יום חמישי , 25 אפריל 2024
מבחן דרכים וולוו XC40 T5 - צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים וולוו XC40 T5 - צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים וולוו XC40 T5

רוני נאק

רכב הפנאי הקטן של וולוו מסמן V בכל המקומות החשובים: ציון מירבי במבחני ריסוק וויזאווי חבילות בטיחות אקטיביות מלאות, תואר מכונית השנה באירופה בזכות אותם אביזרי בטיחות וניצול חלל פנים וה-"V" השלישי הוא עצם העובדה שה-XC40 חודר לקטגוריה הלוהטת של רכבי-פנאי-פרימיום-קטנים, קטגוריה שעד כה הייתה דומיננטית על ידי השילוש הלא קדוש מגרמניה ולקסוס אשר עושה חייל עם ה-NX.

אחסוך הפעם את כל הקונטסט – אותו תוכלו לקרא בהרחבה בכתבת ההשקה של וולוו XC40 בה היה לשטח הכבוד להתארח – אציין רק כי וולוו XC40 סוגרת שלישיה מרשימה מאד של רכבי פנאי מהיצרנית השוודית – מרשימה בעיקר בייחוד ובאופי שלה ולא פחות גם בהיצע הטכנולוגי וכמובן הבטיחות.

מבחן דרכים וולוו XC40 T5 - צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים וולוו XC40 T5 – צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק

וולוו XC40 T5

למבחן קבלנו את הגרסה הבכירה של הדגם עם חבילת R דיזיין בעלת נופך יותר ספורטיבי ופחות קפוץ מחבילות הפרימיום הרגילות. כך למשל יש ריפודי עור משולבים, חבילת LED מורחבת, חישוקי 18 אינץ', פנסי ערפל, כיול מתלים ספורטיבי יותר ועוד חבילת קוסמטיקה חיצונית למרכב כמו גג שחור, גריל ייחודי ועוד. את הרשימה המלאה של חבילות האיבזור השונות תוכלו להוריד מכאן.

מבחן דרכים וולוו XC40 T5 - צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים וולוו XC40 T5 – צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: וולוו

• חסכו אלפים בקניית רכב חדש

יחידת ההנעה היא החזקה יותר שבהיצע: 2.0ל' טורבו עם הזרקה ישירה אשפר מפיק 247 כ"ס ו-35 קג"מ מ-1800 סל"ד. ההנעה כפולה קבועה והכוח יורד לכל ארבעת הגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית פלאנטרית עם 8 יחסי העברה. לפי היצרן יקח לכם 6.5 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 230 קמ"ש.

חבילת הבטיחות כוללת את הארסנל המלא של המערכות האקטיביות מ-וולוו שהייתה חלוצה בתחום. בלימה אוטונומית, זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים/אופנועים, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון אקטיבי של סטיה מנתיב, ניטור עירנות נהג, קריאת תמרורים וכמובן כריות אוויר דו-שלביות ובקרת יציבות ומשיכה. זו אחת החבילות המקיפות יותר שיש בקבוצה הזו (פרט למתחרה אחת) והייתה מרכיב מרכזי בסיבה שוולוו XC40 זכתה בציון בטיחות כה גבוה.

מבחן דרכים וולוו XC40 T5 - צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים וולוו XC40 T5 – צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק

נהיגה ב-XC40

תא הנהג מקבל אותך עם השפה העיצובית החדשה של וולוו. לוח מחוונים ווירטואלי עם מידע רב ולידו מסך מולטימדיה 9 אינץ' שמצליח לעשות את החיקוי המדוייק ביותר של אייפד שראינו עד היום. מעט מאד מתגים וכפתורים ואלו שיש מוקדשים לקיצורי דרך חשובים כמו למשל כפתור ווליום גדול. אולי זה רק אני אבל פתחי המיזוג בצדדים יחד עם הפרופיל של הדשבורד מזכירים לי מאד את עיצוב הזנב/חזית של פונטיאק GTO  משנת 1965 – זה לא סוד שיש בסקנדינביה פטיש למכוניות אמריקאיות ואם זו הסיבה שרמז לכך השתרבב לעיצוב של וולוו XC40 אז "שאפו בריבוע" למעצבים ולאקזקיוטיב שאישר להתקדם עם זה ליצור.

מבחן דרכים וולוו XC40 T5 - צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים וולוו XC40 T5 – צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: וולוו

דבר נוסף שקשה שלא לראות זה את האיזורים הכתומים שברכב. ובכן וולוו מאד התאמצה למקסם את איזורי האחסנה בתוך הרכב – בקטע של לעשות "מקום לחיים" – וניצלה למשל את העובי של הדלתות כדי ליצור נפח נוסף לשמונצ'ס שלכם. והם כל-כך גאים בתוצאה שצבעו אותה בכתום בוהק. אני אהבתי את התעוזה בסגמנט שמרני וקפוץ ובטח בהקשר של R דיזיין שאמור להיות בעל יותר שמחת חיים מגרסה רגילה.

דינאמית הוולוו הקטנה מרשימה למדי. תיבת ההילוכים הזו מוכרת ממקומות רבים אחרים – וגם בהקשר הזה עושה עבודה נהדרת. זהו אותו מנוע המשרת גם ב-XC60 ואם הרכב ההוא נוסע טוב – אזי כאן בסגמנט קטן יותר מתקבל אופי דינאמי מאד. זה מתבטא בתאוצה נאה מהמקום, זמינות כוח טובה בכל טווחי המהירות, ויכולת לשייט בקצב מהיר מאד על פני קילומטרים ארוכים ולא מאמץ או סל"ד גבוה.

מבחן דרכים וולוו XC40 T5 - צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים וולוו XC40 T5 – צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק

דרך מסך המולטימדיה תוכלו לעבור דרך כמה מפות ניהול של "דרייב מוד". אם בגלגול חסכוני ב-ECO או בפרץ אדרנלין וטרפת של המצב הספורטיבי. זה – כפי שגילינו בנסיעת המבחן מאד מחדד את התגובות של המכונית ומאפשר לקבוע קצב מאד מהיר – וכלל שהכביש פתלתול יותר, כך השמחה עולה. חבילת המתלים הספורטיביים אוחזת היטב במרכב ומרסנת אותו ועם חישוקי 18 אינץ' מתקבל איזון טוב למדי בין נוחות לאחיזה צידית. לא חווינו את החדות שהייתה ברכבי ההדגמה בחו"ל אשר צוידו בחישוקי 20 אינץ'. ואולי ההתעללות שרכב ההדגמה עבר לפני שהגיע אלינו יצרו חופשים במערכת ההיגוי אשר גרמו לחוסר דיוק בפניות. כך שכלל הנראה מדובר בעניין נקודתי.

מבחן דרכים וולוו XC40 T5 - צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים וולוו XC40 T5 – צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק

נקודות לשיפור

וולוו XC40 מכוונת לקהל צעיר יותר (אולי רק ברוחו) ועל הדרך עושה לעצמה מעט הנחות בכמה תחומים. חלק מחומרי הדיפון פחות איכותיים מאלו של האחיות הגדולות יותר. גם מפל החומרים (מהאיזורים הנראים לעין לאלו שלא) גדול יותר ביחס ל-XC60 המושקעת. גם ה-NHV פחות טוב עם יותר רעשי צמיגים החודרים כשהאספלט לא מושלם וגם רעשי רוח מעל 120 קמ"ש.

תא המטען גדול ונפחי 460 ליטרים שימושיים אולם אלו באים קצת על מחיר המושב האחורי שהו קצר-בסיס וזקוף למדי. וגם החיתוך של קורה D מפריע לקבל שדה ראיה בחניה לאחור.

מבחן דרכים וולוו XC40 T5 - צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים וולוו XC40 T5 – צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק

שטח

פרק השטח היה קצר ומוגבל ולצערי לא יכולנו לצלם אותו בגלל פעילות צה"לית במקום. טיפסנו את המתלול להר אודם ולתצפית על צפון רמת הגולן ומהפסגה ירדנו מזרחה לעבר בוקעתה ולפשיטה על מטעי התפוחים של הדרוזים. בקטע הזה גילינו את מצב "שטח" אשר שומר על הילוכים נמוכים, ומשנה את מפת בקרת המשיכה כדי למקסם אחיזה. על פני דרדרת וכמה חריצים שעברנו לא הייתה לוולוו בעיה להתגבר על הנפת גלגלים באוויר, ועם מרווח גחון של 21 ס"מ וזוויות גישה טובות למדי אפשר לומר בבטחון שנדידה בשבילי עפר היא בהחלט בתפריט של רכב הפנאי הזה.

מבחן דרכים וולוו XC40 T5 - צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים וולוו XC40 T5 – צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק

וולוו XC40 סיכום

וולוו XC40 משלים באופן נאה מאד את השלישייה של וולוו בתחום הפנאי. הוא לא נראה כמו שיבוט מוקטן של האחים שלו אלא בעל זהות ואופי משלו – ובעיניי בעל קריצה ושמחת חיים שאין לאחרים אשר לוקחים את עצמם יותר מדי ברצינות. עם טווח מחירים שבין 240 ל-300 אלפי שקלים הוא ניצב בלב הקטגוריה. אישית – T5 בעלת האופי והערך המוסף הרב ביותר מכל ההיצע וזה מתחיל מ-280 אלפי שקלים. הבטיחות המשופרת יחד עם האופי הייחודי של הכלי מאפילה על המתחרים – ייתרון וולוו. אה…כמעט ושכחתי את הפיל שבחדר. מה עם גרסה היברידית – PHEV – אתם שואלים? ובכן זו בתנור – תהיה רק בגרסת הנעה קדמית ותגיע אלינו רק בשנה הבאה לא ברור מתי.

מבחן דרכים וולוו XC40 T5 - צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים וולוו XC40 T5 – צלע שלישית ומלהיבה במשולש רכבי הפנאי של וולוו. צילום: רוני נאק

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

thirteen + eight =