שבת , 27 אפריל 2024
סקוט קיהו מונה לראש מותג SCOUT וקיבל תקציב של מיליארד דולרים לפיתוח הרכב. צילום: VW

סקאוט – לשטח נולד! (מחדש)

הדו"שניק

שני העשורים הראשונים של האלף השלישי לא יזכרו לטובה בדברי הימים של חובבי השטח – הם צפו בעיניים כלות בהתדלדלות היצע רכב השטח הזמין להם (לפחות בשוקי הרכב של המערב) כשעוד ועוד דגמים נעלמים לחלוטין מקטלוג היצרן, או עוברים מטמורפוזה ממטפסי מעלות למנשנשי מדרכות. אפילו אייקונים שנדמו נצחיים, כמו הדיפנדר של לנד-רובר, העבירו את הדגש מברזל לסיליקון, וכל שנשאר לחובבי השטח היה לשאת תפילה חרישית שגורל דומה לא יהיה מנת חלקם של הרנגלר הבא, ה-G-class שאיבד את הסרן הקדמי והג'ימני שלא ניתן לספק.

אלא שאז משהו קרה. פורד החליטה להחזיר לחיים רכב שטח אייקוני מעברה, BRONCO, וליוותה את התהליך בפעילות יח"צ יוצאת דופן בהיקפה. זו יצרה באז אדיר ברשת – ובאולמות המכירה שנאלצו לאכזב לקוחות רבים כי קורונה ובעיות אספקה. המתחרים ראו, והפנימו – או שהגיעו לאותה מסקנה באופן עצמאי, זה לא באמת משנה – וניצלו את הנישה החמה כערוץ להחדרת כלים חשמליים חדשים. GM החזירה לחיים את מותג HUMMER (גם אם בזהירות יתירה כתת-מותג של GMC), עם הספק אדיר-מאי-פעם (שלא לומר הזוי – מי צריך אלף כ"ס בשטח?!) ותג מחיר של מאות אלפי דולרים. גם סטארטאפ של EV בשם ריוויאן הציג צמד חמד של טנדר ורכב פנאי, שההתלהבות סביבם הזניקה לרגע את שווי החברה הצעירה לגבהים בהם מסתובבות ענקיות וותיקות כמו טויוטה ופולקסווגן.  

ההתלהבות מיכולת שטח הגיעה אפילו למחוזות רכבי הפנאי הרכים, ואחת אחרי השניה הציגו חברות הרכב גרסאות "קשוחות" לרכבי פנאי רכים – קצת הגבהה, צמיגים אגרסיביים יותר ואולי איזה מיגון גחון קטן. לא משהו שלא קרה לעשרות ומאות סובארו פורסטר בארץ – אבל ישירות מהיצרן.

אתר החרמון ב-2027? אולי כן כי הסקאוט החדש יהיה רכב לעשירים – בטח אם יהיה חשמלי. צילום: VW

סקאוט 4X4 וגם 100% חשמלי

ולמה החלטנו לסקור עבורכם את התהפוכות בעולם רכבי השטח בעשורים האחרונים? בשל גל השמועות האחרונות על הסקאוט העתידי של פולקסווגן. כזכור, פולקסווגן החליטה גם היא לנסות את מזלה בעולם השטח האמריקאי, אך מכיוון שאין לה דגם שטח מיתולוגי (בטח לא בארה"ב) היא נברה בסל הענק של מותגים שרכשה לאורך השנים, ומצאה את SCOUT, או בשמו המלא – אינטרנשיונל הרבסטר סקאוט – והכריזה שתחזיר את השם לחיים אחרי יותר מארבעים שנה – כמותג עצמאי וחשמלי למהדרין. אם יש לכם דז'ה-וו קל מהצעד של GM עם האמר, אתם לא לבד.

איורים ראשוניים מבטיחים רכב פנאי וטנדר קשוחים שיהיו הראשונים לבית סקאוט. חשמלי? אולי לא? צילום: VW

פרטים טכניים לא ממש נמסרו לגבי הכלים המתוכננים (טנדר ו-SUV), אבל השרטוט שפורסם חשף פרופיל רבוע שעורר תקוות – ועכשיו מחזק את התקוות הללו בחור בשם Jeff Bade, חבר בולט בקהילת אוהדי הסקאוט המקורי, שטוען שדיבר עם מהנדסים בצוות הפיתוח של סקאוט, ואלו סיפרו לו כי הרכב החדש יתבסס על פלטפורמה משלו, ולא כזו המשותפת לדגמים נוספים של החברה. בהכרזה במאי אומנם דיברה פולקסווגן על "פלטפורמה חשמלית חדשה" – אבל לא היה ברור אם מדובר בפלטפורמה כללית, כמו ה-MEB הנוכחית שמשרתתת את הדגמים החשמליים של מותג פולקסווגן. יתכן – וזו ספקולציה בלבד – כי הפלטפורמה האמורה תתבסס על שיתוף הפעולה בין פורד לפולקסווגן, שכולל שיתוף פלטפורמות בתחום המסחרי (כך האמרוק החדש יתבסס על הריינג'ר, והטרנספורטר על הטרנזיט).

לפורד הרי יש על המדף פלטפורמה מוכנה שיכולה להתאים בדיוק – זו של ה-F150 לייטנינג שזוכה לביקוש אדיר בארה"ב מאז הצגתו. צעד זה הגיוני מאוד מבחינה כלכלית – פורד תוכל להחזיר לעצמה חלק מהכסף שהשקיעה בפיתוח, ופולקסווגן תוכל לחסוך בעלויות ובזמן הנדרשים לפיתוח פלטפורמה מאפס. כך או כך, הפלטפורמה שתשרת את הסקאוט אמורה , אליבא דג'ף, להיות מכוונת שטח, ולהבטיח לסקאוט(ים) החדש(ים) יכולת מכובדת מעבר לאספלט, ולו רק כדי להצדיק במעט את המורשת של המותג ששורשיו נעוצים בחברה ליצור כלים חקלאיים. כנראה שנצטרך לחכות בסבלנות לאב הטיפוס שיוצג בשנה הבאה.

התדמית של הסקאוט החדש נישאת על מורשת של עבודת שדה קשוחה. סקאוט עתידי חשמלי יתקשה לשאת חביות כאלה למרחק שימושי. צילום: VW

גרירה עם רכב חשמלי – את זה לא מספרים לכם

ואם הזכרנו את השורשים החקלאיים של הסקאוט, הרי שיש לנו הרגשה שפולקסווגן תיישר קו עם אופנה חדשה נוספת בתחום השטח – מחירים שמרחיקים את כלי השטח האלו מהישג ידם של מי שהיו פעם קהל הלקוחות הטבעי: חקלאים, חוואים ואנשי שטח ועבודה. אומנם ג'ף הנ"ל מספר כי "מחיר נגיש" הוא פרמטר חשוב עבור מפתחי הסקאוט, אך בהתחשב בעובדה שמחיר רנגלר או ברונקו בגרסאות ארבע דלתות כבר חצה ביעף את הרף שהגדירה הממשלה ל"רכבי יוקרה" (שלוש מאות אלף שקלים), ודיפנדר חדש כבר עולה כפול מכך – אנחנו לא היינו רצים לספור את המעות בקופת החסכון של הילד. במיוחד כשזוכרים שלכלים חשמליים יש נטיה להיות יקרים אפילו יותר – למרות המס המופחת..

כך שלמעשה נותרנו עם כמה שאלות פתוחות: האם VW ופורד יקצרו את הדרך (ועלויות הפיתוח) ולבסוף ה-SCOUT יהיה לא יותר מברונקו עם קוסמטיקה שונה? האם באמת יתבסס על ה-לייטנינג החשמלי ויספק לא הרבה יותר מאשר תרגיל בעיצוב רטרו? כמה "פרימיום" ימוצב המותג כדי שנשלם עליו יותר? 

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 − 4 =