יום ראשון , 28 אפריל 2024
סמארט החדשה בישראל. המותג עתה הוא מיזם משותף למרצדס ו-ג'ילי. החל ב-175 אלפי שקלים. צילום: סמארט

ג'ילי במגוון טעמים

רוני נאק

ענקיות הרכב הסיניות, מצליחות ליצור מהלכים מפתיעים בשוק הרכב העולמי. בין אם מדובר באסטרטגיה ארוכת טווח המתכננת מהלכים עשרות שנים לעתיד (לדוגמה פרויקט belt&road) עם אופק של יצירת מציאות גיאופוליטית שתטיב עם המשטר בסין לבין ניצול העובדה שחלק מיצרניות הרכב האירופאיות נמצאות במשבר או שמחפשות קיצורי דרך לסגור את הפער בסגמנט בעל חשיבות סביבתית-פוסט מודרנית – לאמור רכב חשמלי.

במקרה של ג'ילי המותג המשברי הראשון שאותו רכשה מפורד בעקבות משבר הסב-פריים של 2007-8 היא וולוו. שאז הייתה חלק מקבוצת מותגי היוקרה של פורד (יחד עם לנד רובר, יגואר, אסטון מרטין, מרקיורי ולינקולן). ג'ילי בחכמה רבה נתנה לאנשי וולוו הטובים להמשיך לעשות את שלהם ואף הזרימה כמות כספים אדירה שבסופו של דבר יצר את קו הדגמים המרשים שיש כיום לוולוו.

"תוצר לוואי" של זה הוא ההנגשה של ידע וטכנולוגיות רבות שעברו לכיוון השני – לסין – ואפשרו לג'ילי לא רק להנות מקיצורי דרך טכנולוגיים אלא גם להמציא מותגי פרימיום – בוודאי ביחס למכנה המשותף הסיני הבינוני – חדשים לשיווק בסין עצמה וגם בשוק האירופי בו למוצרי סין יש חסמים רבים – רגולטוריים ורעיוניים כאחד. בין מותגי היוקרה החדשים האלה – יש אצלנו שניים: לינק&קו וגם ZEEKR שהחלה לבנות מאגר של לקוחות מתעניינים ממש בימים האלה. הזיקר X, מציעה מנוע אחורי יחיד של 272 כ"ס או שני מנועים עם 428 כ"ס. כאן המחיר צפוי להתחיל מכ-200 אלף שקלים (עפ"י הרישום במשרד התחבורה) אבל ייתכן שעתה, לאור המצב, יהיה נמוך יותר.

ההרשמה החלה ללקוחות בישראל. ZEEKR X דגם הפנאי הקטן של מותג הפרימיום החדש. צילום: ZEEKR

ב-2019 מרצדס ויתרה על 50% ממותג SMART ב-JV עם ג'ילי במסגרת עסקה של כמיליארד דולרים ליצור משותף של רכבי מותג SMART על אדמת סין ועל פלטפורמה סינית של GEELY. הדור הבא של רכבי סמארט יהיה חשמלי ויגיע משני מפעלים בסין – בעוד שמרצדס מכרה את המפעל המקורי של סמארט בעירה האמבאך (צרפת על גבול גרמניה) לתאגיד INEOS המייצר שם כבר את הגרנדיר הנפלא (יגיע בקרוב אלינו דרך UMI וביבוא מקביל במחירים הזויים…).

סמארט #1 – באופיה מתחרה עתה ב-MINI מאשר אבולוציה של קונספט סמארט המקורי. צילום: SMART

לצד היצור גם המטה עבר לסין עם הנהלה סינית ומנכ"ל סיני. שני דגמים שלא דומים בדבר לקונספט המקורי של SMART קיימים עתה בהיצע: מספר 1 ומספר 3. בישראל החלה כלמוביל לשווק את מספר 1 במחיר המתחיל ב-175 אלפי שקלים. למנוע 272 כ"ס והוא מוזן מסוללה של 66 קוט"ש (בראבוס 428 כ"ס ואותה סוללה).

וולוו EX30 – קטנה וחשמלית החל ב-190 אלף שקלים. צילום: וולוו

גם וולוו החלה לשווק רכב פנאי חשמלי קטן על בסיס אותה פלטפורמה של GEELY שהפעם ארוזה בחבילה המוכרת לנו היטב מדור הדגמים האחרון של היצרנית ועם הרבה מסרים סביבתיים, מתחדשים בהשראת הטבע וכדומה. המחיר מתחיל ב-190 אלפי שקלים ועד ל-245 אלפי שקלים עם חבילת אבזור אולטרה. בכל הגרסאות תמצאו מנוע יחיד עם 272 כ"ס, הנעה אחורית וסוללה של 51 קוט"ש.

וולוו EX30 – שפת העיצוב החדשה של וולוו מרהיבה. צילום: וולוו

מעבר לברור מאליו שהפלפורמה זהה – זה לא דבר חדש שהרי קבוצת VW עשתה בית ספר לכולם בתחום הזה – אלא שהמחירים מאד דומים ושכל הדגמים האלה הם בסופו של דבר B-SUV חשמליים קטנים שעולים כמו שעד לא מזמן עלה רכב מנהלים מהודר.

 

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 − 6 =