רוני נאק
מנכ"ל אקספנג הודיע בתחילת השבוע על גיוס עצום של 4,000 עובדים. כך התפרסם באיגרת לעובדי החברה כבר ביום העבודה הראשון לאחר חופשת ראש השנה הסיני. הגיוס הנרחב הזה יגדיל את כוח העבודה בלא פחות מ-25% ממספר של כ-15,800 עובדים (נכון לסוף 2022).
בנוסף לגיוס העובדים העצום, המרמז עבות על תכניות ההתרחבות של החברה בה יש ל-VW אחזקות בשיעור של 5% ושווי של כמיליארד דולרים (במסגרת הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי שנחתם בקיץ 23'). החברה גם תשקיע קרוב ל-490 מיליון דולרים במחקר ופיתוח בינה מלאכותית (הכניסו כאן מילת באזז AI) לנהיגה חכמה והתקרבות ליכולת אוטונומית. עוד הוסיף מנכ"ל החברה בהודעה האופטימית לעובדיו כי Xpeng מתכננת להציג כ-30 דגמים חדשים או דגמים מעודכנים בתוך שלוש שנים בלבד.
• אסטרטגיית יצוא הרכבים של ממשל סין
• BYD מקימה מפעל במקסיקו – למה זה מעניין אותנו?
תוכניות ההרחבה של Xpeng הן בכיוון הפוך ליריביה הרבים מבית (למעט BYD), שמרביתם במאמץ קדחתני לצמצם עלויות. הביקוש לרכב חשמלי ממשיך לקרטע בשוק הרכב הגדול בעולם למרות גל הוזלות חדש שאותו מובילה טסלה. גל הוזלות שנועד לגרום לפשיטת רגל של המתחרים לא פחות מאשר להאיץ את קצב המכירות המדשדש.
ההאטה בשוק הסיני גרמה ליצרנים רבים לפנות ליצוא המכוניות שלהן אולם עתה הם נתקלים בהתנגדות היצרנים באירופה וארה"ב הטוענים לתחרות לא הוגנת. וכאילו כדי לתמוך בטענתם, בחודש שעבר משרד המסחר של סין הודיע כי הוא יעודד את תעשיית "רכבי האנרגיה החדשה" (כלומר רכבים חשמליים ופלאג-אין) בדרכים יצירתיות, להגיב להגבלות סחר חוץ ולשתף פעולה עם חברות מחוץ לסין. זאת על רקע חקירה אירופית לגבי סובסידיות סיניות ליצרניות הרכב וגם ליצרניות הסוללות – סובסידיות אשר לטענת האירופאים יוצרים מצב של תחרות לא הוגנת ופוגעת ביצרנים המקומיים.