רוני נאק
ב-1 לינואר השנה אנו עומדים לספוג עליית מחירים משמעותית מאד שהיא תוצר של שינויי המיסוי. המדינה בצמאונה להכנסות ממיסים עומדת – הלכה למעשה – לחסל תוך זמן קצר את קבוצת המכוניות ההיברידיות שרכישתן, או השימוש בהן, יהיה לא כדאי בהשוואה למכוניות בעלות הנעה רגילה. עם אדוות השפעה נוספות, לעליה של 50% במס הירוק תהיה משמעות רבה לא רק במחיר של הרכב עצמו אלא גם בעלות של הביטוח שלו, במחיר של שווי השימוש (האחוז לא ישתנה אבל נשלם יותר) וכן – גם ההטבה של ה-500 שקלים לעובד שבחר ברכב ירוק תבוטל (עוד לא סופי אבל כנראה שכן).
• אלה המכוניות החשמליות שתוכלו לקנות היום בישראל
בינתיים – בעולם אחר – שבואו נקרא לו "גרמניה" מפרסמת המדינה כי במסגרת התכנית שלה לנקות את עצמה ממזהמים, לעודד תחבורה ירוקה ולעשות את האזרחים שבה (כן כן את כולם גם אלה שלא משלמים מיסים או בעלי זכות בחירה) בריאים יותר – ומכאן גם פרודוקטיביים יותר ועם פחות דרישות ממערכת הבריאות – הממשל הפדרלי הגרמני משפר עוד את ההטבות למי שיבחר ברכב ירוק – חשמלי בעיקר.
אז בגרמניה עובד שמקבל רכב מהעבודה ויבחר לנסוע ברכב חשמלי יצטרך לשלם שווי שימוש רק על 25% (ובמילים: "רבע") מערכו. זה שיפור של 50% של ההטבה שעמדה עד ה-1 לינואר 2020 על מחצית מערך הרכב. ואם אצלנו משלמים שווי שימוש המחושב כ-2.48% מערכו של הרכב החדש (ועם הפחתות של 500 שקלים להיברידיות ו-1000 שקלים ל-PHEV וחשמליות מלאות) הרי שבגרמניה הייתם משלמים רק 1% שווי שימוש ועוד 0.3% לפי מספר הקילומטרים שאתם גרים ממקום העבודה.
אבל לא רק זה – ונחמד איך שזה מסתדר אפילו עם "נתיב+" שאצלנו – הממשל הפדרלי בגרמניה גם אישר הטבות מס לעובדים שישאירו את רכבם בבית ויגיעו לעבודה בתחבורה ציבורית. אם רק הייתה אצלנו כזו…או ממשלה שתחליט החלטות כצעד ראשון בכיוון.