יום ראשון , 3 נובמבר 2024
מבחן אופניים חשמליים ספשילייזד טורבו לבו אקספרט. מפרט מעולה, מנוע חזק ויכולת מגוונת. צילום: רוני נאק

מבחן ספשילייזד טורבו ליבו אקספרט

• התפרסם במקור בישראל היום

• תודה מיוחדת למצמן הרצליה, יהושע ושלומי, על הסיוע בהכנת הכתבה

רוני נאק

הספשילייזד טורבו ליבו הם דוגמה מצויינת לחשיבות ההגעה ראשונים לשווקים. ב-2015 כשענקית האופניים הציגה את הדור הראשון של ה-LEVO החשמליים היא לא הייתה לגמרי לבד. אבל פריצת הדרך שהוצגה, יחד עם האיכות הכוללת הגבוהה של המוצר הרימו את הרף הרבה מעל למה שהיה אז בחנויות האופניים. הרוכבים ראו, עלו לרכיבת מבחן והתאהבו. הרוכבים הצביעו בארנק והסגמנט הזה צמח בקצב מאד מהיר כשהוא מאפיל על מכירות אופני ההרים הרגילים – כשהספשילייזד הם מובילי השוק ותמיד אמת המידה שלפיה שופטים את כל היריבים האחרים.

מאז לא עברו שנים רבות, בטח ביחס למחזור החיים המקובל בעולם המכוניות. הקצב באופניים מהיר הרבה יותר. עתה הגיע לידינו הדור השלישי של הטורבו-ליבו, עם שינויים ועדכונים טכנולוגיים רבים בשני הממדים (שהם אחד) בצד של ה"אופניים": שלדה, מתלים וכיוב'. אבל גם בצד של ההנעה החשמלית עם מנוע משופר, מערכת ניהול חכמה וגם אפילו עדכוני תוכנה מהאוויר.

מבחן אופניים חשמליים ספשילייזד טורבו לבו אקספרט. מנוע של 90 ניוטון, סוללה של 700 אמפר/שעה וקיט חלקים איכותי. צילום: רוני נאק

האופניים

אופני המבחן הם ברמת "אקספרט" שזה אומר בשליש העליון של מנעד המחירים של דגמי הטורבו-ליבו. אלו נעים מדגם הבסיס המכונה "קומפ" עם שלדה אלומיניום במחיר של 28,995 שקלים ועד לרמת "s-works" במחיר 55,895 שקלים. אופני המבחן, שמצמן את מירוץ היבואנית שלחה לנו הם כאמור ברמת אקספרט ועולים 39,995 שקלים. סכום נאה בהחלט אבל כזה שנותן הרבה מאד.

מבחן אופניים חשמליים ספשילייזד טורבו לבו אקספרט. שלדה חדשה עם גיאומטריה עדכנית ואפשרות לכיוונים עדינים. ניתוב כבלים פנימי ואיכות כללית מצויינת. צילום: רוני נאק

השלדה היא שלדה בגיאומטריה חדשה ועשויה מקרבון (סיבי פחמן), עוטפת בהידוק סוללת הנעה גדולה ומספקת זווית היגוי סטנדרטית של 64.5 מעלות. לשלדה יש אפשרות לשנות גיאומטריה ב-6 קומבינציות שונות ובכך להשפיע על התנהגות האופניים: זריזים יותר לסיבובים על ידי חידוד זווית ההיגוי או נטועים ו"קטריים" יותר לשיפור היציבות בקטעים מסולעים ומורדות מהירים. כיוון הזווית מושג על ידי ראש היגוי אקצנטרי ושבב מתהפך בבסיס הזרוע האחורית. עוד כדי לתת לאופניים מאפיינים מחודדים יותר בחרה היצרנית לשים גלגל 27.5 אינץ' מאחור ו-29 אינץ' לפנים, לקצר את תמוכות השרשרת (האורך של זרוע המתלה התחתונה) כשעל הדרך היא משיגה גם גלגל אחורי איתן יותר שיצליח להתמודד ללא עיוותים עם המשקל של האופניים. עוד ראוי לציין את ניתוב הכבלים הפנימי וגם את הגימור המושקע החושף בחלקים עיקריים את האריגה המהפנטת של סיבי הפחמן בשלדה.

מבחן אופניים חשמליים ספשילייזד טורבו לבו אקספרט. פוקס X-2 עתיר נפח ורב כיוונים מספק 150 מ"מ של מהלך משוכך היטב. צילום: רוני נאק

אל בסיס הקרבון הזה נוספה חבילת מתלים רבת יכולת. בחזית מזלג פוקס "עלית" בקוטר 38 מ"מ עם מהלך של 160 מ"מ ואפשרות לכיוונים של שיכוך כיווץ והחזרה איטי ומהיר בנפרד. מאחור שולט בולם זעזועים X-2 מהדור החדש של FOX, בתנועת המתלה על פני 150 מ"מ וגם לו אפשרויות כיוון רבות.

מבחן אופניים חשמליים ספשילייזד טורבו לבו אקספרט. מזלג פוקס מצויין בקוטר 38 מ"מ עם גריפ-2 וכיווני שיכוך מהיר ואיטי. מגהץ חירפוצים היטב, סופג נחיתות נפלא ומספק אחיזה נהדרת. צילום: רוני נאק

על הבלימה מפוקדים מעצורי דיסק הידראוליים מסדרת CODE ברמת RS עם דיסקים אובר-סייז בקוטר 203 מ"מ בשני הגלגלים ואותם נושכים קליפרים קטנטנים ועצבניים עם 4 בוכנות.

מבחן אופניים חשמליים ספשילייזד טורבו לבו אקספרט. מעצורים מסדרת CODE לפנים ומאחור. דורשים סבלנות והרצה עד שמתחילים לנשוך ברצינות. צילום: רוני נאק

העברת הכוח מתבצעת עם מערכת איכותית מבית SRAM עם 12 הילוכים. המעביר מסדרת XO1 ונחשב לעמיד ואמין במיוחד.

עוד נציין מוט מושב הידראולי, חישוקי גלגל רחבים ועליהם צמיגים שמנמנים ברוחב 2.6 (29 לפנים ו-27.5 מאחור). כידון אלומיניום רחב ואוכף עם בסיס אלומיניום חותמים חבילת אבזור שהיא איכותית היכן שחשוב ותכליתית איפה שפחות משמעותי להשקיע.

מבחן אופניים חשמליים ספשילייזד טורבו לבו אקספרט. 90 ניוטון-מטר למנוע המעודכן וצריכת זרם מצויינת המאפשרת להנות מעשרות קילומטרים מחושמלים. צילום: רוני נאק

בצד של ההנעה תמצאו את המנוע המכונה על ידי היצרן full power system 2.2. היצרנית שלו היא ספקית ענקית של עולם הרכב בשם BROSE המייצרת מגוון עצום של מנועים חשמליים ממגבי שמשות, מושבים חשמליים ועד הגאים ומזגנים לרכב חשמלי ומערכות טעינה מהירות. היא הספקית של מרבית מותגי הרכב האירופאיים וגם של כמה מן החוץ. המנוע באופניים האלה מפיק 90 ניוטון-מטר (כ-9 קג"מ) והוא מוגבל לפי התקן האירופאי לסיוע עד ל-25 קמ"ש. הכוח מגיע מסוללת ליתיום המשולבת בקורת השלדה בעלת קיבולת של 700 וואט/שעה (0.7 קוט"ש בשפת הרכב).

מבחן אופניים חשמליים ספשילייזד טורבו לבו אקספרט. תצוגה מינימאלית על השלדה לצד אפליקציה תכליתית, שימושית ובעיקר יציבה. צילום: רוני נאק

מערכת הניהול מעניינת עם אפשרות לבחור בין שלוש רמות בסיסיות: אקו, טרייל ו-טורבו. כאשר ניתן להגדיר את רזולוציית הסיוע במצבים השונים על ידי אפליקציית סמארטפון המתממשקת לאופניים. בנוסף חיישן לחץ על ציר הדוושות יספק כוח לרוכב שלוחץ ומתאמץ וזה תורם לתחושה הטבעית ברכיבה.

 

הרכיבה

אם מעולם לא רכבתם על אופני הרים חשמליים, הפעם הראשונה שדוחפים עליהם דוושה היא בהחלט חוויה מרחיבת אישונים. התאוצה די חזקה ביחד לאופניים רגילים גם במצבי הסיוע הבסיסיים וקצב ההתקדמות מהיר מאד עד לקיר הווירטואלי של 25 קמ"ש שבו העזרה החשמלית מופסקת (יש האקרים שיפרצו את המגבלה של המהירות וההספק אבל זה לא חוקי, מבטל את האחריות ופתח לתקלות – לא מומלץ).

מבחן אופניים חשמליים ספשילייזד טורבו לבו אקספרט. שבילים פתוחים או מסלעות טכניות. היכולת הרב גונית של האופניים תתאים לרוכבים רבים. צילום: רוני נאק

תנוחת הרכיבה נוחה ומרווחת מאד ברכיבות ארוכות כמו גם ברכיבות קצרות ופרועות. מהר מאד קל לשכוח שמדובר באופניים השוקלים 23 ק"ג ולפצוח בקצב רכיבה מהיר וזולל סלעים ומעלות בצורה שאופני הרים רגילים פשוט לא מסוגלים (בטח לא עם רוכב לוחם-סופ"שים כמוני). היכולת של האופניים האלה להתאים לרוכבים למרחקים ארוכים וגם לאלה שמכסחים סלעים בדילוגים בהחלט שמרשימה בעיקר בזכות המתלים ארוכי המהלך המעצורים החזקים והשלדה שנותנת פלטפורמה מצוינת לכל זה.

עוד מצאה חן בעיניי התצוגה המינימאליסטית. לא מחשב התלוי על הכידון אלא מוגן ומשולב בשלדה, התפעול נעשה על ידי בקר קטן בשמאל הכידון ואפשר להגדיר בו עשרות תצוגות מידע שונות כולל התמששקות של רצועת דופק ועוד. פתרון מבריק.

מבחן אופניים חשמליים ספשילייזד טורבו לבו אקספרט. קוקפיט נקי ותכליתי. המיתוג בצד שמאל מנהל את תפוקת הכוח החשמלי. צילום: רוני נאק

צריכת הזרם טובה מאד ותספיק לעד כ-5 שעות רכיבה בתלות משקל הרוכב, הגיאוגרפיה ומזג האוויר. בניהול אנרגיה נכון אפשר להגיע ליום רכיבה ארוך מאד מבלי שיאזלו האלקטרונים בסוללה הגדולה. לחילופין אפשר דרך האפליקציה להזין את אורך המסלול, כמה מטרים אתם צופים לטפס בו וכמה אחוזי סוללה תרצו להשאיר "ספייר" ותנו לעסק לנהל את עצמו. זה עובד באופן מרשים מאד.

מבחן אופניים חשמליים ספשילייזד טורבו לבו אקספרט. נקודת תורפה אפשרית? הדלתית עלולה להתפצח (אם תפתח בזמן רכיבה) וחיבור טעינה נמוך. צילום: רוני נאק

מה פחות

בתוך העולם של אופני ההרים החשמליים הטורבו-ליבו מובילים את הלהקה. אבל הם לא מושלמים. הפתרון של דלתית הטעינה חושף אותה לשבירה בקלות ואז תיאלצו לרכוב חשופים יחסית ולהזמין חלק חדש מהיצרן. בנוסף, הצמיגים המקוריים שמתאימים לרוכבי שבילים התגלו כבעלי דופן עדינה יחסית בתנאי סלעים אגרסיביים וקפיצות. בנוסף זמן הטעינה של הסוללה הגדולה, ממצב כמעט ריק, ארוך למדי ולוקח כמה שעות טובות.

מבחן אופניים חשמליים ספשילייזד טורבו לבו אקספרט. אי-שם בצפון הרחוק. קילומטרים ארוכים, מעלות תלולים ומכשולים טכניים לא מרתיעים כלל. כאן מעל לנחל גודרים הטכני. צילום: רוני נאק

סיכום

נתחיל עם הפיל שבחדר. בדור השני של טורבו ליבו היו לא מעט תקלות מנוע שנבעו מרצועת הנעה חלשה מדי. עתה במנועי הדור השלישי הארכיטקטורה של המנוע התעדכנה, הרצועה המדוברת חוזקה מאד והיא עתה מחומר שונה. במשך כל ימי המבחן ומאות הקילומטרים שרכבנו לא נתקלנו בבעיה כל שהיא – האופניים היו פיקס.

ספשילייזד טורבו ליבו ממשיכים לטעמנו להוביל את סגמנט אופני ההרים החשמליים עם דור כל חדש אשר פותר את הבעיות שהיו בדור הקודם ומציגים היום פתרון חשמלי נפלא למנעד רחב של רוכבים. ממטיילים זוללי קילומטרים ועד לוחמי סופ"ש מנתרי סלעים ובולסי דרדרות. אם התקציב הזה נראה לכם גבוה מדי. קחו מספר ותעמדו בדור. הביקוש לאופניים האלה עולה בהרבה על ההיצע.

Check Also

טויוטה מרימה ל-SEMA

טויוטה לנד קרוזר ו-טויוטה 4ראנר מגיעים לתערוכת SEMA כשבשני המקרים יש לא מעט נוסטלגיה לדגמי העבר והרבה מאד מקטלוג השיפורים של TRD. מתי טויוטה לנד קרוזר בישראל?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *