יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן רכב לנד רובר דיסקאברי TD5

עבור חובבי הג'יפאות המסוקסת, 2013 אינה שנה שמחה במיוחד; אנו רואים את שוק ה-4X4 מתרחק מעולם העבירות וטיולי המדבר, כאשר כרכרות הברזל מוחלפות על ידי ג'יפונים רכים למראה ולחבטה. בנוסף למגמות השוק (העולמי, זאת יש לציין), גם המוהיקנים האחרונים נעלמים לנו מאולמות התצוגה – דיפנדר וג'ימני היו רכבי שטח יוצאים דופן, ייבואם לישראל הופסק כי אין להם ESP. מעולם לא אהבנו את האמר H3 אבל ריבונו של עולם, לפחות היה זה רכב שטח אמיתי – אבל גם הוא נעלם לנו מהנוף.

לנד רובר דיסקברי 2 משופר. עם המתלים והצמיגים הנכונים הדיסקו מקבל פרופורציות מושלמות. מנוע מחוזק עוזר לו לזוז בהתאם. צילום: רמי גלבוע
לנד רובר דיסקברי 2 משופר. עם המתלים והצמיגים הנכונים הדיסקו מקבל פרופורציות מושלמות. מנוע מחוזק עוזר לו לזוז בהתאם. צילום: רמי גלבוע

דגמים אחרים איבדו את הילוך הכוח והפכו מרכבי שטח אמיתיים, לסמלי סטאטוס אלגנטיים ואופנתיים. נכון, עדיין אפשר לקנות לנד קרוזר ופג'רו, אבל מחיריהם ומידותיהם מרחיקים אותם מהשבילים הטרשיים. סוזוקי ויטרה נחמד מאוד אבל קצת נמוך, טנדרים? הם שומרים את הילוך הכוח ומכלוליהם החסונים, אבל מחיריהם הגבוהים ומידותיהם מרחיקים אותם מהישג ידם של טיילי שטח מהסוג המאובק. דיסקאברי? טוארג? ריינג'? מעט מאוד אנשים יורידו לשטח חצי מיליון שקל של מתכת נוצצת, צמיגים נמוכי חתך ומרכבים רגישים. מה נשאר? שוק המשומשים. במחיר של סופר-מיני-1000-סמ"ק-ידנית, אפשר למצוא יהלומים של ממש. אחד מיהלומי הכתר הוא הדיסקאברי TD5 ממודל 2000 של עוזי כדורי.

לנד רובר דיסקברי 2 משופר. מתלים ונעילות דיפרנציאל יחד עם צמיגי שטח מעולים הופכים את הכרכרה הזו לחרדון שטח מרשים ורב-יכולת. צילום: רמי גלבוע
לנד רובר דיסקברי 2 משופר. מתלים ונעילות דיפרנציאל יחד עם צמיגי שטח מעולים הופכים את הכרכרה הזו לחרדון שטח מרשים ורב-יכולת. צילום: רמי גלבוע

המהפכה הבריטית

TD5 הוא הדיסקו האחרון הנאמן למסורת הבריטית הקדומה; הוא מציע שילוב יוצא דופן של ברזלים ישנים ומוכחים (שלדת סולם חסונה, סרנים חיים, הילוך כוח), עם טכנולוגיה שהייתה מהפכנית בזמנו – בקרת משיכה אלקטרונית לשיפור העבירות, ACE לשיפור היציבות בכביש ובשטח… גם בלי כריות האוויר האופציונאליות, TD5 הוא רכב עתיר יכולות. אבל זה לא מספק את עוזי כדורי, בעליו המאושר של הדיסקו האדמוני.

השיפורים העיקריים נמצאים מתחת לקליפת האלומיניום; הגבהת מרכב צנועה, צמיגי שטח מלא 235/85R16, נעילות נשלטות לדיפרנציאל המרכזי והאחורי (בולסטר), מתלים משודרגים. במחלקת המנוע השקיע עוזי באינטרקולר, מערכת קירור משופרת, מחשב מנוע המגביר משמעותית את שחרור הכוח (במקור 136 כ"ס, ממש לא מספיק עבור דיסקו עמוס עם צמיגים כאלה). שני פגושי פלדה של סדנת רוק-סוליד אורזים את החבילה, מלמעלה יש אוהל גג ענק (בגודל 1.80*2.50 מטר, מספיק למשפחה עם שלושה ילדים), ו'מרפסת' קדמית לציוד נוסף. שנורקל ספארי מעניק חמצן לנשימה, גם באבק ובמים.

מנוע הדיזל 5-בוכנות משודך לתיבת הילוכים מיושנת של ארבעה הילוכים בלבד. הזינוק הראשוני מהוסס-משהו אבל ברגע שהטורבו מתחיל לנשום, הכל מתרחש במהירות. התאוצות נחרצות, הורדות ההילוכים מתוזמנות, תענוג. לאחר החלפת 3 מערכות בולמים/קפיצים, הגיע עוזי לאיזון מושלם של החרטום והזנב, בהתאמה למשקלו הרב של הרכב – ביציאה לטיול ארוך, הוא שוקל קרוב לשלוש טונות. המתלים כוללים ארבעה קפיצי אייבך HD, שני בולמי פוקס מאחור, שני אולדמן מלפנים. מוטות רדיוס ומוט הגה משופר, בוקסות מקצועיות, כל מה שצריך. המתלים משככים מצוין, גדודיות ובאמפים חולפים ברכות ובלי טלטולי יתר. תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת, כמו בכל דיסקו או ריינג'.

לנד רובר דיסקברי 2 משופר. לא רק מכונאות. כפי שאפשר לראות עוזי לא החסיר דבר - מפגוש ועד סוכך והמון דברים באמצע. צילום: רמי גלבוע
לנד רובר דיסקברי 2 משופר. לא רק מכונאות. כפי שאפשר לראות עוזי לא החסיר דבר – מפגוש ועד סוכך והמון דברים באמצע. צילום: רמי גלבוע

אבל אנחנו, לא באנו לגהץ גדודיות אספלט; ירדנו לשבילי השרון, והורדנו לחץ אוויר ל-18 PSI. עם הצמיגים נמוכי החתך של רכבי השטח המודרניים מסוכן מאוד להוריד אוויר אבל עם ה-TOYO האלה, שום בעיה. בנסיעת שבילים מהירה מצטרפת לתזמורת מערכת ACE, המייצבת את המרכב בפניות חדות ובהעברות משקל. הכל מאוזן ומדויק, אם כי בסיס הגלגלים הקצר (2.54 מטרים, פחות מהמקובל היום) מקטין את היציבות הכיוונית.

יחסי ההעברה ארוכים מעט, עוזי מתכוון להחליפם ביחידה הנותנת 1:4.10. אבל גם היום, הדיסקו הזה מטפס בזלזול על פני כל סוללה והצלבה. בסיס הגלגלים הקצר מסייע ועם דיפרנציאל אחורי נעול – נראה כי אין שום סוללה שתעצור את הכרכרה. עוזי מכיר היטב את הכלי, מלהטט בו בקור רוח, נהנה לטפס בזלזול על פני כל שיפוע וסוללה. הרכב מתוחזק 'כמו חדש', אין חופשים במערכת ההנעה, אין נזילות שמן; רכב שטח מופלא!

לנד רובר דיסקברי 2 משופר. לאוהל גדול על הגג יש יתרונות רבים ובעיקר ריחוק מזוחלים ומגעילים אחרים שיכולים לבקר בלילה באוהל. לך יש את החופש לבחור את הנוף שתראה ממרפסת האוהל. צילום: רמי גלבוע
לנד רובר דיסקברי 2 משופר. לאוהל גדול על הגג יש יתרונות רבים ובעיקר ריחוק מזוחלים ומגעילים אחרים שיכולים לבקר בלילה באוהל. לך יש את החופש לבחור את הנוף שתראה ממרפסת האוהל. צילום: רמי גלבוע

הטיול השנתי

הדיסקו הזה לא נועד לשעשועי עבירות, אלא למסעות רציניים. בעוד שבועיים יעלה הדיסקו על סיפון המעבורת, יחד עם פטרול, דיסקו משופר נוסף, ואיסוזו טרופר. השיירה העליזה תפליג לטיול משפחות ביוון, קרואטיה ומונטנגרו. משך 3.5 שבועות וכ-2000 קילומטרים יטיילו המשפחות בשבילי הבלקן, ילונו באוהלי הגג, ויבשלו בשטח. לצורך הטיול שדרג עוזי את הגגון והאוהל, ארגן מחדש את מגירות המטען והמקרר, הגדיל את מיכל המים ל-60 ליטר, התקין שניDVD  ושקעי USB לילדים מאחור, טיפל ויישר קו עד לבורג הקטן ביותר… המשפחות המאושרות יוצאות להרפתקת חייהם!

Check Also

בשורה לבעלי לנד רובר ויגואר

1,450 שקלים בלבד. חבילת טיפול מוזלת לבעלי דגמי לנד רובר ויגואר. מוצרי מגנטי-מרלי - שהיא גם ספקית OEM של יצרנים רבים עכשיו בחברת המזרח

3 comments

  1. כתוב מקסים מעורר קנאה .בעוזי והחברים שיוצאים להרפתקה דרך צלחה .

  2. טובה דקרס

    איך משיגים ג'יפ כזה? זה נראה רכב כל יכול שאפשר לגור שם..
    נשמע הרפתקה נהדרת!

  3. ראשית, שאפו!!!
    כבעל דיסקו 2004, לא נשאר לי אלה להעריך את הרכב המדהים של עוזי.
    שאלה לעוזי:
    איזה אוהל על הגג ומהיכן קונים?
    אשמח מאד לקבל תשובה למייל שלי.
    תודה רבה מראש.

להגיב על טובה דקרס לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

seven + 1 =