האוויר – מזגן בקיץ ותא סגור ומחומם בחורף. יכולה להיות תחליף זול לרכישה ואחזקה מול רכב משומש – או לשדרג קלנועית לכלי רציני יותר. גם למשבצת של "תחבורה שיתופית" היא תיכנס בקלות. יחד עם זאת – כמו אצל חשמליות נוספות – התשתית הציבורית מפגרת אחרי יבואני הכלים. ועד שלא יהיו שקעי טעינה כמעט על כל עמוד תאורת רחוב – ליצ'י ושכמותה יהיו מוגבלות יחסית.

חשמלית עירונית ליצ'י. עם טווח של עד 100 ק"מ ומזגן מצויין אפשר ליהנות ממנה. המחיר: 40,000 שקלים. צילום: רוני נאק

חשמלית עירונית ליצ'י. עם טווח של עד 100 ק"מ ומזגן מצויין אפשר ליהנות ממנה. המחיר: 40,000 שקלים. צילום: רוני נאק

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6