יום חמישי , 28 מרץ 2024
מבחן אופניים סנטה קרוז סופרלייט 29. מהירים, קלים, מוקפצים היטב ולא ישברו את הקופה. מעניין נכון? צילום: פז בר

מבחן אופניים סנטה-קרוז סופרלייט 29

לשלדת הסופרלייט היסטוריה ארוכה המתחילה בשלהי שנות ה-90'. לא נלאה אתכם בניואנסים של בחירת האלומיניום ומיקום החיזוקים ונציין רק שה-סנטה קרוז סופרלייט במהדורתו החדשה – אשר הוצגה ביולי 2012 – הוא כבר הדור הרביעי של השלדה אשר החלה דרכה כמהדורה מופחתת משקל של דגם "הקלר". כיום עשויה השלדה – המיוצרת במזרח – מאלומיניום מסדרה 6000, מטוייבת למהלך של 100 מ"מ ומותאמת לגלגלי 29 אינץ'.

רוצים גם אתם לרכב על סנטה קרוז סופרלייט 29?

למבחן אופניים טרק רמבלפיש עלית 29

מבחן אופניים סנטה קרוז סופרלייט 29. מבנה שלדה קל אך חסון, איבזור היקפי טוב והתוצאה מהירות על השביל וארנק מרוצה. צילום: פז בר

רחוק מתצורת VPP של סנטה קרוז, נותרת שלדה ה-סופרלייט נאמנה למבנה סינגל-פיווט (ז"א בעלת ציר יחיד) אבל ה"קונץ" של המתלה הזו טמון בזרוע האסימטרית שנועדה לעמוד בפיתול המוגבר ובמיקום חכם של ציר הזרוע הנמצא על צינור השלדה התחתון, מעל ולפני ציר הקראנק. למה זה טוב?

ראשית זה מגביה ומרחיק את זרוע המתלה מהשטח ומפגיעה מכאנית, שנית נוצר אפקט הקשחה ופתיחת המתלה (כמו בהאצה עם אופנוע) כשמדוושים בעוצמה. זה מצמצם את הבובינג הנוראי של מתלים מהסוג הזה, לוחץ את הצמיג חזק יותר לקרקע ומשפר מאד את הנשיכה והאחיזה בשטח. ללא מנגנון מתלה רב-חיבורי, שתופס מקום, נהנת שלדת סופרלייט מבסיס גלגלים קצר עם תרומה ברורה בעבירות – אך גם מעט קושי להחזיק את הפרונט צמוד לקרקע בטיפוס. לזרוע מחובר בולם אחורי של FOX float CTD עם בורר האפשר בחירה בין שלושה מצבים: טיפוס, מורד ושיוט – וכמובן בעל קפיץ אוויר וכיוון לשיכוך החזרה. השלדה עשויה מצינורות אלומיניום שעוצבו בהידרופורמינג –  היא מוקפדת מאוד, אם בהלחמות או בגימור, ולצינור השלדה העליון כיפוף שימושי אשר מצד אחד ממקם את הבולם בנתיב העברת המומנט אך גם מאפשר עמידה קלה מעל לשלדה – בוודאי דבר חשוב באופניים עם גלגלי 29'.

מבחן אופניים סנטה קרוז סופרלייט 29. שלדת אלומיניום הידרופורם מבוצעת היטב. צינור עליון מכופף לפגוש את הבולם האחורי ומשאיר מקום לעמוד מעליו. אפשר לראות גם את החיזוקים של הזרוע האחורית. צילום: פז בר

קיט האיבזור כולל מופע מלא של שימאנו XT וזה אומר מעבירים, צירי גלגלים, נאבות, קסטת 10 הילוכים, וקראנק חלול. יוצאי דופן השיפטרים הפלסטיים והפריכים למגע ומעצורים מ-אוויד מסדרה אליקסיר 5 עם רוטורים בקוטר 160 מ"מ. בחזית תמצאו מזלג רוקשוק REBA RL עם קפיץ אוויר ומהלך של 100 מ"מ – כיוון לשיכוך החזרה ושתי רמות נעילה. האיבזור ההיקפי מגיע בחלקו מ- Truvativ וחלקו EASTON. המושב הוא WTB מעוצב, ומאותו ספק נקבל גם חישוקי טיובלס ועליהם צמיגי מאקסיס.

וכאן מגיע השוס! מחיר סנטה קרוז סופרלייט 29 עומד על 9,950 שקלים. מה שמייד הופך אותם לאחת התמורות הטובות ביותר בקבוצה הזו. בוודאי אם זוכרים שמדובר במותג פרימיום בעולם האופניים. משהו כמו לקנות ב.מ.וו במחיר של מאזדה.

רכיבה

המיזמוז של המתלים היה ארוך במיוחד הפעם. התחלתי עם המלצת היצרן – וזה היה לי רך מדי (כ-82 ק"ג כולל תיק גב מלא) כששני הבולמים ניצלו יותר מדי ממהלכם אפילו בגבנונים הקטנים ביותר. העלתי את לחץ האוויר במזלג ובבולם בהתאמה ובעוד שתי עצירות נוספות וכיול נוסף של לחצי האוויר הצלחתי לבסוף לאזן בין הקצוות. זה נכון שעם גלגלי 29, אלו יבלעו הרבה מהמורות, ובכל זאת, כדי לנצל את המירב שיש לשלדה הזו ול-71 המעלות של זווית ההיגוי – התעקשתי להביא את המתלים בדיוק לנקודה המתוקה שאני אוהב.

מבחן אופניים סנטה קרוז סופרלייט 29. עפים רחוק, נוחתים ברכות. משקל עצמי נמוך, מתלים יעילים והרבה בטחון בשבילים מסולעים. צילום: פז בר

אם אתבקש לסכם את האופניים האלו במילה אחת זו תהיה "מהירים". בשתי מילים: "מהירים לאללה!". והרבה מהפיזיולוגיה של הסופרלייט האלו תורמים לכך: משקל עצמי נמוך (13.2 ק"ג לאופני המבחן וכ-4.5 ק"ג רק לשלדה+בולם), גלגלים גדולים שזוללים את השטח, ומתלים יעילים. השילוב הזה מאפשר להגיע לקצב רכיבה מהיר די בזריזות ואז להישאר שם כששילוב השלדה/מתלים עושים את העבודה. וזה לא משנה מה עובר תחת הגלגלים: שבילי חול, סינגלים מהודקים, או דרדרת וסלעים. כל עוד לא תנסו לצלול במורד דרופים עצומים – אתם תהיו בעל החיים המהיר ביותר על השביל.

לגבי העברת הכוח של קיט שימאנו XT אין לי יותר מדי הערות. עם 30 הילוכים אין כמעט זווית או שיפוע על פני כדור הארץ שלא תמצאו יחס העברה מתאים לו. השיפטרים פלסטיים ופריכים למגע ועושים רושים כאילו לא ישרדו זמן רב. המעביר הקדמי מחובר לשלדה עם חבק – בניגוד לתושבת קבועה – וזה גרם, מדי פעם, לפישולים במעברים בין הפלטות – בעיקר תחת עומס.

הדיסוננס שהיה לי בתחילת הרכיבה מכך שאין מזלג פוקס בחזית, התפוגג מול הביצועים הטובים של מזלג רוקשוק ריבה RL. מעט מאד פיתול, הקפצה יעילה, חיכוך מזערי וטווח כיוון רחב מאוד אשר יתאים את המזלג לכל רוכב, משקל, סגנון וסוג שטח. גם הבולם האחורי – FOX CTD – עבד נהדר כששלושת המצבים בהחלט עומדים בהגדרות של היצרן. ובולם איכותי חשוב מאד במתלה single pivot אשר מסתמכך על הפרוגרסיביות של קפיץ האוויר כדי לפצות על מחסור במנגנון רב חיבורי.

האחיזה שהמתלה מייצר בטיפוס מעוררת השתאות. גם כאן משתלבים הגלגלים הגדולים עם תכונת הזרוע האחורית להפתח תחת-כוח-דיווש, ויוצרים יכולת מרשימה מאוד לתקל מעלות טכניים בקלות מפתיעה. מהצד השני של המטבע לפעמים קשה מדי להשאיר את הגלגל הקדמי על הקרקע.

בין העצים מעט חששתי מאיטיות ההיגוי. אפילו שאני אוהב אורנים, לחבק אותם זה לא משהו שאני עושה. ודי מהר גיליתי שחששתי לחינם. כשהקצב עולה אפשר לגלף קווים מגניבים בסינגל, מורגשת מעט נטיה להרחיב קו אם תמשכו את הבלימה עמוק מדי לתוך הפניה – ובכל מקרה לא תתקלו בתופעת ה"קטר" של פעם. גם כאן יש לסט-אפ של המתלים חשיבות עליונה כדי למקם את השלדה במנח הנכון כלפי הקרקע. וכאן בין העצים נחשפה נקודת חולשה נוספת – הבלמים. אוויד אליקסיר 5 לרוב עושים את העבודה – ועל אופניים עם גלגלי 26 מעולם לא חשתי שהם חסרים עוצמה או משוב. עם 29 כאלו שמסוגלים לייצר מהירות לוע בליסטית, המעצור הקדמי חסר נשיכה ועוצמה. אני הייתי מחליף רוטור ל-180 או אפילו 185 מ"מ המקסימום שהמתלה מאפשר. שהרי בלימה היא המפתח למהירות. נכון?

מבחן אופניים סנטה קרוז סופרלייט 29. מהירים, קלים, מוקפצים היטב ולא ישברו את הקופה. מעניין נכון? צילום: פז בר

סיכום

קשה להתייחס ל-סנטה קרוז סופרלייט 29 שלא דרך תג המחיר. המספר של 9,950 שקלים הרים גבה אצל לא מעט רבים וטובים עמם דנתי על האופניים האלו. רובם ניחשו שמדובר באופניים של רבבת אלפי שקלים – השאר חשבו שיותר. ובשורה התחתונה? כמוצר, האיכות הכוללת טובה למדי ובמקביל "ארצנית" ולא נסחפת לאקזוטיקה – וזה בא לידי הביטוי בכל הרכיבים הצמודים לשלדה הזו. קיטורים? שיפטרים פריכים ומעצורים רכרוכיים – שני דברים שקל להתמודד עמם עוד בשלב ההזמנה. ולבסוף לא לשכוח, יש שם נחשב מאד המודפס על צינורות השלדה. פרימיום ללא פרמיה?

Check Also

בארי וכיסופים בעטיפה אחת

52 קילומטרים של כל הטוב שיש בסינגלים של הנגב המערבי. חיבור אורגני של שלושה סינגלים לשרשרת בלתי נגמרת של כיף על אופני הרים חשמליים. אפשרי בהחלט גם על אנטומיים

3 comments

  1. איפה קונים במחיר הזה?

  2. אשר קריסטל

    מה לדעתך עדיף לרוכב האוהב סינגלים באזור בן שמן, פארק קנדה, וכדומה כ- 3 רכיבות בשבוע בממוצע 20 ק"מ ברכיבה.
    רמבלפיש עלית 29" או סנטה קרוס סופרלייט 29" ?

להגיב על ניצן לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × three =