יום חמישי , 28 מאי 2020
ראשי » מגזין » המהפכה כאן: כך תחסכו אלפי שקלים בהוצאות הרכב
פותח מאמר רכב חשמלי בטעינה
מכונית חשמלית לא רק חוסכת לסביבה היא תחסוך לכם עשרות אלפי שקלים באחזקה. למשל MG ZS החשמלית. צילום: יח"צ

המהפכה כאן: כך תחסכו אלפי שקלים בהוצאות הרכב

רוני נאק

השנים האחרונות הן השנים המרתקות ביותר בתעשיית הרכב מאז שזו החלה להזרים מכוניות לכבישים העולם. כי בעצם כשחושבים על זה, מכונית עם מנוע בנזין או דיזל עובדת היום על בסיס אותם עקרונות כמו מנוע הבוכנה הראשון שהותקן בכרכרת סוסים אי שם בסוף המאה ה-19. נכון, השיפור בחומרים, בהנדסה ובמערכות הניהול הפכו את המכוניות המודרניות לחסכוניות ובעיקר בטוחות מתמיד – אבל בכולן תמצאו את אותו שילוב של: בוכנה+טלטל+גל ארכובה כפי שקרל בנץ הגה.

מכונית חשמלית וכחולה
143 כ"ס ו-36 קג"מ. נתונים נהדרים לרכב פנאי חשמלי כמו MG ZS שעלות אחזקתו המצטברת נמוכה בעשרות אלפי שקלים ממקביל עם מנוע בעירה פנימית. צילום: יח"צ

סוף עידן מנועי הבעירה הפנימית

לא עוד. מכוניות חשמליות עשו כברת דרך ארוכה מאד מאז אותם ניסיונות ראשונים לפני כ-100 שנים. והיום תעשיית הרכב הסינית מובילה את התחום עם מגוון רחב של דגמים עממיים אשר מציגים ביצועים, טווח ושימושיות של מכונית עם מנוע בעירה פנימי (להלן מנוע תרמי). בעיות שהיו בעבר כמו מנועים חשמליים גדולים וכבדים, מערכי מצברים מסורבלים ועתירי משקל – ואפילו העדר עמדות טעינה לרכב חשמלי – הולכות ונפתרות בקצב מהיר כשהן משאירות מאחור את מכוניות הבנזין.

קחו לדוגמה את הג'יפון החשמלי EV MG ZS. רכב פנאי מתקדם ומודרני עם ציון בטיחות של 5 כוכבים מ- EURO NCAP, עם מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות, מאובזר ומלא בפינוקים. חשוב מכל ה- ZS EV מונע במנוע חשמלי בלבד (100% חשמלי או EV) אשר מפיק 143 כ"ס ו-36.4 קג"מ. מה שאומר שיש לך המון כוח זמין שמזניק את הרכב מ-0 ל-100 קמ"ש רק ב-8.2 שניות. טווח הנסיעה עומד על 263 ק"מ (בתקן WLTP המחמיר) שמתקבל ממצבר בעל קיבולת של 45.6 קוט"ש. זה הרבה יותר קילומטרים ממה שרובנו נוסעים ביום אחד- כדי לסבר את האוזן, ממוצע הקילומטרים ליום בישראל עומד על כ-44 ק"מ. אפשרויות הטעינה מרובות – החל מעמדות טעינה ביתיות ועד טעינה מהירה בנקודות בינעירוניות – ולא כל מכונית חשמלית או היברידית נטענת (PHEV) מסוגלות לקבל טעינה מהירה. המחיר לצרכן עומד על כ-140,000 אלפי שקלים.

כל הפרטים כבר נשמעים מדהים בהשוואת הג'יפון לרכב תרמי (עם מנוע בעירה פנימית), אבל לא שם הסיפור נגמר. עם הג'יפון החשמלי תוכלו לחסוך ולחסוך הרבה!

אז איפה החיסכון?

פנס אחורי רכב חשמלי
האותיות EV מסמנות לא רק העדר פליטה אלא גם חסכון של אלפי שקלים בשנה. צילום: יח"צ

עלות אחזקה כוללת

רובנו נופלים בזה. כשקונים מכונית ולא לוקחים בחשבון את עלויות האחזקה הכוללות שלה לאורך שנים. אני לא מתכוון רק לצריכת הדלק אלא גם לתחזוקה השוטפת, הטיפולים, שמנים, רצועות, צמיגים ואפילו עלויות של טסטים, ביטוחים ושווי שימוש למי שמקבל את הרכב מהעבודה.

הנה התחשיב הבסיסי אשר משווה מכונית רגילה בשווי של 140 אלפי שקלים מול הג'יפון החשמלי  MG ZS EV. החישוב נעשה על פי עלות של 6.0 שקלים לליטר בנזין ו-60 אג' לקוט"ש עלות החשמל.

מודל האחזקה שאנו מדברים עליו הוא על פני 4 שנים כאשר צריכת הדלק של רכב הבנזין הוא כ-13 קילומטרים לליטר. ובכן אם אתם כמו רוב עם ישראל נוסעים כ-20 אלף קילומטרים בשנה עלות הטיפול ברכב בנזין ממוצע תעמוד על כ-8,300 שקלים עבור הביקורים במוסך (לא תקלות או קלקולים אלא רק צמיגים, וטיפולים שוטפים). לעומתו פרוטוקול הטיפולים של רכב חשמלי כמו ה-MG יהיה רק כ-4,200 שקלים בשביל אותה תקופה וקילומטרז'.

את החסכון בדלק תרגישו מיד כבר ב"אין תדלוק" הראשון. למעשה על פי עלות הדלק הנוכחית תחסכו כ-340 שקלים על כל 1,000 קילומטרים. בתחשיב של ארבע שנים ו-80 אלף קילומטרים תקבלו חסכון עצום של מעל ל-27 אלף שקלים. אם תצרפו את עלויות הטיפולים הנמוכות יחד עם השחרור המוחלט מתחנות תדלוק תקבלו חיסכון של כ-29,600 שקלים על פני 4 שנות בעלות. ככל שתסעו יותר קילומטרים כך פער העלויות יגדל לטובת הרכב החשמלי.

תא נהג רכב חשמלי
מחיר נגיש וחווית נסיעה נהדרת ונמרצת ברכב חשמלי מודרני. למשל MG ZS החשמלית. צילום: יח"צ

מכונית חשמלית בליסינג

לליסינג יש משקל עצום בשוק הרכב הישראלי – עם מעגלי השפעה רחבים יותר. החיסכון הרב של שחרור מהדלק מושך מעסיקים רבים לבחון את כדאיות המעבר לרכב חשמלי בוודאי כשמדובר במכפלות של צי רכב. גם העובד עצמו מרוויח מהקלות בשווי השימוש והוא ישלם רק 2,500 שקלים לרכב חשמלי מול 3,500 שקלים לרכב בנזין בעל ערך זהה – מדי חודש.

גם הזיכויים של מדרגות המס השונות מאפשרות חיסכון של מאות שקלים נוספים מדי חודש. כך שבחישוב פשוט אפשר יהיה לחסוך כ-19 אלף שקלים (במדרגת מס של 40%) אם תחזיקו רכב חשמלי 4 שנים בליסינג. 

פרחים ורכב מהצד
עשרות אלפי שקלים חיסכון מצטבר כבר מהטעינה הראשונה. MG ZS החשמלית. צילום: יח"צ

חשמלית בשביל החיסכון

עתה היתרונות כבר ידועים. ללא פער אמיתי בביצועים או בשימושיות (לעיתים אפילו פער לטובת החשמלי) נשארנו עם פער משמעותי בעלות האחזקה הכוללת לטובת המכונית החשמלית. עיקר הפער נובע מעלות החשמל הזולה, והיעילות של המנועים החשמליים אשר מסוגלים לנסוע היום לטווחים שימושיים ולספק ביצועים טובים. השחרור המוחלט מדלק מאפשר חיסכון של מאות שקלים כבר מה"תדלוק" הראשון ועשרות אלפי שקלים בחישובים שנתיים – פערים אשר יגדלו ככל שאתם נוהגים יותר. אותו הדבר נכון גם לגבי עלויות האחזקה שהן משמעותי נמוכות יותר ברכב חשמלי. רכב חשמלי הוא באמת "ירוק" יותר ואם היינו חיים בארה"ב אפשר היה לומר שהוא ישאיר לכם יותר ירוקים בכיס.

 

תוכן מקודם

צפו גם בזה

חזית סקודה קודיאק חדשה

סקודה קודיאק דיזל – גרסת הפאר

חבילת Laurin&Klement מגיעה לסקודה קודיאק דיזל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 − nine =