יום רביעי , 6 נובמבר 2024
לפי ה-IIHS מערכות הבטיחות האקטיביות לא מאד מוצלחות. מזל שלא בחנו את הסיניות...צילום: טסלה

IIHS – מערכות בטיחות אקטיביות "לא משהו"

רוני נאק

רק לפני כמה שנים, מכוניות אוטונומיות היו "הדבר הבא". בכירי התעשייה, במיטב החליפות המחויטות שלהם, סיפרו מעל כל במה אפשרית איך או-טו-טו הם יהיו הראשונים להגיע לטכנולוגיה שתאפשר לנו להשתחרר מכבלי הנהיגה האנאטומית (ועל הדרך לחסל את הפרנסה של מיליוני נהגים מקצועיים ברחבי העולם המערבי). אולם המציאות פעמים רבות אינה נפגשת עם הצהרות מנכ"לים שאגלי הזיעה מפרשיות שחיתות עולמיות (וקנסות של מיליארדים) עוד לא נספגו בצווארון של מכופתרת מכותנה מצרית משובחת.

מערכות בטיחות אקטיביות הפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו עם מכוניות חדשות – לפחות עם אלה מהעשור האחרון. פעולתן פעמים רבות לא עקבית, לפעמים מוזרה אבל כמעט תמיד מעצבנת. בעיקר אם אתם נהג עירני ונוכח ולא עפיפון עם החוטם בטלפון. היסטורית, היו למערכות האלה תפקיד משמעותי בצמצום צריכת חלקי החילוף – בעיקר בתאונות פגושים קלות הנגרמות בפקקים ובתנועה העירונית. אולם יעילותן קבלה עד לא מזמן תפקיד משני במבחני הבטיחות השונים. עד עתה במבחן ראשון בו ה-IIHS בארה"ב לקח את העניין יותר ברצינות וממצאיו, אם לנסח בעדינות, לא מלהיבים.

מוניות אוטונומיות. היסטוריה קצרה ומתועדת של פגיעה בהולכי רגל ושורה של אירועים מוזרים. צילום: CRUISE

 

• לעמוד הדירוגים באתר IIHS

הסטנדרטים שמציב ה- IIHS לאיכות הפעולה של מערכות הבטיחות השונות כוללים: אופן ניטור נהג, היכן ידיו נמצאות והאם הוא מסתכל על הדרך. היקף השימוש בהתראה על סכנה (למשל מושב רוטט), האטת הרכב במקרה סכנה והודעה לנהג על קיומה של סכנה. עוד נבדק האם נדרש אישור נהג לפני ביצוע שינוי נתיב (אם הנהג אינו מאותת, המערכת תמנע ממנו לשנות נתיב), התחלה מחודשת של שיוט במהירות אם הנהג אינו מסתכל על הכביש, היקף התגבור של ההגה בעת שמירה על נתיב הנסיעה, אפשרות נסיעה ללא חגורת בטיחות והיקף פעילות מערכות הבטיחות בזמן ביצוע תמרוני חירום. הציונים של ה-IIHS נעים בין: "טוב", "סביר", "חלקי" ו"גרוע". כל רכב מקבל גם ציון כללי שמבוסס על חישוב כולל של כל הציונים למערכות השונות.

המערכת בלקסוס LS (קיימת רק בדגם הקצה של היצרן) זכתה לציון מפרגן. צילום: לקסוס

 

מתוצאות המבחן עולה כי מספר מערכות בטיחות קיבלו ציונים גרועים. לפניכם הציון הסופי שמסכם הכל:

מערכת PILOT ASSIST של וולוו שמתגאה בבטיחות מכוניותיה קיבלה ציון "גרוע". מערכת ה- FSD של טסלה קיבלה גם היא ציון כולל גרוע. לצידה גם מערכת "אוטופיילוט" של טסלה קיבלה ציון גרוע וגם מערכת ProPILOT Assist 2.0 של ניסאן.

רשימת המערכות שקיבלו ציונים כוללים גרועים כוללת גם את מערכת BlueCruise של פורד, מערכת DISTRONIC של מרצדס וה- DRIVE ASSISTANT PRO  של ב.מ.וו. גם המערכת של ג'נסיס שנקראת "סמארט קרוז קונטרול" קיבלה ציון גרוע וגם מערכת "הייוויי אסיסט" של ג'נסיס.

את הציון "חלקי" נתן הארגון לשתי מערכות: ProPILOT המקושרת לניווט  של ניסאן ו-Super Cruise של ג'נרל מוטורס. מכל רשימת היצרנים המפוארת הזו רק אחד קיבל ציון טוב: מערכת "Teammate" שקיימת רק בלקסוס LS.

 

 

Check Also

ג'נסיס GV80 מתעדכן ומעלה שרירים

דגם הפנאי הגדול לבית ג'נסיס, GV80 מכפיל את היצע הגרסאות ועובר מטורבו-דיזל לטווין-טורבו בנזין. האם מותג היוקרה הקוריאני שם את הגרמניות בכיס?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *