יום שישי , 14 יוני 2024
מבחן דרכים יונדאי i10 אינטנס ידנית. 78,900 שקלים. צילום: רוני נאק

יונדאי i10 ידנית – הכי הגיונית שיש

רוני נאק

ובשנה השניה ברציפות…(תופים בבקשה)…מכונית השנה שלי לשנת 2024 היא יונדאי i10. למה? מכיוון שללא יומרות, ללא מכבסות של מילים שיווקיות או תדרוכי עיתונאים מייגעים – יונדאי i10 הקטנה עברה מסכת עדכונים קטנה-אך-ממוקדת ששיפרה את הבטיחות ואת חווית הנהיגה והיא לא קורעת את הכיס. במחיר של 78,900 שקלים – זו גם המכוניות הראויה הזולה ביותר שתוכלו לרכוש היום והיא מגיעה עם שני בונוסים נפלאים. הראשון: שקט נפשי מעצם היותה מוצר בוגר ומהודק – NO BRAINER אם צריך לבחור רכב מיני. והבונוס השני שאני יכול בהחלט להעריך לאור כמה מפגשים לא טובים שהיו לי לאחרונה עם תשתית הטעינה הציבורית – אפס, אפס, אפס חרדת טווח. כי היונדאי הקטנה הזו שורפת רק בנזין בקמצנות של פרימוס.

מבחן דרכים יונדאי i10 אינטנס ידנית. עדכון המראה מינימאלי אבל אפקטיבי. צילום: רוני נאק

מה התחדש?

לצד עדכוני עיצוב מצוידת יונדאי i10 המעודכנת גם במערכות בטיחות שלא היו בעבר: בלימת חירום עם זיהוי דו-גלגלי, מערכת לשמירת נתיב הנסיעה ותזכורת לשכחת נוסע במושב האחורי. זאת בנוסף ל-6 כריות אוויר, בקרת יציבות ומשיכה, תיקון סטיה מנתיב, ניטור ערנות נהג, ISOFIX למושבי בטיחות וכמובן 5 מושבים מלאים.

מבחן דרכים יונדאי i10 אינטנס ידנית. יש קטנועים שעולים יותר מזה. יותר תמורה לכסף לא תמצאו ברכב חדש ממותג מערבי. צילום: רוני נאק

• מבחן דרכים יונדאי BAYON

בתוך הרכב תמצאו קוקפיט דיגיטלי חדש, ריפודי מושבים חדשים, שקעי כוח ו-USB טייפ C ונגיעות עיצוב על הדשבורד. מן החוץ תמצאו חישוקי 14 או 15 אינץ' מעוצבים, פנסי LED עם חתימת אור חדשה התוחמים שבכת חזית בעיצוב מעודכן וכן שבעה גווני מרכב שמהם שניים חדשים. מסך 8 אינץ' עם ממשקי קארפליי ואנדרואיד (אלחוטי!) ובקרת אקלים דיגיטלית ברמת האבזור הבכירה. אנחנו הסתפקנו במזגן כזה עם בורר קר/חם ועוד אחד לעוצמת מאוורר ומזגן כמובן.

בתחום ההנעה יונדאי i10 משאירה את מנוע ה-1.2ל' עם 4 צילינדרים המוכר והאמין אשר מפיק 84 כ"ס ו-12 קג"מ. אפשר לבחור בין תיבת הילוכים רובוטית עם 5 הילוכים או תיבת הילוכים ידנית עם 5 הילוכים. צריכת הדלק הרשמית היא בין 5.6 ל-5.3 ליטרים ל-100 ק"מ.

מבחן דרכים יונדאי i10 אינטנס ידנית. 84 כ"ס ו-12 קג"מ זה לא המון הספק – מצד שני הוא חסכוני מאד ולא צריך להזיז משקל רב. צילום: רוני נאק

מחיר גרסת "אינטנס" הידנית בה נהגנו עומד על 78,900 שקלים והיא כוללת פנסי הלוגן קדמיים, חישוקי גלגל 14 אינץ' עם צלחות נוי, בלם דיסק אחורי (בפלטפורמת MEB זה תוף…רקאומר), יש שמשות כהות מאור, ידיות דלת בצבע המרכב, גלגל הגה מצופה עור, לוח מחוונים דיגיטלי 4.2 אינץ' עם כל מיני גרפיקות משתנות, חיישן אורות, מפתח שלט מתקפל וגם תאורה בתא כפפות – מתוק כזה!

 

נהיגה

ראשית כל נהניתי מאד. איזה כיף זה אשכרה לנהוג את האוטו! פתאום אפילו i10 צנועה הופכת לחווית נהיגה מערבת וכיפית. לקח לי רגע עד שזכרון השרירים נכנס לפעולה ולא החלקתי את המצמד כמו תלמיד נהיגה בשיעור הראשון. גם אם 84 כ"ס זה לא הרבה – זה בסדר כי הם לא צריכים להזיז 2.2 טון של "ג'יפון חשמלי אופנתי" אלא רק 1,010 ק"ג קלילים. התחושה מאחרי ההגה נמרצת למדי – גם אם לפעמים מד המהירות מגלה אמת אחרת. בכל מקרה הנתונים היבשים מלמדים על 12.6 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 171 קמ"ש שזו בטח חוויה בפני עצמה.

מבחן דרכים יונדאי i10 אינטנס ידנית. עדכון המראה עשה טוב גם בגרסת הבסיס. צילום: רוני נאק

מה הדבר החשוב ביותר במכונית קטנה? אתם בטח שואלים. ובכן זה הגודל. מרווח הרגלים לפנים הוא קצת יותר ממטר, מאחור כמעט 90 ס"מ ומרווחי הראש בשני המקרים קרובים מאד למטר. במושבים הקדמיים באמת שאין תחושת צפיפות או קוטן כלל. בעוד שמאחור, המושב זקוף למדי וממקם את הנוסעים כך שיסתדרו עם החלל שיש – והוא יותר מסביר עבור אחת המכוניות הקטנות בשוק הישראלי. המרווח לכתפיים ולמתניים – על הדרך – גם כן סביר מאד. מה עוד נותר? תא המטען זהו עסק של 252 ל' בלבד (מזוודה אחת ממש גדולה לשופינג באאוטלט) – אבל אפשר לקפל את המושב האחורי שיהיה מקום גדול הרבה יותר. אגב, מתחת לרצפת תא המטען – בדקתי בעצמי! – תמצאו גלגל חילופי "בייגלה" ולא ערכת ניפוח אופטימית.

מבחן דרכים יונדאי i10 אינטנס ידנית. הנפח הוא 252ל' ושם מתחת יש גלגל חילופי ולא ערכת ניפות. צילום: רוני נאק

חווית הנסיעה העירונית והבין עירונית שונות בתכלית. נהנתי מאד מהממדים הקטנים והיכולת לזפזפ בטראפיק העירוני בקלילות. פחות אהבתי את התנועה הארוכה מאד של מוט ההילוכים ואת נקודת ההפרדה הגבוהה של המצמד (וואי כתבתי "מצמד"!) שאיתגרה את שרירי הבטן שלי. חוצמזה כשנוהגים בידני אי אפשר גם להתעסק עם הטלפון (הוסיפו זאת כבונוס שלישי). הגלגלים הקטנים מדי פעם גורמים ליונדאי להתרסק לבורות ושיבושים גדולים – רוב הזמן נוחות הנסיעה סבירה. מה שממש לא סביר, זה קוטר סיבוב של פחות מ-10 מטרים (רדיוס 4.9) – וזה ממכר. אין על אוטו קטן.

מחוץ לעיר – אפשר להיעזר ב"ממליצון" – שם החיבה שקיבל החיווי בלוח המחוונים הממליץ על העלאת הילוכים. למען הסביבה והפחתת צריכת הדלק. כי גם ברכב שהוא 100% בנזין 95 אוקטן מיץ דינוזאורים  – השמירה על הסביבה חשובה (והנה פינת ההגיגים…אפקט כזה של גלים…כמה קילומטרים צריך EV קטן לנסוע כדי לאפס את הזיהום שנוצר בעת היצור שלו? ואולי בכלל זה הרבה יותר סביבתי לנהוג ברכב קטן עם מנוע בנזין חסכוני?). כך או אחרת – קבעv יונדאי i10 הידנית ממוצע צריכה על פני כ-400 קילומטרים של מבחן שכלל נהיגה עירונית רבה ופחות בינעירונית, של 17.8 קילומטרים לליטר! וזה מבלי לנסוע "רגוע" עם להדליק מזגן ביום החמים ההוא. ואתם יודעים מה? שימוש בחימום של הרכב אינו מקטין את הטווח אלא מנצל חום שיורי שנוצר מפעולת מנוע הבעירה הפנימית. טווח הנסיעה ממיכל דלק של 36 ליטרים היה מעל ל-500 קילומטרים. האם פר- ק"מ העלות זולה יותר מחשמל?

מבחן דרכים יונדאי i10 אינטנס ידנית. המושב האחורי מייצר תנוחה זקופה. המרווח לרגליים הוא כ-90 ס"מ. צילום: רוני נאק

בכל מקרה מחוץ לעיר אין ליונדאי i10 הקטנה בעיה לשייט ב-120 קמ"ש הרשומים על התמרורים. אפשר גם במהירות הזו לצאת לעקיפה על ידי הורדת הילוך וגז חופשי ברגל ימין.

התפקוד של מערכות הסיוע והבטיחות האקטיביות מצוין – כפי שהתרגלנו לקבל מיונדאי. תיקון הסטיה מנתיב ושמירת הנתיב עובדים יפה ולא נלחמים בך אם בכל זאת תעבור מסלול מבלי לאותת. היה לי העונג גם לחוות את ההתראה לפני בלימת החירום – וזו ממש מקפיצה כשכל לוח המחוונים הופך לאדום ומהבהב בעצבנות – אי אפשר לפספס זאת. סה"כ מערכות הבטיחות האקטיביות היו אחלה. בקרת שיוט יש – אדפטיבית היא לא.

בקצב שיוט מהיר ה-NHV הוא "בסדר" ותקבלו את החוויה המלאה של סל"ד המנוע, סיבוב הצמיגים על הכביש וקולות הסביבה. האמת שבהקשר הזה ה-NHV לא הטריד אותי כלל. מול כזה תג מחיר איך אפשר לבוא בטענות?

מבחן דרכים יונדאי i10 אינטנס ידנית. צריכת דלק אמיתית של 18 קילומטרים לליטר. צילום: רוני נאק

מה פחות

אז הנה. יש גם. יחסי ההעברה של תיבת ההילוכים ארוכים מאד ולא מפרגנים למנוע המפיק רק 12 קג"מ ו-84 כ"ס. יש פערים גדולים ביחסי ההעברה ולפעמים צונחים לבורות שביניהם. בנוסף, גם מהלך הידית מאד ארוך והשילוב לא הכי מדויק. הייתי רוצה לראות את הכל מהודק יותר ואם היה גם הילוך שישי זה היה מושלם. בכל זאת הייתי שמח אילו היה NHV מעט יותר טוב. חוצמזה – בראי המחיר, אין טענות.

מבחן דרכים יונדאי i10 אינטנס ידנית. שמשות כהות, ידיות ומראות בצבע המרכב לצד חישוקי 14 אינץ' וצלחות נוי.  צילום: רוני נאק

סיכום

ליונדאי i10 יש 3 כוכבי בטיחות של NCAP משנת 2020 – שזה יחסית עדכני. זה לפחות יותר ממה שיש לחלק מרבי המכר כאן שכלל לא נבחנו. היא בין האחרונות שנותרו בסגמנט המיני ואפילו בגרסה הצנועה ביותר שלה נותנת לא מעט במונחים של אבזור ושימושיות עירונית ובינעירונית. כרכב שני בבית, תחליף לרכב משומש ומיושן ומחולל של שקט נפשי בחמש השנים שלאחר הרכישה – יונדאי i10 היא תרגיל קל מאד בניהול סיכונים. אגב, נכון לנובמבר 2023 – עלו על כבישי ישראל מעל ל-70 אלף יחידות ומאלו כמעט 20 אלף נמכרו רק בשנתיים האחרונות. רק שם את זה כאן.

מבחן דרכים יונדאי i10 אינטנס ידנית. 78,900 שקלים. צילום: רוני נאק

Check Also

INSTER – החשמלית הקטנה של יונדאי

חשמלית קוריאנית ראשונה בסגמנט A והיא מגיעה מבית יונדאי. הטווח הצפוי מעל ל-350 ק"מ והבסיס הוא דגם CASPER שכבר משווק מזה כשלוש שנים בקוריאה

2 comments

  1. היי רוני, האם יש סרטון וידאו שממחיש את הגרסה הנבחנת?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nine + seven =