יום שלישי , 16 אפריל 2024
מבחן דרכים ניסאן אקסטרייל. 7 מושבים ומערכת הנעה מעניינת. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים ניסאן אקסטרייל

רוני נאק

איפשהו בתחילת הקריירה שלי, לפני יותר מעשרים שנה, נשלחתי למשימת כתיבה במכרות צין. שם פגשתי את הדחפורים ואת משאיות העפר העצומות. מאלה שצריך סולם של כמה שלבים כדי לטפס לקבינה שלהן ומובילות מאות טונות של אדמה בלי להזיע אפילו קצת. באותו מפגש עצמו, גיליתי משהו שלא הכרתי – המפלצות האלה אמנם מצוידות במנוע דיזל עצום אולם אין כלל חיבור מכאני בינו לגלגלים. במקום זה מנוע הדיזל מפעיל גנרטור הטוען סוללות ענק ואלה מעבירות את הזרם למנועים חשמליים עצומים שבתוך טבורי הגלגלים המניעים את המשאית. בהקשר של משאית מחצבה של מאות טונות יש בזה הגיון רב ומאפשר לבטל את הצורך בתיבת הילוכים עצומה ומנצל את המומנט הרב שיש למנוע חשמלי כדי להזיז את המפלץ ואף להאט אותו במורד על ידי בלימה רגנרטיבית.

מבחן דרכים ניסאן אקסטרייל. אין תיבת הילוכים ואין דרייבשאפט – כי לא צריך. צילום: רוני נאק

 

זה בדיוק עקרון העבודה של מערכת e-Power שבניסאן אקסטרייל. כאן מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5ל' עם 3 ציל' מייצר חשמל לטעינה של סוללת ליתיום-יון קטנה עם קיבולת של 1.73 קוט"ש וזו מזינה בחשמל מנוע חשמלי קדמי או שני מנועים חשמליים (כמו בגרסת e-4orce בה נהגנו) כדי לקבל הנעה כפולה ותפוקה משולבת של 213 כ"ס (למנוע הקדמי מומנט של 33.6 קג"מ ולאחורי 19.9 קג"מ). אין תיבת הילוכים ואין חיבור מכאני-פיזי בין מנוע הבעירה הפנימית לגלגלים. איפה המערכת הזו תיבחן? בשורה התחתונה של צריכת הדלק.

 

7 מושבים, 2 מנועים

ניסאן אקסטרייל החדש הוא בריה בהחלט יוצאת דופן. נדירה בעצם זה שהיא מיוצרת ביפן עצמה וזה דבר שמיד מרגישים כשנכנסים לרכב. תחושת האיכות וההידוק של הרכב הזה בהחלט מרשימה – ותזכורת נעימה לדרך שבה מכונית איכותית צריכה להרגיש. נטולת קרקושים על שיבושי דרך, הרכבות מדויקות של המשטחים השונים בדשבורד ובמפגשי הדלתות עימו וגם בחירה של "חומרי גלם" היוצרים רושם איכותי ונעימים לעין ולמגע היד – כמו למשל אינסרטים של עץ לרוחב הדשבורד ובקונסולה המרכזית. ללמדנו שלמותגים הסיניים עוד יש כברת דרך לעבור.

מבחן דרכים ניסאן אקסטרייל. חבילת האבזור כוללת חישוקי גלגל 19 אינץ', שמשות כהות, מסילות גג ועוד. צילום: רוני נאק

• זה מסלול אופני ההרים הטוב ביותר לחורף

הפלטפורמה היא אותה CMF בממדים של סגמנטים C ו-D של קונצרן רנו-ניסאן ומשרתת גם את המיצובישי אאוטלנדר החדש, ניסאן רוג ואת הקשקאי החדש. בהקשר של האקסטרייל היא מקבלת בסיס גלגלים של 270.5 ס"מ ומפנקת עם תמוכות מקפרסון בחזית ומתלה רב-חיבורי מאחור.

אורך כללי של 468 ס"מ יוצר מספיק מרווח לשלוש שורות מושבים, כאשר השורה השניה נעה על מסילה ואילו השלישית "יודעת" להתקפל ולהשתלב ברצפה. ברמת "טקנה" של רכב המבחן נהנינו גם מדלת תא מטען עם פתיחה חשמלית. עוד ראוי לציין שניסאן למדה פרק בהילכות סובארו – ויצרה דלת נוסעים שנפתחת בזווית של כ-90 מעלות. דבר חשוב מאד המקל על היושבים בשתי השורות האחוריות באקסטרייל.

מבחן דרכים ניסאן אקסטרייל. קוקפיט מאד נאה וחווית נסיעה בהתאם.  צילום: רוני נאק

 

עוד נספר לכם על הקוקפיט הדיגיטלי עם מסכי 12 אינץ' אינטראקטיביים. ממשקי קארפליי ואנדרואיד, מערכת שמע BOSE ברמת האיבזור הזו, תצוגה עילית, מושבים קדמיים מחוממים ועם זכרון למושב הנהג, בקרת אקלים רב-אזורית וגם מצלמת 360 מעלות, חיישני תאורה וגשם ועוד רשימת אבזור נוחות ארוכה ומפנקת.

בתחום הבטיחות נספר כי לניסאן אקסטרייל 7 כריות אוויר ושלל מערכות סיוע לנהג ובטיחות אקטיביות ובהן בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית עם זחילה בפקקים, סייען חניה, ניטור 360 מעלות ועוד רשימה ארוכה.

מחיר גרסת TEKNA שהתייצבה למבחן מתחיל ב-260,500 שקלים.

מבחן דרכים ניסאן אקסטרייל. פתיחה סופר-רחבה של הדלת האחורית ושורה שניה מרווחת עם איזור אקלים משלה. צילום: רוני נאק

 

נהיגה

 אם אי פעם יצא לכם לנהוג ברכב חשמלי. זו בדיוק התחושה – בעיקר כאשר מנוע הבנזין אינו עובד. האקסטרייל חלק ונעים באופן יוצא דופן. עם NVH ברמות הגבוהות ביותר שפגשנו בקבוצת הרכב הזו – ועם תחושת האיכות שמשודרת מהקבינה, קל מאד לחשוב כאילו מדובר ברכב של מותג פרימיום יקר הרבה יותר. רכב הפנאי הגדול מתנהל בדממה שקל מאד להתרגל אליה והמנוע גם כשהוא פועל כמעט ואינו נוכח.

אותו מנוע 1.5ל' יכנס באופן אוטומטי לפעולה כשרמת הטעינה בסוללת ההנעה יורדת – יש לזה חיווי בצד התחתון של הצג השמאלי בלוח המחוונים הגדול. רוב הזמן המערכת מנסה להישאר על 50% טעינה אבל כשזו יורדת או כשדרישת הכוח עולה (מדוושת התאוצה) מנוע הבנזין ייכנס לפעולה. זה יקרה לרוב בנהיגה בינעירונית – בעיר מנוע הבנזין יעבוד פחות קשה.

מבחן דרכים ניסאן אקסטרייל. שורה שלישית תתאים לילדים צעירים – פתחי המיזוג בתקרה מרוחקים. צילום: רוני נאק

 

תנוחת הנהיגה נהדרת. נוחה מאד ומספקת ראות מצוינת החוצה. ומאחור המרווח לרגליים מספיק למבוגר גם שכמזיזים את השורה השניה מעט קדימה כדי לפנות מקום לרגליים של הצעירים המתבצרים בשורה השלישית. פתחי המיזוג שבתקרה הם מעל לשורה השניה – אם כי אני מניח שהכוונה של ניסאן הייתה שהם יפנקו גם את השורה השלישית. נחכה לקיץ לראות כמה זה אפקטיבי.

התנהגות הכביש אינה משהו לכתוב עליו מכתב ארוך הביתה. האקסטרייל נייטראלי למדי, המשקל של כמעט 2 טונות מורגש היטב אם מנסים ללחוץ בפניות ומנגד הוא לא עושה שום דבר רע או מסוכן. ההתנהגות צפויה והוא מגיב בצורה בטוחה במקרי חירום שביצענו בסימולציות במבחן.

מבחן דרכים ניסאן אקסטרייל. 120ל' נותרים למטען אחרי השורה השלישית או 485ל' כשהיא מקופלת. פתיחה חשמלית ברמת האבזור הגבוהה. צילום: רוני נאק

 

אהבתי את היכולת לנהוג בדוושה אחת בעזרת מצב e-Pedal זה ממש חוסך את השימוש התכוף בבלמים וגם את היכולת לאחזר אנרגיה במצב B של בורר ההילוכים – אם כי במורד ארוך זה גורם למנוע לטפס בסל"ד ולהיות נוכח.

לניסאן אקסטרייל יש גם בורר מצבי נהיגה המאפשר לנהג לבחור בין חמישה מצבי נהיגה כולל מצבי חסכון, ספורט, שלג ושטח. כל אחד מאלו משנה פרמטרים של מערכת העברת הכוח ובקרת המשיכה כדי לתת את הבטיחות הטובה ביותר ואת צריכת הדלק הטובה וסיכויי העבירות בשטח. אז ירדנו לשטח.

לראות בעיקר עד כמה טובה מערכת ניתוב המומנט של ההנעה החשמלית וכדי לנצל את ה-20 ס"מ שיש למרווח הגחון באקסטרייל. נצמדנו לשבילי היער בשפלת יהודה ועליהם האקסטרייל הביא אותנו לכל יעד ללא בעיות מיוחדות. הייתי נזהר בכל זאת מלדמיין כי מדובר כאו בניסאן פטרול קשוח על צמיגי 35 אינץ'. בכל זאת SUV עירוני מלוקסס.

מבחן דרכים ניסאן אקסטרייל. מרווח גחון של 20 ס"מ וניתוב מומנט מאפשר נסיעת שטח חשמלית ושקטה. צילום: רוני נאק

 

מה פחות

האמת לא יותר מדי. רוב הזמן כ-SUV בן 7 מושבים עם מיקוד לכביש האקסטרייל היה נהדר. אבל…יש גם רג'קטים. אלו נוגעים להעדר של גלגל חילופי בגודל מלא. מה שיכול לעבור במיקרה עירונית לא עובר ב-SUV גדול וכבד שעשוי למצא עצמו בשטח עם צמיג קרוע. האם יש בכלל מקום ברכב לשים גלגל כזה? לא.

כולנו למדנו, מהמפגש עם רכבים חשמליים, שלכל סוללה יש X מחזורי טעינה שהיא יכולה לעמוד בהם לפני שהקיבולת שלה נפגעת. הסוללה הקטנה שבאקסטרייל עובדת קשה – ותעבור לא מעט מחזורי פריקה וטעינה בכל נסיעה. כמה חשמל היא תוכל להכיל בעוד שנה או שנתיים? לא יודעים.

ועוד דבר אחד קטן. אין מקום למקם את וילון המטען כשהמושבים מקופלים. סתם מעצבן.

מבחן דרכים ניסאן אקסטרייל. חזית יוצאת דופן והמון LED לתאורה חזקה וגם אפקט הגעה לא רע. צילום: רוני נאק

 

לסיכום

הרושם החזק ביותר שהשאיר אצל האקסטרייל החדש הוא של חווית האיכות הכללית הגבוהה של הרכב כמוצר וכן של איכות הנסיעה השקטה מאד והחלקה מאד המאפיינת אותו. במימד האיכות מדובר כאן ב-SUV משכמו ומעלה – בטח ברמת האבזור הגבוהה בה קיבלתי את רכב המבחן. בנוסף, עצם העובדה שמדובר בהייבריד עם טעינה עצמית שאינו זקוק למפגש עם רשת הטעינה הציבורית זה בונוס בעיניי. זמן שווה כסף (ושפיות) ואני ממש שונא להסתכל על הדשא הסינטטי צומח ליד עמדות הטעינה.

האם הבחירה של ניסאן במערכת הנעה כה מורכבת הוכיח את עצמו במשאבת הדלק? לא לגמרי. אמנם, צריכת הדלק במבחן עמדה על 16.5 קילומטרים לליטר. שזה בגדול לא רע בכלל ל-SUV עם 7 מושבים. מנגד זו גם הייתה צריכת הדלק של טויוטה ראב-4 הייבריד – בלי כל התסבוכת הטכנולוגית. אז אם אתם לא צריכים 7 מושבים – יהיו לכם אופציות אחרות. אם כן – האקסטרייל החדש בהחלט שיכול לבוא בחשבון.

Check Also

סדאן חדשה הונגצ'י – EH7

פחות רולס רויס יותר סדאן מהודרת. EH7 עם עד 619 כ"ס וטווח סיני של עד 820 ק"מ מסוללת ענק של עד 111 קוט"ש. הונגצ'י בישראל בסוף 2024

One comment

  1. כל הפאר הזה ב260 אלף שקל ובסוף עושה 1/16- מלא מערכות שני מנועי חשמל-סוךלה-מנוע בנזין משקל 2 טון ללא 7 נוסעים-ראבק מי צריך את זה..-הסיאט קורדובה דיזל שלי שנת 2007 עושה 1/23.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nineteen − 19 =