שבת , 27 אפריל 2024
מבחן דרכים מרצדב GLA 250e פלאג אין הייבריד. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים מרצדס GLA פלאג אין

רוני נאק

לרכב היברידי נטען, פלאג-אין, יש את הפריבילגיה ליהנות משני העולמות: נסיעה 100% חשמלית לטווח מוגבל ועומס נמוך וגם שחרור מהתלות בעמדות טעינה ציבוריות כשיוצאים למרחבים שבין הערים ולנסיעות ארוכות. כאשר משלבים זאת בהקשר של רכב פנאי פרימיום ממרצדס, היתרונות היחסיים בולטים עוד יותר.

 

GLA פלאג אין

לפני קצת יותר משנה התווספה להיצע גרסאות GLA בישראל גם גרסת הנעה היברידית-פלאג אין. למי שעוד לא יודע במה מדובר נספר שזו מערכת הנעה המשלבת מנוע בעירה פנימית עם יחידת הנעה חשמלית שיש לה יכולת להיטען מרשת החשמל וגם ב"טעינה עצמית" כמו היברידית רגילה. כך מתקבלת יכולת של נסיעה 100% חשמלית לטווח של כמה עשרות קילומטרים (56 ק"מ לפי נתוני מרצדס) וכאשר הסוללה ממוצה, ממשיכה מערכת ההנעה לפעול כמערכת היברידית רגילה לכל דבר עם טעינה עצמית ממנוע הבנזין ומאחזור אנרגיה במורדות ובלימה.

מבחן דרכים מרצדס GLA 250e פלאג אין הייבריד. עד 56 ק"מ על טעינה חשמלית. 7.4 קו"ט ביתית או מהירה ב-20 דק'. צילום: מרצדס

ב-GLA מסומנת מערכת ההנעה הזו כ"250e" והיא כוללת מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.33ל' (פרי פיתוח משותף עם רנו/ניסאן) המפיק 160 כ"ס ו-25 קג"מ ובנוסף גם מנוע חשמלי עם תפוקה של 102 כ"ס ו-30 קג"מ. שילובם אינו 1+1 כך שתפוקת המערכת הכוללת עומדת על 218 כ"ס ו-45 קג"מ. המערכת החשמלית ניזונה מסוללת ליתיום בעלת קיבולת של 15.6 קוט"ש עם טעינה לא מאד מהירה של 7.4 קו"ט המתאימה בעיקר לטעינה ביתית אבל יש גם יכולת לקבל טעינה מהירה. טווח הנסיעה החשמלי, הוא כאמור 56 ק"מ וההנעה קדמית בלבד דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 8 הילוכים.

מבחן דרכים מרצדס GLA 250e פלאג אין הייבריד. מאד נעים בשיוט על כביש מהיר, ממשק MBUX מעולה ופקדי נגיעה ב-AMG ליין שעל גלגל הגה ספורטיבי. צילום: רוני נאק

רכב המבחן, ברמת אבזור AMG ליין, מוסיף לרשימת הפריטים הארוכה גם חישוקי גלגל 20 אינץ', גלגל הגה ספורטיבי עם פקדי מגע, חבילת תאורת לילה, מושבים ספורטיביים משולבים שני סוגים של חומרי גלם דמויי עור (ארטיקו יחד עם דיינאמיקה).

הגימורים הפנימיים כוללים משטחים דמויי קרבון, יש גם שמשות פרטיות כהות, חימום למושבים קדמיים, מפתח חכם, חלון שמש פנוראמי וכמובן קוקפיט דיגיטלי מלא עם סוויטת MBUX המצויינת של מרצדס וגם בורר מצבי נהיגה עם 4 פונקציות שונות כולל מצב חשמלי מלא (אם רמת הטעינה של הסוללה מאפשרת זאת) ומצב ספורטיבי ונמרץ.

מרצדס GLA פלאג-אין משווקת בשלוש רמות אבזור ובטווח מחיר של 310 עד 393 אלפי שקלים ל-GLA ברמת AMG ליין.

מבחן דרכים מרצדס GLA 250e פלאג אין הייבריד. שמשות פרטיות כהות מאחור וחישוקי גלגל 20 אינץ' בחבילת AMG ליין. צילום: רוני נאק

נהיגה

45 קג"מ בהחלט מורגשים היטב בכל אחד משלבי הנהיגה. פחות אם תסעו רק במצב החשמלי אז יהיו לכם זמינים 30 קג"מ – שזה גם בסדר. בכל שלבי הנסיעה בעיר, המערכת שבמצב ברירת המחדל שלה מעדיפה את ההנעה החשמלית – זה אחלה, נעים ושקט בהתנהלות ברחובות העיר. למתלים יש כיול רך למדי כך שחווית הנסיעה היא מאד נעימה ורכה בעיר למרות המושבים הספורטיביים וחישוקי ה-20 אינץ'.

ה"מיץ" של החשמל הסתיים אחרי כ-46 קילומטרים, כשני קילומטרים על כביש 6 לכיוון דרום ממחלף קסם. טווח שבעיניי סביר לאור ל-56 ק"מ המוצהרים ואופי נהיגה רגיל בכוונה בלי שום ניסיון לחסוך באלקטרונים.

מאותה נקודה ואילך ה-GLA ממשיכה להתנהל כרכב היברידי לכל דבר. מפעילה ומדוממת את מנוע הבנזין לפי רמת העומס, מהירות הנסיעה ודרישות הכוח של הנהג. חשוב לציין שבעת קיק-דאון כל מלא הכוח של המערכת זמין – גם אם רמת הטעינה של ה-PHEV מראה 0%.

מבחן דרכים מרצדס GLA 250e פלאג אין הייבריד. דלת תא מטען חשמלית, אופציה, וכפל מפלטים תקניים. צילום: רוני נאק

• הפלאג אין הייבריד היעיל ביותר?

בכביש הבינעירוני ה-GLA היא קרוזרית נעימה. מסתירה את היותה, בסופו של דבר, SUV קומפקטי באורך של 4.4 מטרים ובסיס גלגלים של 273 ס"מ המקנים חלל פנימי גדול ומידות חיצוניות קומפקטיות. בהחלט הקטן בליין ה-SUV העצומים של מרצדס. רמת ה-NVH טובה מאד בכל טווחי המהירות, ממשק MBUX מאפשר התממשקות מהירה (אך חוטית) לקארפליי ואנדרואיד.

ביום המחרת, עזבנו את הכבישים המהירים רבי הנתיבים לטובת הכבישים המפותלים של הגליל העליון בדרך אל וחזרה מביקור בגן הלאומי ברעם. בהחלט פינה מרתקת של היסטוריה יהודית.

מבחן דרכים מרצדס GLA 250e פלאג אין הייבריד. בית הכנסת המפואר בברעם. מרשים מאד. צילום: רוני נאק

כאן גילינו SUV דינאמי וחביב, ללא יומרות ספורטיביות אבל עם מספיק כוח ותגובות שלדה/מתלים כדי לאפשר גם נהיגה נמרצת אם רוצים. מצד שני, נהננו יותר לפתוח את כל החלונות ולקחת שאיפות עמוקות של אוויר גלילי נקי ומתוק.

צריכת הדלק ההיברידית עמדה על כ-16.5 קילומטרים לליטר. סביר למדי אם לוקחים בחשבון שאת ה-50 קילומטרים הראשונים עשינו רק על החשמל.

מבחן דרכים מרצדס GLA 250e פלאג אין הייבריד. דיפוני פלסטיק דמוי קרבון. לא אהבנו. צילום: רוני נאק

מה פחות

לא מעט. ברכב המבחן חסרו לטעמי פריטי אבזור ומפרט שהייתי מצפה למצא בגרסה הבכירה של SUV הנושא את סמל מרצדס. למשל בלט העדרו של משטח טעינה אלחוטי (אופציה קיימת), בלטו עוד יותר העדרם של פתחי מיזוג למושב האחורי (אופציה שלא קיימת).

עוד לא אהבתי את אופן תפקוד הבלמים. אפידמיה בה לוקות גרסאות PHEV מיצרניות רבות שבהן נדרשת יכולת איחזור חשמל בבלימה. השינויים בדוושת הבלם מורגשים מאד ומקשים על הנהג להעריך היכן בדיוק הרכב יעצור ובאיזה תאוטה.

הגימורים דמויי הקרבון בקבינה לטעמי הם דאונר רציני. זה לא משטח שהייתי מצפה למצא במותג "פרמיום" ואותי (כלקוח לא פוטנציאלי) זה היה מעט מעליב שלא לומר עלבון. מרצדס יודעת לעשות דברים טוב יותר מזה.

ולסיום אופן ההתערבות של מערכות הבטיחות האקטיביות, בעיקר תיקון הסטיה מהנתיב, סופר אגרסיבי. אותי כנהג שמעורב ואשכרה נוהג במכונית מבלי להתעסק בנייד תוך כדי, זה אשכרה מטריד וגרם לזה שלבסוף ביטלתי את התיקון.

מבחן דרכים מרצדס GLA 250e פלאג אין הייבריד. חבילת מרצדס באריזה קומפקטית. צילום: רוני נאק

מה בסוף?

אם 64 גוונים של תאורת אווירה מתחלפת פחות מדברים אליכם ופלסטיק דמוי קרבון מוריד לכם. הדירו רגליים מה-GLA הזו. לצד זאת, תקבלו רכב פנאי מהודר ומאובזר מאד, הנותן חווית נסיעה נעימה מאד בעיר ומחוצה לה.

הצהרות ההנעה החשמלית עומדות בהבטחה ואם תשכילו לטעון את הסוללה בלילה, רבים הסיכויים שבמהלך כל השבוע (בין הבית למשרד) לא תשרפו דלק כלל. כשמגיע הסופ"ש והנסיעה הארוכה לצימר, תהיו משוחררים מחרדת הטווח החשמלית ותהנו מצריכת דלק טובה הנותנת טווח גדול ומחיר קטן במשאבה.

לצד כל זה מדובר בחוויית "מרצדס" מלאה. גם אם באריזה קטנה יותר.

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × five =