שבת , 27 אפריל 2024
הדור הבא של MG ZS יוכל להזין מכשירי חשמל חיצוניים. צילום: רונן טופלברג

היום בו נגמר החשמל

רוני נאק

הטלפון הנייד מצרצר את ההתראה המעצבת הרגילה שלו. על המסך מופיעה הודעה לא שגרתית מחברת החשמל. הטקסט יהיה משהו בסגנון של: " ישראל ישראלי היקר, אנא הימנע מלהדליק מזגנים, צרכני חשמלי כבדים או לטעון רכב חשמלי בין השעות 16:00 ל-21:00". זה יהיה הטקסט אם הכותב מנסה להיות מנומס. יש סיכוי לא קטן שהטקסט יהיה מאיים יותר. אולי כזה: "חל איסור על טעינת רכב חשמלי והפעלת מזגנים בין השעות 16:00 ל-21:00". לחילופין, בישראל כמו בישראל, הרשת פשוט תקרוס והארץ, או חלקים ממנה יפלו לעלטה. נקווה שלא.

זה אינו תרחיש דמיוני כלל ועיקר אלא המציאות שמולה ניצבו בעלי מכוניות חשמליות רבות בקליפורניה (שם הם כבר נתנו לזה שם: Brown out), ספרד (לא הותרה הדלקת מזגנים אם מזג האוויר אינו מעל ל-27 מעלות) ומדינות אחרות בקיץ האחרון. אפילו הגרמנים, שעוברים עתה גמילה קשה מהגז והנפט הרוסי, מנסים להתניע מחדש כורים גרעיניים. האם גם אנו צפויים, כמוהם, להנות מהודעות דומות בעתיד הקרוב.

עומסי חום וכשר יצור חשמל מוגבל. מה תעשו כשהפסקת החשמל הגדולה תגיע? צילום: רוני נאק

מחולל חמצן וגבינה במקרר

כרגע על כבישי ישראל נעות קצת יותר מ-20 אלף מכוניות חשמליות. כל אחת כזו, בשיא טעינתה צורכת זרם כמו 4 דירות עם מזגן של 3 כ"ס דולק בכל אחת. זה בסדר אם הטעינה מנוהלת, ומבוקרת ולא מסכנת את החיווט המיושן והתשתית המזינה את הבניינים. אי שם, עמוק בחדרים, אנשי מקצוע רבים (בעיקר מקרב מתקיני עמדות הטעינה) אומרים שתשתית החשמל (זו המזינה את הבניינים) לא תוכל להזין כמות גדולה של מכוניות חשמליות שתגענה בסוף יום העבודה ויתחברו לטעינה.

מה יהיה כשיהיו בכבישים 100 אלף מכוניות חשמליות, או 300 אלף? שהרי ליבואני הרכב יש את הקאפאסיטי לייבא כאלה כמויות (אם רק הייתה אספקה כמובן) – הציבור צמא לרכב חשמלי ובטוח לכשתגיע האספקה היא תימכר במהירות אדירה. זוכרים שבישראל לא תותר מכירת מכוניות בעירה פנימית כבר מ-2030 (או 2035 תלוי את מי בממשלה שואלים ובאיזו שעה)? זה מאד קרוב.

עוד תחנת כוח אחת לא תספיק…יש תכנית ל-5 נוספות. הבניה עוד לא החלה. צילום: רוני נאק

עד שיוקמו תחנות הכוח החסרות, התשתית תשיג את הדרישה האנרגטית הצומחת במהירות – יעבור זמן רב. אלו פרוייקטים של שנים רבות ועוד לא הונחה אבן הפינה הראשונה בכיוון (אולי כי אין תקציב?).

מה יעשו מי שחייב לפחות מזגן אחד פעיל בבית? מי שמוכח להיות מחובר למחולל חמצן או מיכשור רפואי אחר? מה יהיה על הקניות שבמקרר? האם תכולת המקפיאים תפשיר וכל הקבבים ילכו לפח? מה עלינו לעשות כדי לשמור על המינימום הדרוש כדי לקיים ציביליזציה.

 

V2L

הנה לכם מושג חדש. אולי מכירים ואולי לא. V2L משמעות Vehicle to Load – שזה אומר היכולת של הרכב החשמלי שיש או יהיה לכם בחניה, להזין חשמל החוצה לצרכני זרם אחרים. במקומות אחרים, יפן למשל, הם הלכו על זה בגדול ומשתמשים ברעיון הזה כדי להזין חשמל מעשרות אלפי מכוניות חשמליות לרשת חשמל חכמה. אנחנו רחוקים מזה אז בואו נדבר על מה שאפשר לעשות בבית או בדירה שלנו – להציל את עצמנו מגלידונית שנמסה או חמור הרבה יותר להשאיר את מחולל החמצן פעיל ומזגן אחד שיצנן את הבית.

יונדאי איוניק 5. עד 3.7 קו"ט ב-220 וולט. עשרות שעות של הפעלת מזגן בבית. צילום: רוני נאק

כרגע בישראל קיימים ארבעה דגמים שמסוגלים להזין זרם החוצה: יונדאי איוניק 5, סקייוול ET5, הדור הבא של MG ZS (יגיע בתחילת השנה הבאה) וגם עולה חדשה ATTO של BYD.

לפי הנתונים שמצאנו ברשת ומגורמים מקצועיים בענף, החשמל שניתן לקבל הוא 220 וולט ובין כ-2.2 קו"ט ל-3.7 קו"ט (ההספק מוגבל בעיקר כדי לשמור על החיווט מפני חימום יתר). ל-ATTO ול-סקייוול הגדול יכולת לספק עד 2.2 קו"ט (עוד מחכים לנתון של ה-MG), יונדאי איוניק 5 מספק הכי הרבה "מיץ" עם הספק של 3.7 קו"ט. בכל מקרה מומלץ לאמת, מול היבואן, את הנתונים הרלוונטיים לרכב שלכם.

כך נראה המתאם ל-MG. כמו האחרים יש לרכוש אותו בנפרד. צילום: MG

בסקייוול ET5  יש ממש שקע ביתי בין המושבים הקדמיים לאחורי. אצל שלושת האחרים יהיה עליכם לרכוש מתאם מיוחד (דיר באלק לנסות לאלתר משהו) המאפשר חיבור לשקע הטעינה של הרכב וליהנות מהחשמל שבסוללה.

• כך תתכננו נסיעה ארוכה עם EV

כדי לאפשר חיבור של מכשירים קריטיים לחשמל של הרכב יהיה עליהם להזמין חשמלאי מורשה שיצור לוח אליו יחוברו הדברים החשובים לכם: מקרר, מזגן אחד, תאורה, מכשור רפואי ועוד. קחו בחשבון שיכול מאד להיות שלא תוכלו להפעיל הכל יחד. זה בסדר. תוכלו לכבות את המזגן ל-10 דקות כדי לטגן חביתה על כיריים חשמליים. בנוסף זה יהיה חשוב להוריד את המפסק המרכזי של הדירה כדי לבודד אותה מרשת החשמל. בכך להגן על הצוותים של חברת החשמל שאולי נמצאים בשטח מתקנים תקלות.

לא רק לקמפינג. אפשר להציל את הקוטג' במקרר אם יש הפסקת חשמל ארוכה. צילום: יונדאי

לכמה שעות זה יספיק?

אם לצורך הדוגמה, ניקח יונדאי איוניק 5 עם סוללה של 77 קוט"ש ונחבר אותו למזגן של 4 כ"ס (שזה אומר 3 קו"ט בהמרה פשוטה) נוכל ליהנות מחדר ממוזג למשך 23 שעות.

אם תבחרו במזגן קטן יותר, של 2 כ"ס עם הספק של 1.5 קו"ט תקבלו מעל ל-40 שעות מיזוג ותוכלו במקביל גם להפעיל מקרר ותאורה מקומית על חשבון חלק משעות המזגן.

בשאיפה זה יקנה לכם מספיק שעות עד שרשת החשמל תחזור לפעילות מלאה ותוכלו לחזור ולהתחבר לרשת הארצית. כדי לראות איך מעשית ניתן לחבר את הבית או את הדירה לחשמל שברכב – התייעצו עם חשמלאי מורשה. הפתרונות שם – צריך רק לבקש. כך לכשיגיע היום שבו תופיע ההודעה בסמארטפון שלכם תהיו רגועים, האור בבית ימשיך לדלוק וכל המוצרים שבמקרר לא יזרקו לפח.

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 + four =