יום שני , 25 מאי 2020
ראשי » מגזין » מה זה SUV?
סובארו פורסטר על רקע החרמון
אלו הדברים שמבדילים בין מתחזים ל-SUV אמיתי. צילום: רוני נאק

מה זה SUV?

נתקלתם בשילוש האותיות הזה המון פעמים: SUV. אבל אפילו שזה רק שלוש אותיות – יש סביבן בלבול רב שיכול לפעמים להטעות. אז הפסיקו לתהות, לנחש או לשאול את השכן ההוא שיודע הכול. כי הנה התשובה.

באופן הלקוני ביותר SUV הם ראשי התיבות של  Sport Utility Vehicle אבל זה לא כל הסיפור. כי "ספורט" בהקשר הזה לא מלמד על האופי הספורטיבי של הרכב אלא דווקא על אורח החיים של הנוהג בו. גם המילה Utility המתורגמת גמלונית למדי לעברית כ"שירות" – באה לתאר את היכולות השימושיות של הרכב למשל לשאת מטען של מיץ פטל לימולדת של מיטל הקטנה לחורשת האיקליפטוסים שמאחרי הישוב.

טנדר שברולט K5 בלייזר אדום
ה-SUV הראשונים, כמו שברולט K5 בלייזר, היו לא יותר מגרסאות סגורות בפיברגלאס של הטנדרים עליהם התבססו. צילום: GM

איך נוצרו ה-SUV?

ה-SUV הראשונים נולדו בארה"ב – כגרסאות סגורות ומהודרות יותר של הטנדרים שהם כל-כך אוהבים עד היום. אותם SUV קדמונים ירשו את שלדת הסולם, ואת רכיבי ההנעה הקשוחים והכבדים שעליהם הם יוצרו. אבל כיום התפקיד של ה-SUV המודרני השתנה. משברי אנרגיה, מחירי דלק מאמירים, תנועה סביבתית חזקה וגם רגולציה שמאתגרת את יצרניות הרכב – חייבו רבים לכווץ את ה-SUV הגדולים של פעם – לדגמי מכוניות שכיום במידה רבה מגשרות בין אותם ענקים על שלדות סולם (שאנו כמעט ולא מכירים אצלנו ביבוא סדרתי) לבין מכוניות הכביש הרגילות: סופר מיני, משפחתיות, ומנהלים – ממותגים עממים וגם ממותגי הפרימיום.

ורבותיי, זה תפס כמו שריפה בשדה קוצים. הלקוחות אוהבים את המראה הקשוח אבל גם את חווית הנסיעה על הכביש – את הישיבה הגבוהה ואת הלוק שהנה הרגע הם חזרו מפעילות אתגרית בטבע. המעבר הוא כה חד עד כדי נטישה של קבוצות רכב שהיו עוגנים: סופר-מיני, משפחתיות ומנהלים. כולם רוצים SUV ועובדה היא שמזה שנים זו קבוצת הרכב היחידה שרק עולה במכירות – עד לרמה שאצלנו, כאן בישראל, כמחצית מכלל המכירות בענף היו של SUV בממדים ומחירים שונים.

סובארו אאוטבק חוצה נחל
המבשר של ה-SUV המודרני, סובארו אאוטבק באמצע שנות ה-90' שילב שלדה של פרייבט גדול עם מערכת 4X4 ומרכב מוגבה וגדול. צילום: סובארו

SUV מודרני קווים לדמותו

סובארו הייתה בין החלוצות בתחום הזה. כשלקחה פלטפורמה – שלדה – של רכב משפחתי גדול לגאסי הרימה את מרווח הגחון, שילבה מערכת הנעה כפולה מתקדמת, והקיפה את הכל במעטה הגנה לתחתית הרכב. מה שהחל כגרסת "אאוטבק" של לגאסי קיבל ברבות הימים סטאטוס של דגם משל עצמו ועד היום הוא מהדגמים הנמכרים ביותר בצפון אמריקה ובמדינות שבהן שלג מכסה את הכבישים חודשים ארוכים בכל שנה.

ובכן אם תביטו היטב מסביב – תראו שבעצם כל ה-SUV שסביבכם, גדולים כקטנים, מיישמים את אותה הנוסחה של סובארו: שלדה של פרייבט, מרכב מוגבה במידה מסוימת, וחצאית הגנה מחצץ דמיוני שעשוי להינתז מהצמיגים כלפי המרכב. מדוע דמיוני? מכיוון שרובם ככולם הם רק "כאילו SUV" ואת הבוץ על הגלגלים הם יראו רק בסרטוני הפרסומת.

 

כמו שה-SUV הגדולים כמעט ונעלמו לגמרי (מי זוכר איסוזו טרופר, יונדאי טראקן או אפילו מיצובישי פאג'רו), בגלל אופנות מתחלפות, אתגרים בטיחותיים ותקנות זיהום אוויר מגבילות, גם ה-SUV המודרניים וויתרו על ההנעה הכפולה כדי לעמוד בתחרות הבלתי נגמרת בין יצרניות הרכב. את המחיר אתם משלמים – גם אם הרכב זול יותר – הוא יהיה פחות בטוח ומעטפת השימושיות שלו – אותו Utility – מתכווצת ליכולת שכל פרייבט מסוגל לה מכיוון שהחלק של השטח והיתרון של הנעה כפולה קבועה כבר לא שם.

סובארו XV עם אופניים על הגג
סובארו XV הוא דוגמה נהדרת ל-SUV מתקדם עם 4X4, רמת בטיחות גבוהה, ויכולת להביא את הספורט שלך לכל מקום. צילום: סובארו

SUV לסיכום

הנהירה של לקוחות רבים לעבר SUV הביאה יצרנים רבים לזנוח כליל את דגמי הפרטיות שלהם לטובת מוצר שעף מהמדף הרבה יותר מהר ואפשר גם להרוויח עליו יותר. אבל בואו נהייה תכליתיים מה אתם צריכים לחפש כדי למצוא את ה-SUV הטוב ביותר שייתן לכם את הכי הרבה מהספורט והשימושיות הנסתרים בשם? ובכן: מרווח גחון גדול: 19 ס"מ ומעלה, מרכב אשר מאפשר נשיאת מטען ונוסעים או מסילות על הגג, וכמובן הנעה כפולה קבועה – שזה התבלין הסודי שהופך סתם מכונית עם קישוטים לכלי רכב בעל יכולת יוצאת דופן.

תוכן מקודם

צפו גם בזה

איש בודד במגרש מלא מכוניות

מכירות רכב: התמריצים עובדים אבל מה יהיה עם המלאים?

שורה ארוכה של הטבות החזירה את הלקוחות לאולמות התצוגה. עכשיו מסתמנת בעיה חדשה: מלאים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one + sixteen =