שבת , 27 אפריל 2024
המחסור במלאים של מכוניות חדשות יוצר סכנות חדשות למי שרוצה עכשיו לרכוש מכונית חדשה. צילום: VW

כך אתם יכולים ליפול כשאין מכוניות במלאי

רוני נאק

בהיפוך יוצרות כפי שמעולם לא היה בשוק הרכב, הרעב המטורף של הציבור למכוניות חדשות אחרי הכאפות הגדולות של הקורונה תפסה את יצרניות הרכב עם המכנסיים למטה. בין השאר מכיוון שהם רגילים היו ללחוץ חזק את הספקים שלהם, למשל אלו שמייצרים שבבים, צ'יפים, שמפעילים הכל מהמפתח החכם שבכיס ועד לפסי ה-LED במאותתים הדינאמיים שלך. העולם המערבי היה, ובחלקו עודנו, מסוגר בבתים. עובד ומשועמם מהבית והדרישה הצונאמית למחשבים ניידים, קונסולות משחק וכל דבר שיאפשר טלפורטינג למימד הווירטואלי הסיט את זרם השבבים לעבר תעשיית האלקטרוניקה. ולייצר שבב זה לא בדיוק כמו לייצר גוז'ון לגלגל. להרים מפעל שבבים זוהי השקעה של מיליארדים ויש אפילו מי שטוענים שכרגע מתחוללת "מלחמת השבבים הראשונה" בין המעצמות. סין, ארה"ב ובמרכז טאיוואן. אבל זה נושא אחר.

אחרי ששנים החליפות האפורות של מנהלי חברות הרכב התרגלו לקבל כמעט כל דבר מהתעשייה הזו ובינינו היו גם די מגעילים, כמו שהם יודעים, הם עתה נאלצים לחכות לתורם בסבלנות. עבורנו זה אומר עצירה של קווי יצור, שינוי מפרטים ואפילו מסירת מכוניות ללקוחות עם מפתח יחיד כשהספייר יגיע מתישהו "מחרכך". אבל יש עוד סכנות – כמו למשל שלא תקבלו את המכונית שהזמנתם.

המחסור בשבבים כבר גרם לענקיות מארה"ב להודיע כי הן משנות את מפרטי האבזור של דגמים מסויימים. צילום: GM

היום הדרישה למכוניות עולה בהרבה על ההיצע ומי שבעסקי סחר הרכב מנצל זאת כדי לעצור מבצעים ואף להעלות מחירים ובאופן כללי לנהוג בדרך שתמקסם את הרווחים שלו. ההסבר ממשיך ואף עמוק מזה וגם היצרניות מעלות את מחירי ה-FOB לסוכניהם בעולם בתירוץ מופלא של "קובידפלציה". גם אנחנו מרגישים זאת היטב.

זמני האספקה התארכו מאד ויש כבר מקרים לא מעטים שבהם לקוחות שהמתינו חודשים, אחרי שפתחו הזמנות, שילמו מקדמות וקבלו צפי הגעה, שפתאום מקבלים הודעות על דחיה נוספת בתאריך האספקה או אפילו הפסקת יצור הגרסה שהוזמנה מכיוון שחלק מהאביזרים כוללים שבבים – שאין. אז או שתחכה עוד למכונית עם האביזר או שתסתפק ברכב ללא האביזר. בשורה התחתונה אתם יכולים להזמין מכונית עם מפרט שקיים כרגע, עכשיו, אבל אם המפעל לא יהיה מסוגל לייצר אותה (בגלל אותו מחסור בשבבים) לעולם לא תקבלו אותה. לפחות את המקדמה תוכלו לקבל בחזרה אבל זה לא מקרב אתכם לבונבוניירה חדשה בחניה.

בלי שבבים המאותתים לא ינצנצו באותו השיק. ואולי תקבלו רק מפתח חכם אחד. צילום: stellantis

המחיר הסופי גם הוא עשוי מאד להשתנות אם חולפים חודשים מרגע ההזמנה ועד לאספקה. המחיר ה"סופי ממש" נקבע ביום השחרור מהמכס ועשוי להשתנות בהתאם ל"קובידפלציה" וגם בשל השינויים בשערי המטבע השונים ואולי שינויים רגולטוריים שחלו מאז (כמו למשל ביטול ההטבה להיברידיות בסוף השנה). ככלל אצבע השינוי במחיר תמיד יהיה לרעתכם. אני לא מכיר מקרה הפוך שיבואני הרכב (כפרוקסי של המדינה) הורידו מחירים באופן מהותי. כך שיהיה עליכם להתחייב לרכוש מכונית מבלי שבאמת תדעו מה יהיה המחיר ה"סופי-סופי" שבסוף יתעופף מארנקכם לקופת המדינה והיבואן. ואם אותו יבואן ירצה לנקנק אתכם – הוא יכול כי יהיו קונים רבים אחרים לרכב שאתם בעצבים וויתרתם עליו.

• אין לכם מלאים? הלקוחות עוברים הלאה

לא תמצאו מידע לגבי אספקת הרכב באתרי הרכב של היבואנים. בכלל. שום כלי לעזור לכם לדעת מתי תהיה האספקה בפועל. על אמת. בתכל'ס מנקודת המבט שלהם, כמוכרי המכוניות, זה לא ישרת אותם לספר לכם הלקוחות שאין להם מה למכור או שיהיה עליכם לחכות 4 חודשים או יותר לכרכרת החלומות. כאן יש קטע צרכני טהור כי אם חנות החיות השכונתית יכולה לסמן באתר ההזמנות שלה שהאוכל של רקסי אזל ואולי להציע לנו רקסי 2.0 בטעם אחר – "השמטת" העובדה שאין מוצר (כי מכונית היא מוצר) לספק ללקוח המשלם האם אין בכך הטעיה? האם לקחת מקדמה של אלפי שקלים על מכונית שלא קיימת ושאולי כלל לא תהיה זהה למפרט שעליה חתם הלקוח מעלה שאלה אתית?

 

 

 

Check Also

מזראטי חושפת עוד קצת גרקאלה

תחשבו עליו כמו על לבאנטה קטן יותר. עם ממדים של אאודי Q5 מזראטי גראקלה בהחלט בדרך להיות רב מכר של מותג היוקרה האיטלקי. האם העיכוב בהגעה לייצור ישבח את הבציר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 × four =