יום ראשון , 28 אפריל 2024
האופק של הצגת סוללות מצב-מוצק התקרב מאד בשביל טויוטה. צילום:טויוטה

הרכב החשמלי שלך אתמול הפך למיושן

רוני נאק

מקרב רוכשים רבים של רכב חשמלי בישראל ישנם לא מעט "מאמצים ראשונים" כאלה שלא פוחדים ממותגים שמעולם לא שמעו עליהם ונלהבים לחבק מה שנתפס בעיניהם כטכנולוגי ונושא הבשורה של "זה העתיד". לצידם יש גם את הפרגמטים שהמניע העיקרי שלהם היה (לפחות עד לא מזמן) להפחית את עלויות האחזקה והבעלות של רכבם. בשני המקרים, הם מדגימים את הסכנה שבאימוץ טכנולוגיה מתפתחת. ובמקרה של מכונית, זה לא סמארטפון שהיקר שבהם עולה כ-5,000 שקלים, מדובר לפעמים בהוצאה של 200 אלף שקלים ואף יותר לרכישה של רכב חשמלי חדשני העשוי בזמן קצר מאד להפוך לאנדרטה.

זה רק קונספט על בסיס אחד האייקונים של טויוטה מהעבר AE86 – כאן עם הנעה חשמלית אחרוית לדריפטים כמובן. צילום: טויוטה

ומדוע הפתיח המעצבן הזה? מכיוון שבכנס שהתקיים בהודו אתמול, אמר (או "הדליף") בכיר בטויוטה כי תוך שנתיים ענקית הרכב תהיה מוכנה להפצה עולמית של סוללות solid-state. מדובר בלא פחות מהגביע הקדוש של עולם הסוללות – שעד אתמול האופק של ייצורן ההמוני היה הרבה יותר רחוק – אשר מבטיחות זמני טעינה קצרים במיוחד, טווח נסיעה ארוך מאד, עמידות בפני שריפות ומחזורי טעינה רבים – ביחס לסוללות ליתיום-יון על סוגיהן השונים המקובלים היום בתעשיה (NMC, LFP וגם סודיום – שזה מלח).

סוללות מצב מוצק מבטיחות לשפר באופן דרמטי את טווח הנסיעה של כלי רכב חשמליים (EV), מרכיב מרכזי במהלך האסטרטגי שטויוטה חשפה ביוני כדי לפצות ולנסות לסגור את הפער בתחום מול טסלה וכמובן מותגי סין, בראשם BYD.

ידידנו "מוריזו" – הכינוי של אקיו טויודה – לא שכח שמכוניות צריכות להיות גם כיף ומפתח ליין גרסאות GR מקסים. לצד החשמל. צילום: טויוטה

בשנה שעברה, טויוטה וחברת זיקוק הנפט Idemitsu Kosan אמרו שהם יחברו ל-JV במטרה של פיתוח וייצור המוני של סוללות SS (במצב מוצק), שאותן הם שואפים להביא ב-2027 ו-2028, לייצור המוני בקנה מידה מלא. אולם עתה, נראה שלוח הזמנים התקצר באופן משמעותי מאד.

"אנחנו נשווק את כלי הרכב החשמליים שלנו עם סוללות מוצק בעוד שנתיים מעכשיו", אמר ויקראם גולאטי לסוכנות הידיעות רויטרס, מנהל טויוטה הודו. לדבריו מדובר ב-"רכב שייטען תוך 10 דקות, נותן טווח של 1,200 ק"מ (750 מייל) ותוחלת החיים תהיה טובה מאוד".

גולאטי אמר את הדברים בכנס עולמי הנתמך על ידי ממשלת הודו במטרה למשוך השקעות במטרה להגדיל את קיבולת הייצור של רכב חשמלי במדינה שהיא שוק הרכב השלישי בגודלו בעולם. רכבים חשמליים היוו כ-2% ממכירות המכוניות של הודו בשנה שעברה, אך הממשלה מכוונת ל-30% עד 2030 ושר התחבורה של הודו אמר בפסגה כי הוא מצפה שמכירות רכב חשמלי בהודו יגיעו ל-10 מיליון כלי רכב בשנה עד 2030.

 

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

3 comments

  1. שאלה : האם חשמל ביתי שנותן לכל היותר 40 אמפר יוכל לספק ב 10 דקות את האנרגיה הדרושה להנעת הרכב ל 1200 ק"מ ?

    • ממש לא, סוללת מצב מוצק מאפשרת להטעין את הסוללה כמעט מבלי לחמם אותה ולכן ניתן להטעין ממטען בקצב גבוהה מאוד מה שלא ניתן היום כי הסוללה ניפגמת מהחימום הרב בזמן הטעינה (מטען ביתי עדיין מטעין בקצב נמוך)

      • זה ממש נשמע כמו פרפטו מובילה 10 דקות הטענה ל 1200 קמ ובנוסף סוללה כזאת תעלה פי חמש מהסוללות שקימות כיום. בקיצור עדיין מוקדם להספיק את הקונפיגורציה העכשווית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 − 1 =