רוני נאק
עוד לפני שקבלתי לידיי את המפתח החכם של ה-BYD דולפין הספקתי לעבור על שטף התגובות ברשתות החברתיות לאחר שהמחיר של הדולפין נחשף. רוב התגובות הין תלונות על המחיר של גרסת הכניסה (החל ב-142 אלף שקלים). חמוש במידע הזה יצאתי לדרך של הקפצות רבות של הטינאייג'ריות שלי (והחברות שלהן יבואניות חול ים מקצועניות ומתמחות בהגשה אישית של חול מן החוף לשטיחונים והמושבים של הרכב), מאות קילומטרים של כבישים מהירים ואפילו הרריים ומצוד אחרי עמדות טעינה ("ציבוריות") שתהיינה נגישות בשעת בוקר מוקדמת של שבת כשהשמש עוד מתאמצת לכופף קרניה מעבר לקימור של כדור הארץ השטוח.
BYD דולפין
אתחיל עם בריף קצר במה אנו עוסקים. הדולפין הוא השני במשפחה ה"ימית" של BYD אחרי ה-SEAL שעתיד להגיע אלינו בהמשך. הבסיס המכאני שלו הוא אותו בסיס המשרת את ה-אטו 3, חביבת הקהל. זה אומר בסיס גלגלים של 270 ס"מ ואורך כללי של 429 ס"מ – ששם אותה בסגמנט הקומפקטיות מול שחקניות חשמליות סיניות אחרות כמו MG4 המסקרנת ו-אורה פאנקי קאט – היא פחות "קרוסאוברית" מהג'ילי וגדולה יותר מפיג'ו 208 ואופל קורסה החשמליות.
הכוח מגיע ממנוע קדמי המפיק 204 כ"ס ו-31 קג"מ וזה מקבל את המיץ מסוללת LFP בעלת קיבולת של 60.4 קוט"ש. הטווח הרשמי עומד על 427 ק"מ (WLTP) וניתן לטעון אותה במהירות של עד 80 קו"ט מעמדת DC או תלת-פזי AC. בנוסף, כמו באטו 3, הדולפין יכול להוציא גם כוח החוצה (V2L) בעזרת מתאם ייעודי.
רכב המבחן שברמת "קומפורט" מגיע מאובזר מאד. ראשית דרגת בטיחות 8 הכוללת בין היתר גם מערכת למניעת שכחת ילדים (או בע"ח) במושב האחורי. מערכת אקטיבית שגם צופרת, גם תשלח הודעה לאפליקציה (כן היא קיימת) וגם תפעיל צופר ואת מערכת בקרת האקלים אם הילד לא יחולץ מהרכב. כל השאר די סטנדרטי. בהקשר של הבטיחות חשוב לציין כי BYD דולפין עוד לא עברה מבחני ריסוק NCAP (נכון לאמצע אוגוסט 2023).
בתחום האבזור נציין חישוקי גלגל 17 אינץ', ריפודי מושבים מעור מלאכותי עם לוק ספורטיבי, פנסי LED בכל מקום אפשרי וכמובן מסך מסתובב בגודל 12.8 אינץ' המכיל – מקורי מהבית – אנדרואיד אוטו וקארפליי אלחוטיים (הללויה!). יש גם פיקוד קולי ואפילו חימום למושבים הקדמיים.
הגרסה המאובזר יותר מכונה "דיזיין" וזו מוסיפה גג פנורמי (לא נפתח) עם וילון, צבע שני לגג, שמשות כהות מאחור, משטח טעינה אלחוטי לנייד ואקסטרה שטיחונים. המחיר של גרסת דיזיין הוא 148 אלפי שקלים.
יוצאים לים ולכביש
BYD דולפין כפי שמגיעה כרגע לישראל היא הגרסה הבכירה ביותר בהיצע של מערכות ההנעה. עם 31 קג"מ על רכב קומפקטי היא מרגישה חזקה מאד גם במצבי ECO ונורמלי ואילו במצב ספורט היא תסחרר גלגלים בקלות יתירה. גרסאות הנעה אחרות אולי תגענה אלינו בהמשך השנה שיתנו אולי פחות ביצועים ואולי יותר טווח.
תנוחת הנהיגה גבוהה יחסית ומקנה שדה ראיה טוב מאד החוצה דרך השמשות הגדולות. גם לגלגל ההגה טווח תנועה גדול למעלה-מטה ו-פנימה/החוצה. כך שקל למצא תנוחה טבעית גם לנהג/ת בעל ממדים אירופאים.
כיול המתלים הוא סיני-טיפוסי. מה הכוונה? רך מדי וחסר ריסון. כיול שפגשנו בלא מעט רכבים חשמליים סיניים. הכיול הזה מייצר נוחות נסיעה טובה כל עוד נוסעים לאט (נאמר עד 30 קמ"ש) בכביש עירוני משובש ומטולא או במהירות בינעירונית רגועה על אספלט איכותי ומפנק. בכל סיטואציה אחרת הדולפין יתנודד, ייחבט וישאיר את הילדים מאחור עם החוויה של רכיבה על גב דולפין בריף האילתי. מחוץ לעיר, הרכב ינוע יותר מדי על מתלים בתגובה לגלים בכביש, שיבושים או חלילה ניסיונות לנהיגה נמרצת. סעו רגוע ותהיו סבבה.
צריכת הזרם נעה בין 15 קוט"ש ל-100 בתנועה עירונית לבין 17.8 קוט"ש ל-100 ק"מ בינעירונית – שזה ריאלית כ-400 ק"מ לנוסעים בעיר וכ-340 ק"מ למי שרוצה לנדוד מחוצה לה. שם, בכבישים הפתוחים של ישראל המהבילה של סוף אוגוסט, פגשנו במהירות טעינה של 55 קו"ט שירדה די מהר ל-42 קו"ט והתייצבה שם. כך ששתי העצירות לטעינה מ-30% ומעלה ארכו בין 40 ל-45 דקות ואין צל.
מה פחות?
תא המטען זעיר – בקושי טרולי ועוד תיק יד לטיסה. 345ל' לפי המפרט שלא מתאר כי התא יותר צר ועמוק מאשר הוא רחב ואופקי. עוד הציק לי המיקום של פתחי המיזוג המרכזיים (אגב, ציון לשבח על היעילות של המזגן בימים המהבילים-טרופיים שהיו. הלקח נלמד וזה אחלה) אלו מוגבלים כאשר המסך אופקי ומוסתרים חלקית. כשהמסך במצבו האנכי מיקום עושה שכל. אבל…כשהאנדרואיד או קארפליי מופעלים המסך יהיה רק אופקי. למה? ככה.
עוד קיטורים נוגעים לנוירויוטיות של מערכות הבטיחות האקטיביות – שיש לאלחש או לנטרל רק דרך הממשק ובכל התנעה מחדש. מיתוג אניגמטי ושלא מסומן טוב בצד שמאל של גלגל ההגה. בו שני המתגים בעלי הסימון השונה מפעילים את בקרת השיוט האדפטיבית.
מהירות הטעינה האיטית די אכזבה (בכ"ז הבטיחו 80 קו"ט) – סיכוי גבוה שזה בגלל הטמפ' הגבוהות (35+) שהיו בימי המבחן והתנאים הסביבתיים שגרמו למערכות הבקרה של הדולפין לשמור על טמפ' סוללה נמוכה ובריאותית.
אני לא מעצב, ואין לי כלל יומרות אמנותיות כל שהן. מאחר שפגשתי בחיי דולפינים – המכונית שלפניי – לא. המוטיב הכי "ימי" שמצאתי בעיצוב הוא בפתחי ההפשרה לחלונות הצד – משהו בין אצות ים לאדוות החול שעל הקרקעית. זה נחמד ומספיק – לא צריך להסחף, בסופו של דבר זה רכב חשמלי.
סיכום
המסע של BYD למערב עובר דרך ישראל. עם ה-BYD דולפין אנו נחשפים לעקומת למידה תלולה ולמוצר שלטעמי הוא טוב יותר מהאטו 3 (האלו גיבור! חכה עם זה עד לתוצאות של NCAP). הדולפין תהיה מכונית עירונית נפלאה שתתן התמצאות טובה במרחב בזכות מערך מצלמות 360 מעלות וממדים + קוטר סיבוב המתאימים לחיים בכרך ובפקקים. כמו מכוניות חשמליות רבות אחרות, במרחב הבינעירוני, צריכת הזרם גבוהה, איכות הנסיעה לא מצטיינת והמפגש עם תשתית הטעינה הציבורית מוריד את החשק לעבור מאוקטן 95 לחשמל ישראלי המופק ב-73.3% (נתוני נגה) מגז טבעי.
לגבי המחיר, כנראה שהציבור מאד רוצה מכונית חשמלית במחיר עממי. הוא לא יקבל את זה. מספיק להביט בסביבה התחרותית והמחירים שלה. אם נקפיא מצב ונביט באופק של 1 לינואר וההצלחה של אטו3, אין ליבואנית שלמה מוטורס לשווק את הדולפין במחיר נמוך מזה. הפתרון? נסו למצא עסקות 0 ק"מ שכבר צצות פה ושם או שתמשכו בחוטים אצל חברים בחברות הליסינג אשר רוכשות את הדולפין במחיר..וואהו!
אני משוכנע שחברות הליסינג לא משלמות יותר ממאה אלף שקל עבור הרכב.
מחיר מאכזב ויקר לרכב שכזה ואופציות אחרות בשוק
היתה צפייה שיביא את הבשורה של רכבים חשמליים אטרקטיבים גם במחיר…קיצר BYD לא סיפקו את הסחורה.
אז לחכות לסוף שנה או כמו הטיפים לרכישה מוזלת שניתנו בכתבה
או…בנזין
קיבלתי היום את BYD DOLPHIN
שרות תמיכה והסבר בקבלת הרכב היו מאכזבים.
חזרתי הביתה עם הרבה שאלות פתוחות.
תפעול מערכת החימום מסורבל ולא מידי.
תפעול הרדיו גרוע. לא מידי.
לא יכולתי להוריד את האפליקציה של BYD – קיבלתי הודעה
בחנות האפליקציות שהיא לא זמינה בישראל.
מקווה שלא אמצא עוד בעיות.
לפי דעתי דברים שופרו במהלך הזמן עד יולי 2024 .
האפליקציה עובדת יחסית יפה אצלי ונראה שהשתפרו דברים.