רוני נאק
מארז הסוללות ברכב החשמלי שלך – וגם בפלאג-אין הייבריד – מתוכנן להחזיק מעמד לכל אורך החיים של הרכב. יחד עם זאת, ביצועי הסוללות יתחילו לאט לאט להחלש ולאבד את כמות האנרגיה שהן יכולות לאגור לאורך זמן. תופעה זו נקראת "פירוק סוללה" או דגרדציה ויכולה לגרום להפחתת קיבולת האנרגיה, הטווח, ההספק והיעילות הכוללת.
צריך לזכור כי סוללה היא אמצעי כימי לאגירת אנרגיית החשמל. זה לא משנה אם מדובר בהרכב של NMC (ניקל, מנגן וקובלט) או LFP (ליתיום, ברזל ופוספסט), תהליך הפירוק הכימי וצמיחת דנדריטים יקרו במוקדם או במאוחר.
לרוע המזל, הדגרדציה של הסוללה אינה קלה לניבוי. מכיוון שלא כל הסוללות מכל היצרנים מתפקדות בדיוק באותה צורה. בנוסף, גם לאופי השימוש ברכב יש השפעה מכריעה על פירוק הסוללה. אפילו אם זה רכב חשמלי מאותו יצרן ואותו דגם באותה רמת אבזור – ההבדלים באופי הנהיגה, כמות המשקל שיש ברכב, רמת התחזוקה ורוטינת הטעינה שלו – כולם ישפיעו בדרך כזו או אחרת על הסוללה.
ריכזנו כמה עצות שמצאנו באתרי היצרנים, עמוק בספרי הרכב וחטיבות השירות בארץ ומחו"ל לגבי השמירה על בריאות הסוללות. כדי שגם אתם תוכלו להנות משירות ממושך ומועיל של החלק היקר ביותר ברכב שלכם.
- אם נותנים לסוללה להתרוקן לגמרי ואז טוענים אותה ל-100% כדרך חיים – זה יקצר את חייה.
- אם רוב הטעינות מתבצעות מעמדות DC מהירות – 50 קו"ט או יותר. הבלאי יואץ.
- יש להימנע מפריקת הסוללה מתחת ל-20 אחוז: הקפדה שלא לנסוע ברכב החשמלי מתחת לטעינה של 20 אחוז תוסיף חיים לסוללה וגם תוודא שתמיד יש מספיק "מיץ" כדי לחזור הביתה או לעמדת טעינה.
- טעינה רק עד 80 אחוז: עבור רוב בעלי הרכב החשמלי, טווח הנסיעה הוא די והותר בשביל להשלים נסיעות יומיות וסידורים. כך שטעינה של עד 80 אחוז היא יותר ממספיקה עבור יום נסיעה טיפוסי. טעינה מלאה עד 100 אחוז אינה בריאה לסוללות ליתיום-יון. בדגמים רבים של רכב חשמלי אפשר להגדיר את רמת הטעינה המירבית דרך ממשק הרכב בסעיף ההגדרות או הטעינה.
- שמור על המכונית שלך בטמפרטורה הנכונה: סוללות ליתיום-יון נמצאות במיטבן בטמפ' של כ-25 מעלות צלזיוס. אם חם מדי או קר מדי עבורך בחוץ, סביר להניח שזה לא טוב ל-EV שלך. החנה את רכבך בצל בימים חמים ובמוסך (בחו"ל מחומם) כשקר מאד. אנרגיה רבה מנוצלת לחימום או צינון מארז הסוללות וזה יכול לקצר את טווח הנסיעה ואף לרוקן אותה אם הרכב חונה בשמש כמה ימים בחניה של מלון באיזור חם מאד.
• איזה רכב חשמלי מוסיף הכי הרבה ק"מ לטווח בזמן הקצר ביותר?
- נהגי מירוצים כבר לא נהיה. מהצד השני של הטעינה המהירה יש את ההתרוקנות המהירה הנגרמת בעת נהיגה ספורטיבית ונמרצת. במקום זאת, תנהגו "רגוע" ככל האפשר מכיוון שהאצה מתונה היא המפתח להארכת חיי הסוללה. האצה חלקה ואחידה תמנע גם התרוקנות מהירה של הסוללה וקיצור הטווח. נהיגה אינטנסיבית תיצור עומס חום על הסוללה וכשתגיעו לעמדת טעינה – מהירות הטעינה תוגבל בשל כך.
- לא להשתמש בטעינת DC מהירה כדרך חיים. ככלל אצבע עדיף לטעון את הרכב החשמלי בבית במהלך הלילה במקום להשתמש במטען מהיר DC בעמדת טעינה ציבורית. כך תימנע מלדחוס המון חשמל, בהספק גבוה, לתוך מארז הסוללות בבת אחת (כאן יש יתרון לרכבים חשמליים של 800 וולט – כמו יונדאי – שפחות סובלים מתעוקת חום). לצד זאת חשוב לומר כי שימוש מדי פעם בעמדת טעינה מהירה DC כשנוסעים לטיול זה בסדר, רק לא להפוך את הזרם הישר והמתוק שבעמדת DC להרגל יומיומי.
דגרדציה של הסוללה לא מתרחשת בבת אחת. בממוצע, סוללות מכוניות חשמליות מאבדות רק כאחוז עד שניים מהטווח שלהן בשנה, בהתאם לגורמים שציינו קודם לכן. למרבה המזל, רוב הסוללות מיועדות להחזיק מעמד לאורך חייו השימושיים של רכב. האחריות מכסה לרוב 8 שנות שימוש, או 150 אלף קילומטרים או 70% טעינה. פעמים רבות ישנם יבואנים שנותנים כיסוי ארוך מזה או שמציעים הרחבת האחריות בתוספת תשלום. אופציה שבהחלט ראוי לשקול. לצד זאת, חשוב לציין כי האחריות חלה במקרים של כשל ביצור או תקלה שמקורה בטעות של היצרן – אם מסיבה מסוימת מארז הסוללה קיבל מכה מלמטה ונפגע – יהיה זה הימור בטוח שהאחריות לא תכסה את החלפתה.
סעיף 7 לא מדייק. מתח סוללה של 800V וולט לא מעמיס פחות על הסוללה. אותו הספק נכנס, מתחלק לקיבולת זהה של אנרגיה. היתרון של סוללות 800V היא מחבר הסוללה, וכבלי ההולכה של הזרם שהם קטנים וקלים יותר.
ממש לא נכון. אורך חיי סוללה בטכנולוגיות הקיימות סביב עשר שנים ואילו רכב שנבנה איעותי אמור לחיות 20 שנה. משמע תדרש החלפת סוללה באמצע מחזור החיים. אלייה וקוץ בה, במחירי הסוללות של היום זה לא יהייה כלכלי. כי רכב שעלה חדש 200 אלף שווה בגיל 10 כ 50 אלף. אם החלפת סוללה תעלה עדיין כמו היום 50 אלף ומעלה זה לא יהייה כלכלי ויאלצו לזרוק את הרכב/לחלקים.